• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Avslutad Japanska kockknivar - Gyuto

blackcoffee

Silver
2-Faktor
Pris
2300
Returpolicy
Öppet köp om vi kommer överens om det.
Bilder Skickat
  1. Ja
Pga den nyvaknade köksknivstråden så fick jag tummen ur att titta över vilka knivar jag använder ganska lite och fick därför plats för en säljesannons.

Tre stycken denna gång, med billigast först.

Kajiwara Damascus Gyuto 210 mm

Såld!

En lite stabbigare och ovanligt formad gyuto smidd av smeden Tsutomu Kajiwara, bladet är nästan format som en santoku genom att bladet är närmast jämnhögt över större delen av kniven. Bladet har en damaskus-kappa över en kärna av Aogami 2 (“Blue paper steel”), dvs ett kolstål som kan rosta. Lite grövre i finishen men härlig att använda. Nära nyskick.

Kniven är försedd med ett handtag som monterats i efterhand av en tidigare ägare, gjort i okänt träslag och det konstgjorda elfenbens-liknande materialet elforyn.

Originalkartong medföljer.

Specifikationer:
(primitiv mätning, så se dem som ungefärliga).

Längd häl till spets: 210mm
Höjd vid hälen: 49 mm
Ryggens tjocklek vid hälen 3,7 mm
Ryggens tjocklek mitt på bladet: 2,0 mm
Vikt 170 gram

Lite mer om smeden här (låt datorn översätta): http://www.utihamono.com/takumi/kaji.html

Säljer för 1400 kr inklusive frakt. Såld.

Bilder (klicka för större):

Kajiwara-1.jpg Kajiwara-2.jpg Kajiwara-3.jpg Kajiwara-4.jpg Kajiwara-5.jpg
Konosuke-6.jpg Konosuke-7.jpg Konosuke-8.jpg Konosuke-10.jpg Konosuke-9.jpg

Konosuke HD2 Gyuto 210mm

Såld!

En lätt och smidig kniv i ett rostfritt eller “semi-stainless” stål som tillverkaren kallar HD2.

Den här kniven är en lite äldre modell än de som säljs idag vilket märks på specarna där största skillnaden är höjden på bladet, här är det 41mm och det är några milimeter mer på de nya. Notera också att bladet är lite kortare än man tror om man bara läser rubriken.

Jag har ägt denna i ett år ungefär och personen som sålde till mig uppgav den vara fem år då. Tittar man noga hittar man lite märken men inget jag tycker stör eller var lätt att fånga med kameran.

Kniven levereras med låda samt med den “saya” (knivslida av trä) som den kom med ny. Sayan till dessa var faktiskt redan när de var nya lite för stora, de skickade med samma saya till både 210mm och 240mm-varianterna av kniven.

Den låga vikten och den lite mindre storleken, kombinerat med det rostfria stålet gör den till en perfekt kniv att kasta på gäster som inte är vana vid finknivar.

Specifikationer:

Längd häl till spets: 200mm
Höjd vid hälen: 41 mm
Ryggens tjocklek vid hälen 2,3 mm
Vikt 116 gram

Lite säljsnack från en butik om samma knivmodell:

Double-sided sharpened blade of semi-stainless Japanese HD-2 steel (comparable in hardness with Shirogami #2 steel). The blade is sturdy and manually sharpened and has no thickenings, which makes sharpening very easy. The handle is octagonal (suitable for right and left-handed use).

Details: Konosuke knives are available in a very limited edition. The knives are always produced in small batches. The polishing and grinding is done by various craftsmen who work exclusively for Konosuke. The level of finishing and grinding is incomparable. The Konosuke knives are among the best knives and according to many the most beautiful knives in the world and are real collector's items.

Läsning om nyare modellen finns t.ex. här: https://www.chefknivestogo.com/kohd21wa.html

Men notera att specarna där skiljer från kniven jag säljer, främst höjd och därmed vikt.

Säljer för 2000 kr inklusive frakt. Såld!

Bilder (klicka för större).

Konosuke-6.jpg Konosuke-7.jpg Konosuke-8.jpg Konosuke-10.jpg Konosuke-9.jpg

Teruyasu Fujiwara Maboroshi Gyuto 150mm

Tillbakadragen!
men ännu osåld... om nån råkar se denna efteråt går det ju alltid att dra ett meddelande och fråga om jag vill skiljas från den...

En kort och knubbig liten gyuto från den kände och ibland ökände Teruyasu Fujiwara. Ännu en kniv i nära nyskick och som trots smedens rykte inte har så mycket wabi-sabi som en del andra sägs ha.

Den här kniven köpte jag begagnat för något år sedan i närmast nyskick och jag har inte använt den så mycket - fortfarande nära nyskick alltså. Som ryktet säger om TFs knivar så kan den bli otroligt vass av en tur på stenarna. Kärnstålet är Shirogami 1 (“white paper steel”), ett mycket rent kolstål som just Fujiwara sägs vara en mästare på att smida och härda riktigt bra.

Mer om modellen kan läsas på tillverkarens webbsida här: https://www.teruyasu.net/products/japanese_knife_gyuto_maboroshi.html

Specifikationer:

Längd häl till spets: 155 mm
Höjd vid hälen: 46 mm
Ryggens tjocklek vid hälen 2,0 mm
Ryggens tjocklek mitt på bladet: 1,8 mm
Vikt 161 gram

Säljer för 2300 kr inklusive frakt. Tillbakadragen.

Bilder (klicka för större).

TF1.jpg TF2.jpg TF5.jpg TF3.jpg
TF4.jpg

För samtliga knivar:

Jag tittar gärna över slipningen innan jag skickar den om köparen vill, men många vill ju göra sånt själva så jag rör den inte innan köparen bestämt sig.

För en trevlig köpare med referenser erbjuder jag gärna öppet köp - om jag får kniven åter i samma skick som jag skickade den så får du pengarna åter utan knus. Om du bara ångrat dig får du gärna stå för frakten men om jag slarvat med beskrivningen eller packande inför frakt står jag självklart för returen.

Frågor eller funderingar? Skicka ett meddelande.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp