• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

jewels fråga?

Singular

Rolex
2-Faktor
Antalet (syntetiska) rubiner som används i urverket. Förr i tiden viktigt eftersom det var (är?) tullgrundande (och ansågs finare desto högre antalet var).
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Rubiner, stenar eller juveler används främst som ett sorts kullager. Alltså i syfte att minska på friktion och slitage på dom rörliga delarna i verket. Många juveler behöver inte betyda "bättre" Många tillverkare använder dom extra stenarna i dekorationssyfte.

9e9atesu.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
datateknik skrev:
80talisten:
okej var kan man se dessa juveler eller det är bara något form av lager som inte går att se eller mer än beteckningen

Det är alla lila runda stenar som kugghjulens axlar vilar mot. Så det är inget kullager men en form av glidlager kanske man kan kalla det. Man har detta för att man vill undvika metall mot metall.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
datateknik skrev:
80talisten:
okej var kan man se dessa juveler eller det är bara något form av lager som inte går att se eller mer än beteckningen

Ja det är väl om man öppnar klockan så verket blir synligt eller om man har en klocka med synligt verk från baksidan (transparent bakboett)

y5y7esyv.jpg
qe6u7yvu.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
yonsson skrev:
Det blåa på bilden över är juvelerna. Juvelerna i sig har inget värde (vanligtvis), då de som sagt nästan alltid är syntetiska.
Att ett urverk är 17, eller 21 juveler behöver inte betyda så mycket för funktionen, men är ett sätt för tillverkarna att visa att de uppdaterat sitt urverk.

Det blåa är blånerade skruvar, rubinerna är lila.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Aurum skrev:
Det är alla lila runda stenar som kugghjulens axlar vilar mot. Så det är inget kullager men en form av glidlager kanske man kan kalla det. Man har detta för att man vill undvika metall mot metall.

Jo det är sant, uttryckte mig lite fel.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Såg det i efterhand och är dessutom färgblind, så jag raderade den delen i mitt inlägg. Du var ju dock snabb som en reptil.
 

datateknik

Breitling
Okej men då förstå jag många kloka svar och mycket bra bildbeskrivning. Väkligen uppskatta tack för att ni svarade på mitt inlägg. Nu förstå jag vad rubinernas innerbörd är och hur man ser dom i urverket.
 

Tidur

Omega
Kan även tilläggs att juvelerna är bra på att hålla den olja som droppas i varje enskild juvellagring vid ihoppmontering eller efter service av urverket.;)
:omega:
 
Topp