• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JLC Reverso

Nurktwin

Breitling
Nu har min mekaniska JLC Reverso Grand Taille varit inne på reparation (i Holland) två gånger sedan jag köpte den på NK i Göteborg våren 2011. Första gången var på våren 2012 och då gick den två minuter för fort i veckan. I år gick den två minuter för sakta i veckan. Klockan har alltså gått rätt nästan ett helt år i båda fallen. Hur mycket felvisning är acceptabelt? Behöver råd om hur jag skall agera om det (peppar peppar) händer igen. Som kompensation får jag ett nytt armband när det behöver bytas (värde 3 papp). Kan jag kräva att få en ny klocka i så fall? Tack på förhand!
 

max

Dancing Queen
Det är inte så att detta samfaller med årets första golfrunda eller dylik aktivitet som kan ge klockan en känga?
Vad säger de att de gjort vid reparationerna?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror de själva är kapabla att ta beslutet om ifall klockan behöver ett helt nytt urverk. Det är ju bra grejer det där. Jag hade skickat in det som ett garantiärende och litat på deras expertis. Då utgår jag dock ifrån att klockan skickas till JLC och inte en lokal urmakare.
 

Nurktwin

Breitling
Spelar inte golf...
Rolex? Nej tack...
Första reparationen har jag ingen specifikation på.
Däremot den andra:
1/ Complete dismantling of the watch case
2/Case and bracelet: ultrasonic cleaning and protecting the case, replacement of gaskets, fitting or cementing the
crystal and water-resistance test
3/ Rate test of the movement
4/ Casting up: reassembling and replacing movement in case
5/ Water-resistance test
6/ Final check of the rate and the aesthetic.

That´s all...
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Nurktwin skrev:
Spelar inte golf...
Rolex? Nej tack...
Första reparationen har jag ingen specifikation på.
Däremot den andra:
1/ Complete dismantling of the watch case
2/Case and bracelet: ultrasonic cleaning and protecting the case, replacement of gaskets, fitting or cementing the
crystal and water-resistance test
3/ Rate test of the movement
4/ Casting up: reassembling and replacing movement in case
5/ Water-resistance test
6/ Final check of the rate and the aesthetic.

That´s all...

Hm, så de plockade ur verket och tvättade resten? Ingen jätte service direkt......
 

Ministern

Founder
2-Faktor
leben skrev:
Nurktwin skrev:
Spelar inte golf...
Rolex? Nej tack...
Första reparationen har jag ingen specifikation på.
Däremot den andra:
1/ Complete dismantling of the watch case
2/Case and bracelet: ultrasonic cleaning and protecting the case, replacement of gaskets, fitting or cementing the
crystal and water-resistance test
3/ Rate test of the movement
4/ Casting up: reassembling and replacing movement in case
5/ Water-resistance test
6/ Final check of the rate and the aesthetic.

That´s all...

Hm, så de plockade ur verket och tvättade resten? Ingen jätte service direkt......

JLC har ett sjukt komiskt vis att fixa verk som inte går rätt..

Tror jag får följa master.. Köp en Rolex..
 
C

China

Guest
Spencer66 skrev:
leben skrev:
Nurktwin skrev:
Spelar inte golf...
Rolex? Nej tack...
Första reparationen har jag ingen specifikation på.
Däremot den andra:
1/ Complete dismantling of the watch case
2/Case and bracelet: ultrasonic cleaning and protecting the case, replacement of gaskets, fitting or cementing the
crystal and water-resistance test
3/ Rate test of the movement
4/ Casting up: reassembling and replacing movement in case
5/ Water-resistance test
6/ Final check of the rate and the aesthetic.

That´s all...

Hm, så de plockade ur verket och tvättade resten? Ingen jätte service direkt......

JLC har ett sjukt komiskt vis att fixa verk som inte går rätt..

Tror jag får följa master.. Köp en Rolex..

Nja, snarare så är väl JLC väldigt noggranna? ;)
 
C

China

Guest
yonsson skrev:
Jag läste lite slarvigt. Det står ju faktiskt;

Nurktwin skrev:
4/ Casting up: reassembling and replacing movement in case

Då borde den ju ticka på bra efter den servicen.

Ja, det är ju lite trist för @Nurktwin att servicen inte gett något resultat i långa loppet. Annars så tycker jag att arbetsgången är helt normal, och visar att man lagt lite extra krut. Tyvärr så kan en del verk vara ganska tjuriga, och fortsätter problemen så tycker jag nog att ett nytt urverk vore ett rimligt krav.
 

Rivalen

Rolex
Inte fena på konsumentköpslagen, men tror att det är så att om felet är att klockan inte går såpass rätt som man har anledning/rätt att förvänta sig får de 2 försök att rätta till felet, om felet uppatår en tredje gång kan du begära att köpet återgår eller att du får en ny. Kolla med konsumentvägledaren i din kommun - i Göteborg borde det finnas sånt. Lycka till!
 

Nurktwin

Breitling
Tack för alla svar!
Tilläggas kan att klockan inte varit utsatt för några som helst stötar och inte blivit tappad i golvet etc.
Jag är 63 år och har alltid varit mycket rädd om mina tillhörigheter.
Är extremt besviken och missnöjd med köpet.
Av en klocka i den här prisklassen borde man kunna förvänta sig mer.
Eller?
 

Isodor

Audemars
JLC är väl lite kungar av urverk egentligen. De har ju otroligt många olika typer av urverk för den prisklass de oftast ligger i. Hyser personligen stor respekt för dem.

Hoppas det löser sig!
 
C

China

Guest
Nurktwin skrev:
Tack för alla svar!
Tilläggas kan att klockan inte varit utsatt för några som helst stötar och inte blivit tappad i golvet etc.
Jag är 63 år och har alltid varit mycket rädd om mina tillhörigheter.
Är extremt besviken och missnöjd med köpet.
Av en klocka i den här prisklassen borde man kunna förvänta sig mer.
Eller?

Jag förstår att du känner dig besviken, i den här prisklassen så förväntar man sig inte att få den här sortens problem. Samtidigt så är den bittra sanningen att en del urverk inte håller måttet i långa loppet, trots allt så är alla urverk unika och en del problem visar sig inte förrän efter en tids användning. JLC har annars ett mycket gott rykte och testar sina urverk mer noggrant än de flesta andra tillverkare, och har en väldigt låg felfrekvens, men det är givetvis en klen tröst när verket börjar att krångla.

Spontant känns det som att du bör ta en diskussion om att få klockan eller åtminstone urverket utbytt, det är så att säga både i ditt eget och JLC:s intresse. Självklart bör klockan ha en bra tidshållning, så att du känner dig nöjd.
 
Topp