• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaun Manuel Fangio

Hej
Jag är ny på forumet och skulle vilja veta lite mer om den klockan jag har.
Det är en Tag Heuer Carrera CV2014 med bild på Juan Manuel Fangio på baksidan. Jag har sett att det finns modeller där man istället kan se in i urverket. Därför undrar jag om det är en limiterad utgåva?

Vänligen
Martin

Min klocka ser ut som denna på baksidan

Bilagor

• Jaun Manuel Fangio.PNG
    Jaun Manuel Fangio.PNG
    96.9 KB · Visningar: 1
Hej
Jag är ny på forumet och skulle vilja veta lite mer om den klockan jag har.
Det är en Tag Heuer Carrera CV2014 med bild på Juan Manuel Fangio på baksidan. Jag har sett att det finns modeller där man istället kan se in i urverket. Därför undrar jag om det är en limiterad utgåva?

Vänligen
Martin
Jag skulle säga att den inte har speciellt högt andrahandsvärde om man endast tittar på innehållet. Alltså en valjoux 7750.
Det är en klocka med 42 timmars tidsareserv, Kaliber 16.

Kaliber 16, var basmodellen av Tag Heuer urverk för kronografer.

Men för samlare som är ute efter sina racing idoler kan det vara annorlunda. Men tyvärr har Tag Heuer masstillverkat denna så den verkar finnas ett stort utbud.Även fast de påstår att den är numrerad och limiterad vilket är tråkigt men vanligt av dem.
Det som kan vara unik i detaljer är färg på visarna och urtavlans små detaljer och färger.

Idag har du Kaliber Heuer 01, Heuer 02, Heuer 03. Ungefär dubbla tidsareserv på 60-80 timmar.

Kaliber 1886 och caliber 16 håller man på att fasa ut.

Lite mer om urverket. En upphottad valjoux 7750.
https://www.calibre11.com/history-eta-7750-tag-heuer-calibre-16/

Jag missade målet lite.

Tag Heuer Carrera CV2014 är som många av Tag Heuer kronografer välbyggda och fungerar klanderfritt om man inte sabbat gängorna i kronan. Det kan bli dyr historia.

Så ta det lungt när du skruvar i och ur kronan.dra åt den mjukt. Det räcker.

Serva den efter 6-7år och Valjoux 7750 håller för livet.

Och glöm att försöka sälja den. Andrahandsvärde är för lågt. Använd den och njut av klockat du äger istället.

Jag missade målet lite.

Tag Heuer Carrera CV2014 är som många av Tag Heuer kronografer välbyggda och fungerar klanderfritt om man inte sabbat gängorna i kronan. Det kan bli dyr historia.

Så ta det lungt när du skruvar i och ur kronan.dra åt den mjukt. Det räcker.

Serva den efter 6-7år och Valjoux 7750 håller för livet.

Och glöm att försöka sälja den. Andrahandsvärde är för lågt. Använd den och njut av klockat du äger istället.

Jag skulle säga att den inte har speciellt högt andrahandsvärde om man endast tittar på innehållet. Alltså en valjoux 7750.
Det är en klocka med 42 timmars tidsareserv, Kaliber 16.

Kaliber 16, var basmodellen av Tag Heuer urverk för kronografer.

Men för samlare som är ute efter sina racing idoler kan det vara annorlunda. Men tyvärr har Tag Heuer masstillverkat denna så den verkar finnas ett stort utbud.Även fast de påstår att den är numrerad och limiterad vilket är tråkigt men vanligt av dem.
Det som kan vara unik i detaljer är färg på visarna och urtavlans små detaljer och färger.

Idag har du Kaliber Heuer 01, Heuer 02, Heuer 03. Ungefär dubbla tidsareserv på 60-80 timmar.

Kaliber 1886 och caliber 16 håller man på att fasa ut.

Lite mer om urverket. En upphottad valjoux 7750.
https://www.calibre11.com/history-eta-7750-tag-heuer-calibre-16/
Det här inlägget väcker lite följdfrågor :)

Vilket urverk syftar du på när du nämner Heuer 03? Namnet har använts i olika sammanhang men ingen klocka finns väl på marknaden med urverk som heter så?

Med kaliber 1886 menar du såklart 1887 :rolleyes:

Heuer 01 har väl 50h gångreserv, dvs långt ifrån det dubbla mot 7750.

Calibre 16 inte bara var utan är ju fortfarande instegsverket bland Tags kronografer.

På vilket sätt är verket en "upphottad" variant av 7750? Till min kännedom använder Tag oftast billigaste basgradering av urverken från Sellita och eta?

Trevlig kväll

Vilket urverk syftar du på när du nämner Heuer 03? Namnet har använts i olika sammanhang men ingen klocka finns väl på marknaden med urverk som heter så?

Med kaliber 1886 menar du såklart 1887 :rolleyes:

Heuer 01 har väl 50h gångreserv, dvs långt ifrån det dubbla mot 7750.

Calibre 16 inte bara var utan är ju fortfarande instegsverket bland Tags kronografer.

På vilket sätt är verket en "upphottad" variant av 7750? Till min kännedom använder Tag oftast billigaste basgradering av urverken från Sellita och eta?

Trevlig kväll

Ang om det är en upphottad Valjoux eller inte kan jag bara konstatera att Kaliber 16 skiljer sig på punkter mot konukurenterna.Jämförelse mellan Fortis, Aquaracer och ChrisWard. På Kaliber 16 upplever jag inte dessa två problem. Fortis upplever jag som mest opolerad av de tre.

CAY2110.BA0927 vs 638.28.13.K vs C60 Trident Chronograph Pro.
  • Datumbyte sker kl 12. Datumbytet släpar inte 2 timmar, mellan 24-02.
  • Sekundvisaren "hoppar" inte vid start av kronografen.

Det stämmer det du säger. 1886 är såklart 1887.

Ang Hueur 03 så är jag ute och cyklar. Uppenbart så lanserades urverket aldrig med det namnet vid basel 2017.

Heuer 03 skulle då varit med datum kl 6. Men namnsättningen skrotades nog då efter basel 2017 med "TAG Heuer Autavia 2017" som har datumet kl 6.
https://monochrome-watches.com/excl...r-autavia-2017-the-result-of-the-autavia-cup/

Heuer 01 har Valjoux layout, sub dials(12,9,6) med datum kl 3. Heuer02 som har Compax, sub dials(3,6,9) och datum mellan 4 och 5.
Så Autavia 2017 har väl ett modifierat Hueuer02 urverk. Men man bytte inte namn på urverket.
prototype.png

TAG-Heuer-Autavia-2017-Reedition-4.jpg

2.jpg

Senast ändrad:
Trevlig kväll

Det stämmer, jag glömde lägga till "Carrera". Som det ser ut nu finns Kaliber 16 i aqua-racer serien 2:07 in i klippet. Ser inte varför man vill kränga "billiga" 7750 när du har Heuer01 som valjoyx layout. Jean påpekar att inom 5 år får även Aquaracer modulära urverk. Och att Formula serien blir mer "teknisk" vad nu det innebär?

Det blir lite förvirrande, precis som gamla "Grand Carrera" och "Carrera" som Jean själv förklarar i "the long view" kl 05:00.

TAG HEUER - Is there a risk the Carrera takes over the collection?

The Long View - With TAG Heuer CEO Jean-Claude Biver

Senast ändrad:
Följdfråga, Som jag kan förstå av ovan, att köpa en Tag Heuer gör man för att den är snygg men dessvärre håller den ett lågt andrahandsvärde, då är det kanske bättre med en Rolex. Synd att man inte visste det när man köpte...:)

Följdfråga, Som jag kan förstå av ovan, att köpa en Tag Heuer gör man för att den är snygg men dessvärre håller den ett lågt andrahandsvärde, då är det kanske bättre med en Rolex. Synd att man inte visste det när man köpte...:)
Svårt sånt där. Jag köper det jag tycker är snyggt passar min plånbok. Vet inte vad jag ska tro om Rolex. De tappar också.

Nu ligger en 2017 sub på Kaplans för 51 000:- bud. Så där är 10-20 000 tapp bara på ett år. Du får 2-3 fina Tag Heuer Carrera för en ny Rolex. Vill man köpa för andrahandsvärde eller för något man gillar. Skulle vara kul med båda.

Tillbaka
Topp