• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JLC Master Thin perpetual eller PP aquanaut?

Utan att ha läst alla svar i tråden. Men det är två helt olika typer av klockor, det går inte att svara på. Vad har du för andra klockor? Hur och när ska du använda den? Båda är rätt men det måste ses till vad du har för övrigt och när du ska använda den.

Har sålt mina klockor och tänkte köra "owg" om det nu går....har som mest haft en klocka i 3 månader (Batman). Sålde exempelvis min fina AP 15300 efter 2 veckor (ångrar jag).
Klockan är tänkt att användas till alla tillfällen, vilket jag vet torde tala för Aquan.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Har sålt mina klockor och tänkte köra "owg" om det nu går....har som mest haft en klocka i 3 månader (Batman). Sålde exempelvis min fina AP 15300 efter 2 veckor (ångrar jag).
Klockan är tänkt att användas till alla tillfällen, vilket jag vet torde tala för Aquan.
Om du bara ska ha en klocka så skulle jag utan att tveka säga PP Aquan. (eller än bättre, en Nautilus)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har sålt mina klockor och tänkte köra "owg" om det nu går....har som mest haft en klocka i 3 månader (Batman). Sålde exempelvis min fina AP 15300 efter 2 veckor (ångrar jag).
Klockan är tänkt att användas till alla tillfällen, vilket jag vet torde tala för Aquan.
Jag applåderar dig. Tanken att bli OWG just med denna JLC har plågat mig länge nu. Det skulle säkert gå de allra flesta dagar, kompletteras med en kvartstonfisk för grisiga dagar (lite fusk är OK). Om du kommer till skott så blir det roligt att följa resan oavsett klocka så håll oss uppdaterade. :)
 
Jag applåderar dig. Tanken att bli OWG just med denna JLC har plågat mig länge nu. Det skulle säkert gå de allra flesta dagar, kompletteras med en kvartstonfisk för grisiga dagar (lite fusk är OK). Om du kommer till skott så blir det roligt att följa resan oavsett klocka så håll oss uppdaterade. :)

Självklart! Räkna med en paketöppning inom närmaste månaden.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Nautilusen är mycket intressant och den har varit min favorit ett tag men 235k (där de billigaste ligger beg.) är några lappar över mitt tänkta max belopp, men inget är omöjligt
Ta en titt på en Nautilus 3800. Mindre än en 5711 men väldigt trevlig klocka och med marginal inom din budget, du kan få en för 130´utan problem.
 

LJS

Omega
Personligen är detta en no-brainer, jag skulle kört på JLC (med vit tavla) och inte tittat tillbaka. Om du är en person som endast klär dig i t-shirt och jeans så antar jag en Aqunaut (eller en Nautilus för den delen) är mer passande. Men om din garderob innehåller en skjorta eller två och dessa används så är JLC:n ett utomordentligt val. Väntar med spänning på paketöppningstråden! ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Varianten med vit tavla är avsevärt billigare, även på Nymans, undra varför? De flesta härinne verkar ju gilla den mest (jag gillar dock den svarta mest).
Kolla priserna på JLCs hemsida istället, har märkt att Nymans sida inte alltid stämmer. Se till att du har valt rätt land så du ser priserna i SEK.
 

Burgundy

Omega
2-Faktor
Riktigt trevligt val du står inför, kan liksom bara bli rätt oavsett beslut. Själv har jag valt en Aquanaut och en i sammanhanget "snik JLC" (Master Chronograph). Dock tycker jag att du ska kolla in JLC Master Eight Days Perpetual, som jag personligen gillar mest pga att den sitter bättre med en större boett och så tycker jag det är lite coolt att även ha åtta dagars gångreserv.
Blir ju även roligare med lite bilder :)
image.jpeg


Master Chrono
image.jpeg


Eight Days
image.jpeg


Ultra thin (dock i WG)
image.jpeg
 
Riktigt trevligt val du står inför, kan liksom bara bli rätt oavsett beslut. Själv har jag valt en Aquanaut och en i sammanhanget "snik JLC" (Master Chronograph). Dock tycker jag att du ska kolla in JLC Master Eight Days Perpetual, som jag personligen gillar mest pga att den sitter bättre med en större boett och så tycker jag det är lite coolt att även ha åtta dagars gångreserv.
Blir ju även roligare med lite bilder :)
image.jpeg


Master Chrono
image.jpeg


Eight Days
image.jpeg


Ultra thin (dock i WG)
image.jpeg

Krångla inte till det ännu mer nu! ;-)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag hade nog valt Aquanaut för den har en förvriden design som är ren och rolig. Jag blir glad av att titta på den. JLC är så snygg att jag blir stel. Den är inte lika användbar i alla lägen, som jag ser det, men JLC urverk är som att trycka på gasen i ett italienskt fullblod med flerahundrahästarskänsla. Tårar kommer att rinna oavsett val, av glädje.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
PP'n bär så skönt så för mig är den en perfekt vardagsklocka, vikspänne och gummi med "fitted-ends" gör den så enkel, lätt och smidig.
Den har ju blivit en dussinklocka, men för mig spelar det ingen som helst roll, trivs mkt bra med den.
Och säger du att den är trött eller mellanmjölk så får du se över dina referensramar en aning.
Den är dessutom mer "smidig" som enda klocka, även om JLC'n erbjuder så mkt mer i komplikationsväg.

Kombinera Aqua'n med JLC'n, där har du en fräsig duo som håller länge.
 
Senast ändrad:
PP'n bär så skönt så för mig är den en perfekt vardagsklocka, vikspänne och gummi med "fitted-ends" gör den så enkel, lätt och smidig.
Den har ju blivit en dussinklocka, men för mig spelar det ingen som helst roll, trivs mkt bra med den.
Och säger du att den är trött eller mellanmjölk så får du se över dina referensramar en aning.
Den är dessutom mer "smidig" som enda klocka, även om JLC'n erbjuder så mkt mer i komplikationsväg.

Kombinera Aqua'n med JLC'n, där har du en fräsig duo som håller länge.

Jag tycker absolut inte att aquan är "trött eller mellanmjölk". Den är fantastisk enligt mig, tavlan är magisk och sitter som en smäck. Grymt lätt att läsa av plus att gummibandet är riktigt skönt. Hade inte den där jäkla "JLC'n" dykt upp så hade det varit ett enkelt val..
Drömmer lite om nautilusen också men har nog inte klöver nog för den just nu..
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Jag tycker absolut inte att aquan är "trött eller mellanmjölk". Den är fantastisk enligt mig, tavlan är magisk och sitter som en smäck. Grymt lätt att läsa av plus att gummibandet är riktigt skönt. Hade inte den där jäkla "JLC'n" dykt upp så hade det varit ett enkelt val..
Drömmer lite om nautilusen också men har nog inte klöver nog för den just nu..
Inte klöver?....du är ju Goldmenber eller hur ;)
Edit: JLC:n är grym!
 
Nöten är nog en bättre allrounder....

JLC är ju grym på alla sätt men är nog en mer 'finklocka' för min del....

Nöten vore mitt val av dom två om man bara ska ha en....
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Jag tycker absolut inte att aquan är "trött eller mellanmjölk". Den är fantastisk enligt mig, tavlan är magisk och sitter som en smäck. Grymt lätt att läsa av plus att gummibandet är riktigt skönt. Hade inte den där jäkla "JLC'n" dykt upp så hade det varit ett enkelt val..
Drömmer lite om nautilusen också men har nog inte klöver nog för den just nu..

Syftade till en del av kommentarerna ovan som menar att den är trött, du skall inte lyssna på de jönsarna :)

Nautilus är också fin, har ju även lite erfarenhet av 5712a'n som är en drömklocka enl mig.

EDIT: Känns Aquan för "gummi" och Nautilus för dyr, kör på en 15202 2014- så har du en optimal klocka.

Min Aquanaut och mina Nautilus säger hej

2016-09-20 07.52.19.jpg

2016-09-13 09.11.54-1.jpg


Bonusbild på min förra 15202

2016-05-31 08.55.23-1.jpg
 
Senast ändrad:
Syftade till en del av kommentarerna ovan som menar att den är trött, du skall inte lyssna på de jönsarna :)

Nautilus är också fin, har ju även lite erfarenhet av 5712a'n som är en drömklocka enl mig.

Ingen dålig combo!
Sedan skall tilläggas att jag aldrig sett någon på stan (Sthlms city) med en Aqua runt handleden (utom min vän). Så sååå vanlig kan den inte vara :)
 
Topp