• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JLC , Girard Perregaux eller Ulysse Nardin

bjrn

Panerai
2-Faktor
Jag är klocklös, bortsett från massa tidsvisare..... och måste nu aktivt börja leta. Jag är dock kluven på vad jag skall leta efter.....

Har inte tänkt mig någon Rolex eller Panerai, då jag inte tror att de passar min arm....inte heller Audemars Piguet då min plånbok inte är så stor. Jag hade tänkt mig ett begagnat guld-ur i häraden 70-80.000 men kan även köpa något billigare, dock har jag inte resurser för mer kostsamma än så. Har snöat in på klockorna i överskriften, men kan självklart ändra mig. Har tänkt behålla klockan länge, men vill inte vara heltorsk om jag skulle flippa den.....vilken har bäst andrahandsvärde, status avseende urverk mm?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
JLC eller GP säger jag. JLC torde vara lättast att sälja, men oavsett märke behåller de ju sitt värde OM du köper till rätt pris. Har aldrig sett en JLC prisbumpas sönder, men har sett det på diverse GPs.

Fråga är ju vilka modeller du är intresserad av då det är omöjligt att rekommendera ett helt märke. Alla tre märken har coola kl:bored:ockor och med en matbudget på 80 papp så kommer du väldigt långt.
 

Snårtas

Rolex
Helt säker på att du inte ska ha en Rolex? En sån här (18038) ryms inom din budget tror jag. Med reservation för att priserna har rusat sista tiden...
image.jpg
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Ligger en JLC Master Geographic 18K Roséguld på blocket, som jag är en smula sugen på.....och det är väl lite i den stilen jag vill ha

Nackdelen med den är ev. vattentåligheten på bandet...
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Den är jättefin men Rolex sticker ut för mycket...som sagt förr alla vet att en Rolex är dyr.....
En jlc är bara en klocka för många
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Den är jättefin men Rolex sticker ut för mycket...som sagt förr alla vet att en Rolex är dyr.....
En jlc är bara en klocka för många
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den är jättefin men Rolex sticker ut för mycket...som sagt förr alla vet att en Rolex är dyr.....
En jlc är bara en klocka för många
Håller med dig om att det är en del i charmen. Ingen jäkel som inte är klockintresserad vet vad JLC, GP eller EN är. Har du browsat nymans urs hemsida? Där listar de alla JLC-modellerna och du kan få en känsla an nypriset.

har du kollat in master calendar? Det var den jag tänkte köpa när jag istället blev med Deep sea chrono.


Den finns i guld också. Tycker den kombinationen av komplikationer är riktigt nice. Dag, datum, månad, månfas. Mumma! Det finns tvp versioner. Den äldre på 37? mm där det står automatique på urtavlan och den senaste 39mm-versionen med automatic på urtavlan.

image.jpg
image.jpg
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Helt säker på att du inte ska ha en Rolex? En sån här (18038) ryms inom din budget tror jag. Med reservation för att priserna har rusat sista tiden...
image.jpg

Den är jättesnygg och armbandet är "vattentätt";)
Så hade det inte varit att den sticker ut så mycket så hade det klart varit en kalasklocka!
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
JLC eller GP säger jag. JLC torde vara lättast att sälja, men oavsett märke behåller de ju sitt värde OM du köper till rätt pris. Har aldrig sett en JLC prisbumpas sönder, men har sett det på diverse GPs.

Fråga är ju vilka modeller du är intresserad av då det är omöjligt att rekommendera ett helt märke. Alla tre märken har coola kl:bored:ockor och med en matbudget på 80 papp så kommer du väldigt långt.
Den här kom ut på blocket igår: http://www.blocket.se/goteborg/Jaeger_LeCoultre_Automatik_18k_guld_manfas_60688512.htm?aw=1

Den är dock rätt högt prissatt med tanke på att det saknas både box och sert, ser på chrono24 betydligt billigare MED box och sert.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
JLC är extremt fina ur.
Tyvärr har jag inte pillat på några av de andra två märkerna.

Har Glashütte några klockor du kanske vill ha?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag är inte riktigt kompis med GP - krona/kronskydd vid klockan 4 gör att hela klockan ser skev ut.

JLC är alltid rätt. Den på C24 ser ut att ha en månadsvisning som lutar. Vinkel på bilden eller sned tavla?
 

Lalas

Cartier
Den är jättefin men Rolex sticker ut för mycket...som sagt förr alla vet att en Rolex är dyr.....
En jlc är bara en klocka för många

Med en guldklocka lär du väl sticka ut lite även om det inte är en Rolex :)...
JLCn är fin men tror en Day-Date håller bättre andrahandsvärde.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Alla 3 märken har modeller som är verkligt intressanta
Alltid roligt när det dyker upp nya klock köp av andra märken än rolex och omega här
( har en datejust på armen just nu och nån speedmaster liggande så gillar dom verkligen men ändå mer spännande med något mer udda )


Ulysse har ju bla Mariner serien.
GP bla Laureto
Och vad gäller jaeger gillar jag nog det mesta dom gör men i synnerhet en Reversp och då
Gärna någon med en extra komplikation på baksidan
Sedan finns ju också Blancpain fifty fathoms
Och iwc portoguise och breguet xx mfl ( har inte kollat priser på beg guldmodeller , kam tänka mig att några av dessa kan ligga lite högre i pris än vad du tänkt )
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Med en guldklocka lär du väl sticka ut lite även om det inte är en Rolex :)...
JLCn är fin men tror en Day-Date håller bättre andrahandsvärde.
Tror också att Rolex är lätt-flippade, men lutar mer åt något annat märke.

En gulfärgad klocka.....allt är inte guld som glimmar;) Tror inte folk ser en guldklocka utan en guldfärgad klocka
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Alla 3 märken har modeller som är verkligt intressanta
Alltid roligt när det dyker upp nya klock köp av andra märken än rolex och omega här
( har en datejust på armen just nu och nån speedmaster liggande så gillar dom verkligen men ändå mer spännande med något mer udda )


Ulysse har ju bla Mariner serien.
GP bla Laureto
Och vad gäller jaeger gillar jag nog det mesta dom gör men i synnerhet en Reversp och då
Gärna någon med en extra komplikation på baksidan
Sedan finns ju också Blancpain fifty fathoms
Och iwc portoguise och breguet xx mfl ( har inte kollat priser på beg guldmodeller , kam tänka mig att några av dessa kan ligga lite högre i pris än vad du tänkt )


IWC har tydligen inte egna verk så därför går den bort, tror att det är samma sak med Blancpain. Breguet faller nog utanför budget.....samt att jag vet för lite om deras verk.

Någon som har koll på om ovanstående har egna verk?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IWC har tydligen inte egna verk så därför går den bort, tror att det är samma sak med Blancpain. Breguet faller nog utanför budget.....samt att jag vet för lite om deras verk.

Någon som har koll på om ovanstående har egna verk?
BP gör sina egna verk. IWC byter tydligen en jäkla massa delar i de urverk de inte tillverkar själva. En jäkla klass-skillnad dock mot JLC och GP skulle jag säga. JLC gör ju allt från scratch, rätt mycket mer handarbete involverat.

Huvudsaken är väl dock att du köper en klocka du själv gillar och inte utifrån status i klockbranschen? Tycker du ska nörda loss på de olika tillverkarnas hemsida och återkomma när du har bättre koll. Känns väldigt onödigt att lägga ut de summorna utan att ha koll på vad man köper och vilket mervärde man får beroende på märke. Men visst, det är ju så vissa jobbar: Knallar in i en butik och köper något fin. Personligen gillar jag researchen innan köpet. :)
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
BP gör sina egna verk. IWC byter tydligen en jäkla massa delar i de urverk de inte tillverkar själva. En jäkla klass-skillnad dock mot JLC och GP skulle jag säga. JLC gör ju allt från scratch, rätt mycket mer handarbete involverat.

Huvudsaken är väl dock att du köper en klocka du själv gillar och inte utifrån status i klockbranschen? Tycker du ska nörda loss på de olika tillverkarnas hemsida och återkomma när du har bättre koll. Känns väldigt onödigt att lägga ut de summorna utan att ha koll på vad man köper och vilket mervärde man får beroende på märke. Men visst, det är ju så vissa jobbar: Knallar in i en butik och köper något fin. Personligen gillar jag researchen innan köpet. :)

Det lutar åt JLC och inte någon av reverso-serien utan en från Master-serien. Att jag gärna ser att den har rätt "status" i form av vad folk tycker om den, handlar mer om att jag vill att andrahandsvärdet skall vara ok.

Tack för dina ord och rekommendationer!
 

Espresso

Cartier
Hej,

Som egen UN ägare så vill jag ju gärna slå ett slag för just Ulysse Nardin men ska man vara krass så kommer nog inte UN att vara den klocka som ger dig bäst andrahandsvärde på den nordiska marknaden. Vad gäller urverken är det rätt blandat på UN. Jag sitter själv inne med en Maxi Marine Diver och har du urverket UN-26. Det är (som jag förstått efter att ha läst på) ett ETA urverk som modifierats till ca 60% (ungefär som med IWC). Min klocka är dock från 2011 och jag vet att UN haft som strategi att vilja gå mer mot komplett egenutvecklade urverk men om de är där ska jag låta vara osagt.

Det som gjorde att mitt val föll på just den modellen jag köpte var att jag ville ha en dykare som inte var från de mer publikt skolade bolagen (läs Rolex, Omega etc). Jag tittade även på en Bucherer vid tillfället men föll mer för UN.

Nu vet jag inte om det är mer åt dressade eller åt det klassiska hållet på klocka du vill gå men jag skulle säga att går du för en dykare eller marine chronometer så lägg några extra timmar på UNs hemsida, går du för ett mer dressat ut så skulle jag nog sikta in mer på JLC.
 

timekeeper

Breitling
Av dom tre du nämnde så är jlc det mest stabila märket när det kommer till att hålla värdet , jlc är också det största namnet av dom tre.

GP och utlysse är mer nisch- märken
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Kan inte göra annat än att slå ett slag för GP! Men skulle nog också vilja tipsa dig om att kika lite närmare på Universal Genève :)
Vad är tanken med klockan? När ska den användas?


Girard-Perregaux 1966
Girard-Perregaux_petitesecondes2.jpg



UG Tri-Compax - Vintage of course, kommer inte sjunka :)
7917-z4.jpg



Jag är själv lite förtjust i Omegas Pie-Pan modeller, finns en uppsjö där ute i olika boettformer och tavel konfigs.
bd7e0ed6-08d8-4c75-bd65-e95d6313abb2_zps8c556c3f.jpg

67548-f9b55809e2d82da7231942722e34b968.jpg
498.013d.jpg
 

JLC

Panerai
2-Faktor
GP eller UN är generellt väldigt mycket klocka för pengarna om man köper bra beg.
Inte alla som vet att GP under en tidig period gjorde nätan 70% av urverken till autoamtiska klockor..
dock liten efterfrågan i norden, Rolex lever mkt på sitt namn. Breitling och TagHeur är sjukt överprisade tycker jag...
 

zeke_varg

Omega
Kan inte göra annat än att slå ett slag för GP! Men skulle nog också vilja tipsa dig om att kika lite närmare på Universal Genève :)
Vad är tanken med klockan? När ska den användas?


Girard-Perregaux 1966
Girard-Perregaux_petitesecondes2.jpg



UG Tri-Compax - Vintage of course, kommer inte sjunka :)
7917-z4.jpg



Jag är själv lite förtjust i Omegas Pie-Pan modeller, finns en uppsjö där ute i olika boettformer och tavel konfigs.
bd7e0ed6-08d8-4c75-bd65-e95d6313abb2_zps8c556c3f.jpg

67548-f9b55809e2d82da7231942722e34b968.jpg
498.013d.jpg
GP 1966 var riktigt nice! Nåt att jobba på helt enkelt.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Även Zenith kanske borde kollas upp...
Annars så röstar jag på Jaeger.
 
Senast ändrad:
Topp