• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jessicas rymdklockor

Hr_Proos

Diamant
2-Faktor
Första svenska i rymden Jessica Meir har två ur på när hon kliver ombord på ISS. Men vad är det hon bär?
0EB359F0-893E-4D04-B0E3-8933BD557C15.jpeg

Den här nöten knäcker vi va?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenskans-forsta-ord-i-rymden-det-ar-overkligt

Varför har hon två klockor, reklam?
För jag menar en GMT-klocka kan hålla koll på minst två tidszoner..

Senast ändrad:
Varför har hon två klockor, reklam?
För jag menar en GMT-klocka kan hålla koll på minst två tidszoner..
Knappast reklam. Jag har inte hittat några andra bilder där hon har den högra före uppskjutningen, så det är något hon hade just då. När man tittar på de andra astronauterna så har de varierande antal klockor av olika slag. Någon av dem som tog emot hade två på vänster arm. Den vänstra verkar hon ha haft länge, den syns på många bilder, och om den inte har flera tidszoner så kanske hon hängde på en extra bara när hon behövde det. Det finns ju en möjlighet att det inte ens är en klocka dessutom, skulle kunna vara nåt annat instrument...

X-33 har tre tidszoner, UTC plus två valbara.
Då har de någon annan anledning till att ha flera, eller så är det som sagt inte en klocka, utan nåt annat. Jag har sett lite längre klipp på NASAs kanaler och det är flera av dem som har så. Ryssen som åkte med upp har också något på båda armarna, och någon annan på stationen har två på högerarmen. Vem vet vad man behöver när man jobbar på ISS...

Det brukar finnas möjlighet att kommunicera med dem, vid något officiellt Q&A-tillfälle, eller direkt om man har tur. Jessica har både instagram- och twitter-konto. Så om man verkligen vill veta vad de har på armarna, och varför, prova att fråga dem! :)

Tillbaka
Topp