• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Japanerna outperformar Schweizarnas dryghet och snobbighet?

Notera att detta handlar om en "JDM" (japanese domestic market) modell, som alltså inte säljs i utlandet. Det handlar alltså inte om att Seiko vill "managera och separera sina säljkanaler".

Thank you for your inquiry.

We are sorry, but watch Seiko from 2015 are prohibited from export to the
outside of Japan.

We can not sell outside of Japan.

Best regards



Ja, jag vet man kan använda "forwarding-företag" som tenso.com och runda detta, men ändå?

Vad är en snobbig montres-de-suisse-försäljare i en butik mot att en tillverkare helt enkelt
1) vägrar sälja klockan där du bor
2) vägrar skicka klockan dit du bor
3) förbjuder sina återförsäljare att skicka klockan dit du bor

För att citera @Joseph fritt, kanske försöker Seiko sig på en se-filmen-nedan? Det känns som om de håller på att lyckas! "Give me five of those mother fuckers!"
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
Från var/vem fick du svaret?

Vad är skillnaden mot Patek som säger "sorry, den här får du inte köpa såvida du inte är en väldigt speciell kund"?
 
Vad är skillnaden mot Patek som säger "sorry, den här får du inte köpa såvida du inte är en väldigt speciell kund"?
I Patekfallet handlar det ju om att mjölka ur rika individer så många fullpris-AD-inköp som möjligt, och inköp av modeller av relativt begränsade upplagor, med vinstmarginaler som kan vara lägre än deras standardsortiment. Alternativt klockor som de säljer under marknadspris.

Vad gäller Seiko är det ju serietillverkade standardur.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
I Patekfallet handlar det ju om att mjölka ur rika individer så många fullpris-AD-inköp som möjligt, och inköp av modeller av relativt begränsade upplagor, med vinstmarginaler som kan vara lägre än deras standardsortiment. Alternativt klockor som de säljer under marknadspris.

Vad gäller Seiko är det ju serietillverkade standardur.
Och Seiko kanske vill upprätthålla auran av att vara ett inhemskt företag?

Så var fick du svaret ifrån? Jag tror att det är relativt lätt att få tag på en JDM i produktion. Jag har själv lyckats.
 

Bosse

Friends of KS
I Patekfallet handlar det ju om att mjölka ur rika individer så många fullpris-AD-inköp som möjligt, och inköp av modeller av relativt begränsade upplagor, med vinstmarginaler som kan vara lägre än deras standardsortiment. Alternativt klockor som de säljer under marknadspris.

Vad gäller Seiko är det ju serietillverkade standardur.

Serietillverkade standardur? man kan lite vänligt säga att det är det OCKSÅ, men att kalla GS eller Credor för detta, sorry, lyft blicken och kom in på banan.
//Bosse
 

M021

Rolex
2-Faktor
Notera att detta handlar om en "JDM" (japanese domestic market) modell, som alltså inte säljs i utlandet. Det handlar alltså inte om att Seiko vill "managera och separera sina säljkanaler".

Thank you for your inquiry.

We are sorry, but watch Seiko from 2015 are prohibited from export to the
outside of Japan.

We can not sell outside of Japan.

Best regards



Ja, jag vet man kan använda "forwarding-företag" som tenso.com och runda detta, men ändå?

Vad är en snobbig montres-de-suisse-försäljare i en butik mot att en tillverkare helt enkelt
1) vägrar sälja klockan där du bor
2) vägrar skicka klockan dit du bor
3) förbjuder sina återförsäljare att skicka klockan dit du bor

För att citera @Joseph fritt, kanske försöker Seiko sig på en se-filmen-nedan? Det känns som om de håller på att lyckas! "Give me five of those mother fuckers!"
Minns inte riktigt vilken referens det var men har för mig att det inte var några problem här i Seiko butiken i Amsterdam,kan ha fel men då de är en av få Seiko butiker i väst så kunde dom ordna det
 

ScubaKing

Audemars
Är det inte vissa klockor du måste besöka tillverkaren för att ens komma på tanke för att få köpa? Det måste ju vara höjden av hybris tycker man :cool:
 
Och Seiko kanske vill upprätthålla auran av att vara ett inhemskt företag?

Så var fick du svaret ifrån? Jag tror att det är relativt lätt att få tag på en JDM i produktion. Jag har själv lyckats.
Kanske försöker Seiko bromsa gråimporten nu när de har egna GS-AD:s i Europa?

Det är klart det går att få tag i klockan, allt från forwarding, till ebay etc.

Serietillverkade standardur? man kan lite vänligt säga att det är det OCKSÅ, men att kalla GS eller Credor för detta, sorry, lyft blicken och kom in på banan.
//Bosse
Med "Serietillverkade standardur" menar jag inget nedvärderande, som du verkar tro. Då skulle jag väl inte vilja lägga så mycket pengar på en klocka? Helt enkelt att det är klockor från vanliga produktionslinjen, i serietillverkade standardutförande. Som t.ex. en vanlig Rolex Datejust 116200.

Nu är det intressanta vilken återförsäljare det handlar om?
se nedan
Du måste outa återförsäljaren:angel:
Verkar inte vara något ovanligt, titta här:

"Grand Seiko is shipped to Worldwide except EU & UK."
http://www.seiyajapan.com/collections/grand-seiko

Av ren nyfikenhet vilken klockmodell är det vi pratar om?
GS Ti kvarts
 

dnill

Cartier
2-Faktor
Kanske försöker Seiko bromsa gråimporten nu när de har egna GS-AD:s i Europa?
Precis så är det. Seiko förbjuder sina Japanska AD:s att skicka till EU för att inte påverka försäljningen här. Är ju rätt självklart egentligen för att kunna upprätthålla förtroendet hos sina återförsäljare här.

Sen finns det gott om återförsäljare i Japan som gärna säljer till EU, även AD:s. Men det sker då som ett "privatköp på plats" som sedan skickas till dig.
/David
 
Precis så är det. Seiko förbjuder sina Japanska AD:s att skicka till EU för att inte påverka försäljningen här. Är ju rätt självklart egentligen för att kunna upprätthålla förtroendet hos sina återförsäljare här.

Sen finns det gott om återförsäljare i Japan som gärna säljer till EU, även AD:s. Men det sker då som ett "privatköp på plats" som sedan skickas till dig.
/David
Ja. Det tråkiga är ju då när man vill ha modeller som de inte säljer i EU.
 
Precis så är det. Seiko förbjuder sina Japanska AD:s att skicka till EU för att inte påverka försäljningen här. Är ju rätt självklart egentligen för att kunna upprätthålla förtroendet hos sina återförsäljare här.

Sen finns det gott om återförsäljare i Japan som gärna säljer till EU, även AD:s. Men det sker då som ett "privatköp på plats" som sedan skickas till dig.
/David

@dnill
Berätta mer om "privatköp på plats" som sedan skickas till mig!

Jag försökte mig nu på att köpa med Tenso.com.
Japanerna fortsätter att "egga genom att negga":
This product does not send to the transfer service.
We can not send even overseas.
So cancel.
I'm sorry.
 
Senast ändrad:
Topp