• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JLC Memovox

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Vad säger panelen om dessa? någon på forumet som sitter på en fin lust att visa upp?

TZ3.jpg


Tusan man får den där krypande känslan i kroppen som när man vet att man vill ha en dinka... dom verkar ju ligga för ganska överkomliga priser vilket givetvis är väldigt positivt...
 

par

Patek
2-Faktor
Fantastiskt fina, varit nära flera gånger. Ligger helt okej i pris men ser man till många andra gamla JLC modeller står de ju ganska högt.
 

JayJay

Rolex
Memovox:arna är grymma. En av de där klockorna som jag absolut vill ha ägt. Tror dock inte att jag skulle bära den särskilt frekvent (ingen särskild anledning, bara en känsla).
 
Ja memovoxen är ju något av en favorit för tillfället har jag två styckem gamla. Varav den ena jag redan postat i dagens vintage men här är den igen.

d2rI8Xs.jpg


Andra jag har är några år yngre men för den delen inte fräschare för det.



Hammarautomat i all ära men jag gillar den manuella bättre.
 

KMS

Rolex
Kanon sjyssta båda två, men håller nog med, gillar Jaegern snäppet mer, väldigt förtjust i loggan!
 

Sond

Patek
Memovox är sedan länge en av favoriterna. Jag har nuddat på flera på bukten men aldrig "vunnit". Men får se upp lite då service är svårt och dyrt.
 

SpaceCowboy

Breitling
Er selv på jakt etter en Memovox. Det er mange saker å tenke på når man skal kjøpe en Memovox. De er ganske utsatt for franken-virksomhet. :)

Jeg har tenkt å lage en lite kjøpsguide på disse, men kan jo skrive litt om mine "funn" så langt. Dette er hentet fra PuristSPro en site som har mye informasjon men som er et h... å finne frem i. :)

Det hele startet i 1951 med manuelle Memovoxer og kaliber 489. De manuelle er referansene 3150, 3151, 3154, 3155, E 850, E 851, E 852, og E 858.

I 1956 kom de automatiske Memovoxene med det automatiske kaliberet 815 (uten dato) og i 1959 kom kaliber 825 (med dato).

Det er de automatiske Memovoxene som er mest populære og som ble produsert i flest eksemplarer og med flest skive-varianter (dial variations). Referanse E 583 med kaliber 815 er den tidligste referansen, introdusert i 1956. I 1959 kom E855, samme som E 583, bare med dato. Denne hadde kaliber 825. E 855 ble produsert fra 1959 frem til 1970 og er den som ble produsert i flest eksemplarer.

Kaliber 815 ble produsert frem til 1966, 825 frem til 1969 med produksjonstall på hhv. 17000 og 67000 eksemplarer. Man kan derfor anta at kaliber 825 har den beste dele-situasjonen for oss vintage-samlere. :)

Den vanligste varianten av E 855 er sølvfarget skive, applikerte timesmarkører og dauphine visere:

e855silvercavi1.jpg


Kom med svart skive også:

e855blackclavi1.jpg


På slutten av 60-tallet (fra ca. 1967-68) kom E 855 variantene med ebene timesmarkører:

e855ebeneclavi2.jpg


Noen av disse ebene timesmarkørene på E 855 var av den tykke og korte varianten:

e855largeindexesclavi2.jpg


Her er en jeg selv kom over da jeg var på ferie i Geneve i sommer (korte ebene timesmarkører):

IMG_2475.jpg


Som man ser har disse variantene andre visere. Disse med dauphine er franken.

Det ble også produsert spesial-utgaver av E 855 også, bl.a. såkalte "scale dials" variasjonene. Disse er slik jeg har oppfattet det ganske utsatt for re-dials. I tillegg er det meget sjeldne, og jeg har ennå ikke funnet ut hvor mange som ble produsert:

photo1070p.jpg


Disse kom i 1969 og ble kun produsert i noen få år. Jeg er usikker på om denne også kom i stål. Det anbefales at man dobbeltsjekker alle signaturer og midt-skiven for re-dial og originalitet.

Det var E 855. I tillegg brukte JLC kaliber 825 i flere andre klokker, bl.a. Deep Sea og Polaris. Skal ikke gå nærmere inn på disse her, men fortsette med de litt mer dressy Memovoxene. På slutten av levetiden til kaliber 825, så man en del ganske så funky Memovoxer. Her er mine favoritter:

e877clavi3.jpg

E 877 "Snowdrop" (kaliber 825)

e877clavi1.jpg

Snowdrop med blå skive

Litt utpå 70-tallet kom JLC med E 875, meget lik E 855. Forskjellen var applikert JLC-logo kl. 9, kun Jaeger LeCoultre kl. 1200 og kaliber 916 inni:

e875clavi1.jpg

Hvit skive

e875clavi3.jpg

Min favoritt, med blå skive

jaegerlecoultrememovox1.jpg

Den veldig populære blå og hvite skiven. Samme som Boris Balkan har så vidt jeg har skjønt?

E 875 ble produsert helt frem til 1981 og antallet produsert var 7331 eksemplarer.

Hva bør man være obs på når man skal jakte på en vintage Memovox? Her er det jeg har plukket opp:
  • Skivene kan ofte være re-dial og ofte er midt-skiven skiftet ut, noen ganger med midt-skive fra andre varianter
  • Midt-skiven er ofte utsatt for kreative re-dialere, mest populær er world-timer og Parking Meter. Disse ble produsert av JLC i sin tid men i få eksemplarer. Det fleste på markedet antas å være franken eller re-dials
  • Kronene er ofte skiftet ut med generiske kroner. De orginale kronene skal ha JLC-logo
  • Mest ettertraktet er Jaeger LeCoultre og ikke LeCoultre-modellene (sistnevnte for det amerikanske markedet). Disse skal også være i stål, da mange gull-duble-varianter er skadete og av dårlig kvalitet
  • Signaturene skal stemme ift skive, urverk og baksiden av baklokket. Står det Jaeger LeCoultre på skiven og kun LeCoultre på verket er det en franken
Litt sammenrasket dette her, kommer tilbake med en mer strukturert artikkel.
 

SpaceCowboy

Breitling
Aj. Ser allerede at jeg har bommet i posten ovenfor og vurdert en E 875 som en E 855. Bildet fra Geneve

IMG_2475.jpg


er IKKE en E855 kal. 825 med korte ebene timesmarkører, men en E 875 med kal. 916

Er man nerd, så er man nerd. :happyhappy:
 

Diogenes

Cartier
Genom lite "googling" kan man säkert få fram rätt svar på min fråga men jag vänder mig ändå till er för lite specificering.
Jag letar nämligen box till min Memovox men vet inte hur den skall se ut. Gjordes det specifika boxar till just Memovox och skiljer de sig beroende på årtal? Någon som vet och kan hjälpa mig?

JLC.jpg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Genom lite "googling" kan man säkert få fram rätt svar på min fråga men jag vänder mig ändå till er för lite specificering.
Jag letar nämligen box till min Memovox men vet inte hur den skall se ut. Gjordes det specifika boxar till just Memovox och skiljer de sig beroende på årtal? Någon som vet och kan hjälpa mig?

JLC.jpg
image.jpeg

Vi verkar ha samma modell. Liten blå Box. Hade denna i telefonen, ingen exteriörbild tyvärr.
 

JesperO

Rolex
Genom lite "googling" kan man säkert få fram rätt svar på min fråga men jag vänder mig ändå till er för lite specificering.
Jag letar nämligen box till min Memovox men vet inte hur den skall se ut. Gjordes det specifika boxar till just Memovox och skiljer de sig beroende på årtal? Någon som vet och kan hjälpa mig?

JLC.jpg

Vet inte om det hjälper men boxen till min manuella ser ut så här... - står Jaeger-LeCoultre på boxens ovansida också.
CBBD9E15-54FD-4F12-915F-0D04474F0885_zpskfjtn7x0.jpg
 
Topp