• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JLC + Nymans Ur garantiärende

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Okidoki, håll i Er.

Jag köpte ju nyligen en JLC Deep sea chronograph från en privatperson i Italien via en annons på ett klockforum.
Fick namn, telefonnummer, adress mm och såklart massa bilder, bland annat på garantikortet som såg ut att vara korrekt ifyllt. Han berättar även att ADn i samband med köpet registrerat klockan hos JLC då det är praxis. Jag kollade på JLCs hemsida så butiken var AD vilket de är. De säljer bland annat JLC, Zenith, VC, AP, Rolex.

Jag jämförde säljarens adress med ADns. Han bor cirka en timma ifrån den AD där klockan köptes tre veckor tidigare. Inga konstigheter alltså, han hade andra klockor, köpte denna, gillade den inte och ville sälja den.

Jag läser även garantivillkoren i manualen online och det är world wide garanti i två år (minus de cirka 3 veckor han ägt klockan). Garantin är inte buden till den ursprungliga ägaren. Allt verkar bra så jag köper klockan.

Jag använder klockan ett tag och tycker det är konstigt att jag måste nollställa kronografen varje gång jag ska starta den, det går alltså inte starta, pausa, starta, pausa utan kronografen måste nollställas mellan varje tidtagning.

20150408
Jag ringer Nymans STHLM och frågar om man verkligen ska behöva nollställa kronografen mellan varje tidtagning. De säger att man inte ska behöva göra det och ber mig ringa deras JLC-urmakare i Västerås. Han är trevlig och ber mig skicka klockan direkt till honom i Västerås vilket jag gör.

20150409
Dagen efter kom den fram till honom och han ringer och berättar att delar i verket är slitna och att kronografen därför inte fungerar som den ska. Han tycker även urverket är torrt. Modellen släpptes 2013 (tror jag utifrån att Hodinkee testade en prototyp 2012).

Han säger även att klockan behöver skickas till JLC i Amsterdam för reparation eftersom han tyvärr inte är utbildad på det urverket och att eftersom klockan inte är såld hos dem så behöver jag betala den försäkrade frakten till JLC på 2000kr. Jag frågar om jag istället kan välja att skicka den själv direkt till Amsterdam, vilket jag kan. Jag säger något i stil med "Jisses, klockan är ju under garanti så då kan jag ju tycka att JLC borde stå för det. Det blir tyst i luren. Men visst, säger jag, det måste ju fixas så skicka den gärna.

Därefter ringer jag direkt till JLCs personliga service och säger som det är. Klockan är köpt i Italien, men jag bor i Sverige. Kronografen fungerar inte som den ska och min AD vill ha 2000kr för frakten till Er.

Han beklagar både att klockan inte fungerar och bemötandet och säger att jag inte ska betala någonting. Han ber om klockans, mina och Nymans uppgifter och säger att han ska ringa dem direkt och lösa detta snabbt och smidigt för mig. Han frågar mig flera gånger om ADn verkligen bett mig betala frakten och han ber om ursäkt för detta flera gånger. Han är märkbart irriterad över detta.

Jag ringer urmakaren igen och säger att jag ringt JLC och att Nymans inte ska skicka klockan.
-JLC kommer ringa er och lösa detta smidigt för oss.
Han undrar om jag ringt servicecentret i Amsterdam och jag säger att jag ringde direkt till JLC. -Ska JLC ringa oss? Jag säger ja, jag gav dem ert nummer. Vi hörs längre fram. Han låter förvånad över att jag ringt JLC.

140413
JLC ringer och säger att jag kan välja att få klockan hämtad gratis hos auktoriserad JLC AD (Nymans STHLM, inte Västerås) alternativt hemma hos mig. Jag väljer det senare då klockan i så fall kommer skickas tillbaka direkt till mig efter fix. Kalla mig paranoid, men jag vill inte ge Nymans en chans att sno min eventuella servicebox.

Därefter ringer jag Nymans och ber dem skicka tillbaka klockan till mig. Urmakaren säger att de skickar den efterföljande dag.

20150415
Klockan är hemma igen (Nymans stod för REK-frakten tillbaka).

20150416
Klockan blir hämtad av budfirma.

20150423
Jag mailar JLC kundservice och frågar om jag blir meddelad när klockan är framme och om jag kommer få en tidsuppfattning av reparationstiden eller om de inte kommer höra av sig förrän klockan är färdig.

Får svar samma dag att klockan kom fram i måndags och att den genomgår diagnostik. De kommer meddela hur lång reparationstiden blir så fort de vet.

20150504
Får brev skickat 0427 om att klockan måste till moderlandet för reparation eftersom de inte har rättigheter att reparera den i Amsterdam. När de vet reparationstiden ska de höra av sig.

20150518
Epost

201507xx
Diverse mail om att klockan snart är klar.

20150731
Klockan tillbaka fullt fungerande. 2 års garanti från idag registreras hos JLC.
 
Senast ändrad:

Ministern

Founder
2-Faktor
Ännu en gång någon som blivit blåst av italiensk säljare.. Eller är JLC så undermåliga?
 
  • Like
Reactions: POO

mega

Rolex
Vad tråkigt, aldrig kan man bara luta sig tillbaka och njuta. Konstigt att den blivit sliten på så kort tid ?
Kanske att förra ägaren försökte nolla kronografen medans den var igång ?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ännu en gång någon som blivit blåst av italiensk säljare.. Eller är JLC så undermåliga?
Enligt de professionella reviews jag läst så är JLC kända för att ha bra kvalle på sina urverk, men jag har ingen aning. Har alltid trott att de gör bra urverk, men de gör ju urverk till både PP och AP och AP är ju kända för att krångla.

Tror faktiskt inte att privatpersonen jag köpte den av medvetet blåst mig. Klockan var bara tre veckor gammal och bandet var i princip oanvänt när jag fick hem den. Den korta tiden (någon vecka) jag bar den blev bandet mer slitet än det var när jag fick hem den. Tror alltså bara han använt klockon 2-3 dagar vilket stämmer med säljarens beskrivning.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad tråkigt, aldrig kan man bara luta sig tillbaka och njuta. Konstigt att den blivit sliten på så kort tid ?
Kanske att förra ägaren försökte nolla kronografen medans den var igång ?
Kan inte så mycket om kolumnhjulskronografurverk att jag kan uttala mig om det, men det hade ju inte förklarat att urverket är torrt (om det stämmer).
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Inte första gången Nymans tar en saftig fraktkostnad för att skicka iväg en klocka.. Ännu värre när det gäller garantiärende.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Vilket beteende från Nymans, girigt är bara förnamnet. Hoppas det löser sig med klockan nu! :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
A
Enligt de professionella reviews jag läst så är JLC kända för att ha bra kvalle på sina urverk, men jag har ingen aning. Har alltid trott att de gör bra urverk, men de gör ju urverk till både PP och AP och AP är ju kända för att krångla.

Tror faktiskt inte att privatpersonen jag köpte den av medvetet blåst mig. Klockan var bara tre veckor gammal och bandet var i princip oanvänt när jag fick hem den. Den korta tiden (någon vecka) jag bar den blev bandet mer slitet än det var när jag fick hem den. Tror alltså bara han använt klockon 2-3 dagar vilket stämmer med säljarens beskrivning.


Jag skulle inte känna mig bekväm med ett verk som redan har sådana problem.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
A
Jag skulle inte känna mig bekväm med ett verk som redan har sådana problem.
Detta är EN klockan Spencer, EN klocka. Inte helt ovanligt att man läser om andra klockmärken där exemplar exempelvis inte håller tiden som de borde även om klockan är helt ny. Jag kan ju dock tycka att ett 1000-test bör eliminera dessa fel redan innan klockan hamnar i butik, men troligtvis är det så att kronograffunktionen inte genomgår så grundliga tester som resten av klockan. Det räcker ju faktiskt att en del inte installeras helt 100 för att den ska nötas sönder ganska fort. Små toleranser osv.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Om vi leker med tanken att Nymans bekostar frakten t/r Amsterdam, kostar säkert 2.000kr. Väl där upptäcker man att denna reparation inte går på garantin och man lämnar då ett kostnadsförslag som inte faller kunden i smaken. Kunden tar tillbaka klockan och servar den någon annanstans. Kvar står Nymans med en fraktfaktura. Jag tror (och hoppas) att dessa 2.000kr återbetalas när det visar sig att arbetet faller in under garantin.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Slitna delar i ett kronografverk kan väl inte uppstå på såpass kort tid, verkar underligt.
Att verket kan vara torrt kan kanske (!) vara förståeligt om klockan legat ett par år innan personen du handlade av, köpte klockan från AD.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om vi leker med tanken att Nymans bekostar frakten t/r Amsterdam, kostar säkert 2.000kr. Väl där upptäcker man att denna reparation inte går på garantin och man lämnar då ett kostnadsförslag som inte faller kunden i smaken. Kunden tar tillbaka klockan och servar den någon annanstans. Kvar står Nymans med en fraktfaktura. Jag tror (och hoppas) att dessa 2.000kr återbetalas när det visar sig att arbetet faller in under garantin.
Fast nu är det ju faktiskt så att JLC alltid står för frakten både till och från servicecenter, så vart går de 2000 kronorna? Inte till fraktkostnader i alla fall.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Fast nu är det ju faktiskt så att JLC alltid står för frakten både till och från servicecenter, så vart går de 2000 kronorna? Inte till fraktkostnader i alla fall.
Spargrisen såklart!
image.jpg
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Fast nu är det ju faktiskt så att JLC alltid står för frakten både till och från servicecenter, så vart går de 2000 kronorna? Inte till fraktkostnader i alla fall.

Om det är ett garantiåtagande betalar de såklart frakten men annars tror jag inte att de gör det?
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Såhär går det när man köper en udda märkes klocka. Rolex har väl nån kronograf, satsa på det nästa gång!
:woot:

(Hoppas det löser sig, tråkigt när det ska tjorva från get-go)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Detta med att Nymans tar betalt för frakten har varit uppe förut, då gällde det Rolex. Jag tog kontakt med Rolex själva som tydligt poängterade att en AD inte får ta ut fraktavgifter oavsett var klockan är köpt så länge den är under garanti.

Minns även att damen från Rolex suckade lite när jag nämnde Nymans.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Detta är EN klockan Spencer, EN klocka. Inte helt ovanligt att man läser om andra klockmärken där exemplar exempelvis inte håller tiden som de borde även om klockan är helt ny. Jag kan ju dock tycka att ett 1000-test bör eliminera dessa fel redan innan klockan hamnar i butik, men troligtvis är det så att kronograffunktionen inte genomgår så grundliga tester som resten av klockan. Det räcker ju faktiskt att en del inte installeras helt 100 för att den ska nötas sönder ganska fort. Små toleranser osv.

Jag pratar om DITT specifika verk och att en chrono skulle bli utsliten på tre veckor köper inte jag. Det skulle kräva att både du och föregående ägare kontinuerligt kör start, stop och nollställning.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag pratar om DITT specifika verk och att en chrono skulle bli utsliten på tre veckor köper inte jag. Det skulle kräva att både du och föregående ägare kontinuerligt kör start, stop och nollställning.
Håller absolut med dig om att det är märkligt, men felmontering och feloljning sker ju ibland. Materialfel vid tillverkning etcetera. Nu är ju jag knappast urmakare, men mycket kan gå snett när man monterar ihop ett urverk. Självklart kass att det inte upptäckts på vägen, men det betyder ju inte att hela urverket är dåligt konstruerat.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Kan du inte läsa eller vad är problemet? JLC bokar och betalar för frakten. Man behöver bara ringa JLC. Ingen ligger ute med några pengar.

Lugn nu. Har du läst vad jag har skrivit? Om det visar sig att klockan åkt i golvet och således inte går på garantin, menar du då att JLC står för frakten även om du väljer att inte acceptera kostnadsförslaget? Mycket generöst i sådana fall.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Håller absolut med dig om att det är märkligt, men fel notering och feloljning sker ju ibland. Materialfel vid tillverkning etcetera. Nu är ju jag knappast urmakare, men mycket kan gå snett när man monterar ihop ett urverk. Självklart kass att det inte upptäckts på vägen, men det betyder ju inte att hela urverket är dåligt konstruerat.

Det jag reagerar på är att en del som inte är aktiv normalt kan vara utsliten på tre veckor. Detta är oavsett material, smörjning och ihopsättning.
 

POO

Panerai
Det jag reagerar på är att en del som inte är aktiv normalt kan vara utsliten på tre veckor. Detta är oavsett material, smörjning och ihopsättning.


Eller är "slitet" och "torrt" något man bara säger för att det låter bra? Samma som i fallet Hedens guld vs Bergströms. Klockan var "såg torr" ut och var därför inte servad, att den gick 30 sek fel per dygn missade man tydligen.
 
Topp