• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Säljes Japansk kockknivarar Kajibei Nakiri och kort TF Gyuto

blackcoffee

Silver
2-Faktor
Pris
1000, 2300 kr
Returpolicy
Öppet köp om retur i samma skick.
Bilder Skickat
  1. Ja
Kockknivstråden fick mig att se över mina knivar igen och jag inser att lådan flödar över... Därför två till salu:

Kajibei Nakiri 165mm - Såld

Denna är köpt på Cleancut för ett par år sedan. Kärnstålet är Aogami #2, med en kappa av damaskus och kurouchi. Skaft av bränd kastanj med bolster i PVC. Kniven är använd men nyvässad och i bra skick. Kommer med kartongen.

Mått

Weight: 152 grams

Total length: 311mm
Handle length: 127 mm
Blade from handle to tip: 184mm
Cutting edge length: 156mm

Spine thickness over the heel: 3,9 mm
Spine thickness at the middle of the blade: 1,7 mm
Spine thickness near the tip: 1,5 mm

Denna har jag tagit fler bilder på och recenserat när den var ny här: https://www.kitchenknifeforums.com/threads/review-kajibei-nakiri-165-mm-aogami-2.57794/

Observera det jag skrev i recensionen, den känns inte så tydligt workhorse-ig i verkligheten som bilden av hälen visar.

Pris: 1000 kr inklusive frakt inom Sverige.

Teruyasu Fujiwara Maboroshi Gyuto 150mm

En kort och knubbig liten gyuto från den kände och ibland ökände Teruyasu Fujiwara. Ännu en kniv i nära nyskick och som trots smedens rykte inte har så mycket wabi-sabi som en del andra sägs ha.

Den här kniven köpte jag begagnat för ett par år sedanår sedan i närmast nyskick och jag har inte använt den så mycket - fortfarande nära nyskick alltså. Som ryktet säger om TFs knivar så kan den bli otroligt vass av en tur på stenarna. Kärnstålet är Shirogami 1 (“white paper steel”), ett mycket rent kolstål som just Fujiwara sägs vara en mästare på att smida och härda riktigt bra.

Mer om modellen kan läsas på tillverkarens webbsida här: https://www.teruyasu.net/products/japanese_knife_gyuto_maboroshi.html

Originalkartong medföljer.

Specifikationer:
(primitiv mätning, så se dem som ungefärliga).

Längd häl till spets: 155 mm
Höjd vid hälen: 46 mm
Ryggens tjocklek vid hälen 2,0 mm
Ryggens tjocklek mitt på bladet: 1,8 mm
Vikt 161 gram

Pris: 2300 kr inkl frakt inom Sverige.

Bilder av första kniven: (klicka för större)

Nakiri1.jpg Nakiri2.jpg Nakiri3.jpg Nakiri5.jpg
Nakiri4.jpg

Bilder av andra kniven: (klicka för större)

TF1.jpg TF2.jpg TF5.jpg TF3.jpg
TF4.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp