- Pris
- 1000, 2300 kr
- Returpolicy
- Öppet köp om retur i samma skick.
- Bilder Skickat
- Ja
Kockknivstråden fick mig att se över mina knivar igen och jag inser att lådan flödar över... Därför två till salu:
Kajibei Nakiri 165mm - Såld
Denna är köpt på Cleancut för ett par år sedan. Kärnstålet är Aogami #2, med en kappa av damaskus och kurouchi. Skaft av bränd kastanj med bolster i PVC. Kniven är använd men nyvässad och i bra skick. Kommer med kartongen.
Mått
Weight: 152 grams
Total length: 311mm
Handle length: 127 mm
Blade from handle to tip: 184mm
Cutting edge length: 156mm
Spine thickness over the heel: 3,9 mm
Spine thickness at the middle of the blade: 1,7 mm
Spine thickness near the tip: 1,5 mm
Denna har jag tagit fler bilder på och recenserat när den var ny här: https://www.kitchenknifeforums.com/threads/review-kajibei-nakiri-165-mm-aogami-2.57794/
Observera det jag skrev i recensionen, den känns inte så tydligt workhorse-ig i verkligheten som bilden av hälen visar.
Pris: 1000 kr inklusive frakt inom Sverige.
Teruyasu Fujiwara Maboroshi Gyuto 150mm
En kort och knubbig liten gyuto från den kände och ibland ökände Teruyasu Fujiwara. Ännu en kniv i nära nyskick och som trots smedens rykte inte har så mycket wabi-sabi som en del andra sägs ha.
Den här kniven köpte jag begagnat för ett par år sedanår sedan i närmast nyskick och jag har inte använt den så mycket - fortfarande nära nyskick alltså. Som ryktet säger om TFs knivar så kan den bli otroligt vass av en tur på stenarna. Kärnstålet är Shirogami 1 (“white paper steel”), ett mycket rent kolstål som just Fujiwara sägs vara en mästare på att smida och härda riktigt bra.
Mer om modellen kan läsas på tillverkarens webbsida här: https://www.teruyasu.net/products/japanese_knife_gyuto_maboroshi.html
Originalkartong medföljer.
Specifikationer:
(primitiv mätning, så se dem som ungefärliga).
Längd häl till spets: 155 mm
Höjd vid hälen: 46 mm
Ryggens tjocklek vid hälen 2,0 mm
Ryggens tjocklek mitt på bladet: 1,8 mm
Vikt 161 gram
Pris: 2300 kr inkl frakt inom Sverige.
Bilder av första kniven: (klicka för större)
Bilder av andra kniven: (klicka för större)
Kajibei Nakiri 165mm - Såld
Denna är köpt på Cleancut för ett par år sedan. Kärnstålet är Aogami #2, med en kappa av damaskus och kurouchi. Skaft av bränd kastanj med bolster i PVC. Kniven är använd men nyvässad och i bra skick. Kommer med kartongen.
Mått
Weight: 152 grams
Total length: 311mm
Handle length: 127 mm
Blade from handle to tip: 184mm
Cutting edge length: 156mm
Spine thickness over the heel: 3,9 mm
Spine thickness at the middle of the blade: 1,7 mm
Spine thickness near the tip: 1,5 mm
Denna har jag tagit fler bilder på och recenserat när den var ny här: https://www.kitchenknifeforums.com/threads/review-kajibei-nakiri-165-mm-aogami-2.57794/
Observera det jag skrev i recensionen, den känns inte så tydligt workhorse-ig i verkligheten som bilden av hälen visar.
Pris: 1000 kr inklusive frakt inom Sverige.
Teruyasu Fujiwara Maboroshi Gyuto 150mm
En kort och knubbig liten gyuto från den kände och ibland ökände Teruyasu Fujiwara. Ännu en kniv i nära nyskick och som trots smedens rykte inte har så mycket wabi-sabi som en del andra sägs ha.
Den här kniven köpte jag begagnat för ett par år sedanår sedan i närmast nyskick och jag har inte använt den så mycket - fortfarande nära nyskick alltså. Som ryktet säger om TFs knivar så kan den bli otroligt vass av en tur på stenarna. Kärnstålet är Shirogami 1 (“white paper steel”), ett mycket rent kolstål som just Fujiwara sägs vara en mästare på att smida och härda riktigt bra.
Mer om modellen kan läsas på tillverkarens webbsida här: https://www.teruyasu.net/products/japanese_knife_gyuto_maboroshi.html
Originalkartong medföljer.
Specifikationer:
(primitiv mätning, så se dem som ungefärliga).
Längd häl till spets: 155 mm
Höjd vid hälen: 46 mm
Ryggens tjocklek vid hälen 2,0 mm
Ryggens tjocklek mitt på bladet: 1,8 mm
Vikt 161 gram
Pris: 2300 kr inkl frakt inom Sverige.
Bilder av första kniven: (klicka för större)
Bilder av andra kniven: (klicka för större)
Senast ändrad: