• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JLC krona skruvas av från stammen

Mayie

Breitling
Hej.

Min JLC Reverso Classique's krona har släppt. Jag köpte klockan pre-owned i början på året av en professionell handlare på Chrono24. Allt har fungerat fantastiskt tills för någon vecka sedan då jag försökte ställa in tiden men det endast gick att skruva visarna baklänges.

Först trodde jag visarna kanske lossnat lite men märkte nästa gång jag försökte ställa om tiden igen att det var kronan som var lös och skruvades av när man skruvade motsatt riktning mot när man skruvar upp verket. Kronan (som är en JLC och ser ut att vara original) går att skruva av helt, se bilden nedan.

JLC krona.jpg

Är detta något som går att åtgärda lätt själv eller behöver jag skicka iväg klockan på min 2-års garanti (känns bökigt för en sån liten grej)?

Jag sökte lite på forumet och hittade folk som haft samma problem men de flesta verkar ha blivit av med kronan helt så hittade inget svar på min fråga.

Mvh Mayie
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Hej, det är lätt åtgärdat, allt du behöver göra är att öppna klockan och ta ut ställaxeln och sätta lite gänglåsning på axeln och skruva tillbaka kronan, är det inget du vill göra själv så lämna in den, men jag tvivlar på att du blir av med den någon längre tid

Grattis till en episk klocka också, har min på just nu också
IMG_4432.jpeg
 

Mayie

Breitling
Hej, det är lätt åtgärdat, allt du behöver göra är att öppna klockan och ta ut ställaxeln och sätta lite gänglåsning på axeln och skruva tillbaka kronan, är det inget du vill göra själv så lämna in den, men jag tvivlar på att du blir av med den någon längre tid

Grattis till en episk klocka också, har min på just nu också
IMG_4432.jpeg

Tack för tipset, fungerade utmärkt! Däremot blir jag frågande till om jag skruvat fast locket korrekt för det känns som att det finns lite rum mellan skarvarna, trycker jag ner med fingret ser jag att den sänks en liten bit. Jag är inte säker men vill minnas att det inte var så innan utan att locket satt väldigt tätt.

PS. mkt fin klocka. Gillar dialen och small seconds modellen mycket.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för tipset, fungerade utmärkt! Däremot blir jag frågande till om jag skruvat fast locket korrekt för det känns som att det finns lite rum mellan skarvarna, trycker jag ner med fingret ser jag att den sänks en liten bit. Jag är inte säker men vill minnas att det inte var så innan utan att locket satt väldigt tätt.

PS. mkt fin klocka. Gillar dialen och small seconds modellen mycket.
kanske packningen som inte riktigt kom i sitt läge? är det mycket?
 

DrKlocka

Audemars
Tack för tipset, fungerade utmärkt! Däremot blir jag frågande till om jag skruvat fast locket korrekt för det känns som att det finns lite rum mellan skarvarna, trycker jag ner med fingret ser jag att den sänks en liten bit. Jag är inte säker men vill minnas att det inte var så innan utan att locket satt väldigt tätt.

PS. mkt fin klocka. Gillar dialen och small seconds modellen mycket.
Har lite svårt att förstå varför man med så låg kunskap ger sig på ingreppet på egen hand istället för att lämna in den, hade ju inte kostat mycket att få det åtgärdat ordentligt. Räcker med att du har felslipade mejselklingor för att göra grader på skruvskallarna. Sluter inte packningen tätt tar det inte lång tid innan du får in fukt i klockan. Du bör åtminstone göra ett trycktest för att kolla så packningen ligger rätt.
 

Mayie

Breitling
Har lite svårt att förstå varför man med så låg kunskap ger sig på ingreppet på egen hand istället för att lämna in den, hade ju inte kostat mycket att få det åtgärdat ordentligt. Räcker med att du har felslipade mejselklingor för att göra grader på skruvskallarna. Sluter inte packningen tätt tar det inte lång tid innan du får in fukt i klockan. Du bör åtminstone göra ett trycktest för att kolla så packningen ligger rätt.

Hej.

Det lät som ett väldigt enkelt ingrepp och jag har bra utrustning för detta hemma. Dock har jag aldrig meckat med så här dyra klockor själv tidigare. Men jag uppskattar din feedback och jag får väl ta in den till en urmakare och göra ett trycktest.
 
Det borde inte vara någon glipa på sidorna. Kan vara de två metalplattorna som ligger uppe och nere som gör att den går att vända som har hamnat lite galet vilket gör att den inte stängs helt.
 

Mayie

Breitling
Det borde inte vara någon glipa på sidorna. Kan vara de två metalplattorna som ligger uppe och nere som gör att den går att vända som har hamnat lite galet vilket gör att den inte stängs helt.
Hej.

Jag var hos en urmakare med klockan och det visade sig att det finns fack åt skruvarna inuti som hade rörts när jag skruvade åt de små skruvarna lite för hårt men det var tydligen lätt fixat och allt är fint nu.
 
Topp