• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KXII

Basic
Nämen tjenare urfolk,

Nu när jaktsäsongen är igång så undrar jag självklart vad för klockor folk bär när de är ute på jakt (alternativt bara ute i naturen). Jag har ett tag kikat på att kanske införskaffa mig en Hamilton för att ha lite mer tålig klocka än vad jag annars bär (lite mer kontorstyp).

Lägg ut bilder på vad ni brukar bära. Vad ni tycker är mest optimala klockan att bära under jakt (både funktionsmässigt men också stil). Tipsa oss andra som inte har bra bruksklockor vad man kan köpa sig!

Lycka till alla jägare, och tack KS för bra forum!

En Carl Gustaf såklart.

page_55.jpg

https://klocksnack.se/threads/premi...dts-ur-i-karlstad-klockan-18-30-20-30.120814/

Garmin fenix 5x plus. Grymt bra i skogen, särskilt om man har lite kasst lokalsinne :)
Verkar vara väldigt tjock, hur känns den på? Har alltid hållit mig borta från digitala klockor, gillar mekaniken o hantverket. Men vem vet, man kanske ska kika på en sån ;)

Vet inte hur seriös du är med det här förslaget, men jag börjar med att svara som om det var ett seriöst tips.
Klockan är fin. Gillar deras val av inspiration, som CWC-klockorna, väldigt fina klockor. Men 18 950 för en klocka från ett nystartat märke, med väldigt oklar bakgrund, samt en ansvarig som är förskräckligt dålig på kommunikation + marketing, så landar jag ganska enkelt i ett nej tack. Hähä.

Om det var lite halv-seriöst eller mest bara lall så uppskattar jag det. Hade helt missat tråden, och tyckte det var roligt att läsa o följa! (Eller ja, det tyckte jag även om du var seriös med inlägget...)

På något vis fann du stilen på klocka som jag iaf tänkte på, dvs CWC, hamilton osv. Och det är väl något iaf! ;)

Senast ändrad:
Verkar vara väldigt tjock, hur känns den på? Har alltid hållit mig borta från digitala klockor, gillar mekaniken o hantverket. Men vem vet, man kanske ska kika på en sån ;)

Vet inte hur seriös du är med det här förslaget, men jag börjar med att svara som om det var ett seriöst tips.
Klockan är fin. Gillar deras val av inspiration, som CWC-klockorna, väldigt fina klockor. Men 18 950 för en klocka från ett nystartat märke, med väldigt oklar bakgrund, samt en ansvarig som är förskräckligt dålig på kommunikation + marketing, så landar jag ganska enkelt i ett nej tack. Hähä.

Om det var lite halv-seriöst eller mest bara lall så uppskattar jag det. Hade helt missat tråden, och tyckte det var roligt att läsa o följa! (Eller ja, det tyckte jag även om du var seriös med inlägget...)

På något vis fann du stilen på klocka som jag iaf tänkte på, dvs CWC, hamilton osv. Och det är väl något iaf! ;)
Märket & prislappen ger mig ett oseriöst intryck också, dock den enda klockan ämnad för jakt (som jag känner till). Sen att tråden var rolig fredagsläsning är ett plus i kanten.

Märket & prislappen ger mig ett oseriöst intryck också, dock den enda klockan ämnad för jakt (som jag känner till). Sen att tråden var rolig fredagsläsning är ett plus i kanten.
Jo, jag håller med om det alla skrivit i tråden. Inte rimligt att komma från ingenstans, med inga svar, oklar historia och försöka sälja en klocka (med osäker produktinfo) för 20k+.
Hur som menade jag med tråden mer; vad använder KS-medlemmarna som jagar för klockor. Vad för tool-watches osv. Behöver inte vara en klocka, just ämnad för jakt, likaså att man kan tipsa om ett dykar-ur till någon som inte dyker. ;)

På exempelvis vakjakt är jag väldigt nojig med oljud och blänkande objekt. Då passar mjuk plast bäst (G-Shock).
Sen kan ju vissa jaktformer slita hårt på utrustningen. Då passar G-shock också bra. Helst med gummiarmband - lättare att skölja av blod och annat.
Bild från slitsam grytjakt med Parson Russel terrier:
IMG_5111.jpg

Den är rätt stor, men också rätt cool på ett solitt sätt. Och helt ärligt, använder i praktiken inga andra funktioner än tiden. GPS har jag med hundpejlen och skjuter inte mer än att jag minns varifrån. Kan kanske upplevas som klyddigt att den måste laddas då och då.

Jag kör en Victorinox I.N.O.X Carbon på ett Isofrane. Ska tåla en hel del misshandel, kyler inte på handleden som stål och är lätt storleken till trots. Perfekt med quartz också så kan den ligga på hyllan mellan jakterna och vänta utan problem.
IMG_20190907_180153.jpg

Kan förstå det med 44mm, o här kommer jag som tycker att 42mm känns stort hähä! (förvisso på mina smala handleder) Hur kändes finishen? Verkade funktionerna bra/användbara, eller mest bara show off?
Nu var det ett tag sen, typ över 1.5 år sen jag testa den. :)
Men har för mig att finishen kändes bra, funktionerna tittade jag tyvärr inte så mycket på.
För mig skulle nog en G-Shock kännas som bästa jacktklockan annars. Kanske en Mudmaster GG-B100, blir svår att få in under jackärmen dock. När jag vandrade körde jag med den utanpå skaljackan...:)
20190816_143347.jpg

Annars är ju en Hamilton Khaki 38 inte fel heller. Lite field sådär...
20190823_080855.jpg

Bilagor

• 20190816_143347.jpg
    20190816_143347.jpg
    227.9 KB · Visningar: 7
Nu var det ett tag sen, typ över 1.5 år sen jag testa den. :)
Men har för mig att finishen kändes bra, funktionerna tittade jag tyvärr inte så mycket på.
För mig skulle nog en G-Shock kännas som bästa jacktklockan annars. Kanske en Mudmaster GG-B100, blir svår att få in under jackärmen dock. När jag vandrade körde jag med den utanpå skaljackan...:)
20190816_143347.jpg

Annars är ju en Hamilton Khaki 38 inte fel heller. Lite field sådär...
20190823_080855.jpg

Förstår! Verkade mest som att det lite för show att va först med en "jaktklocka". Men kanske vettigast att skaffa sig en gummi-klocka av något slag. ;)
Riktigt fin Hamilton, field är fint!

Kom igen KS, vill veta vad alla friluftsmänniskor bär när dom är ute i naturen. :)

Tillbaka
Topp