• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

JLC tråden

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hej!
Har inte hittat någon egen JLC tråd här ännu, så jag startar en.
JLC är ett av mina tre favoritmärken, tillsammans med Rolex och IWC.

Min egen JLC Memovox har en kul historia då min pappa köpte den för sin första lön runt 1960. Han använde den under kanske 20 år, men sedan slutade den fungera. Enligt honom så fanns det ingen urmakare som kunde laga den och den hamnade i en låda. Det var inte lönsamt att renovera. Kanske därför skicket är så pass bra...

Jag fick den för ungefär 10 år sedan och lämnade in den för renovering hos Rob Engström. Endast urverk och ytlig puts. Allt är annars i originalskick, förutom armbandet.

JLC Memovox har en alarmfunktion. Den lär vara världens första automatur med alarm. Jag gillar att den är så pass "krallig" för att vara ett gammalt kostymur.

Vore kul att se vilka andra JLC som figurerar på sidan.
 

Bilagor

  • JLC2.JPG
    JLC2.JPG
    248.5 KB · Visningar: 711
  • JLC1.JPG
    JLC1.JPG
    226.4 KB · Visningar: 713
  • JLC4.JPG
    JLC4.JPG
    191.9 KB · Visningar: 712
  • JLC3.JPG
    JLC3.JPG
    179.6 KB · Visningar: 710

CaptainOats

Patek
2-Faktor
aleksi skrev:
haha läste atomur med alarm först.. tung klocka :)

Jag också :)

Grym klocka och extra roligt med historia bakom, det lär ju vara en keeper om något.
Jag gillar också märket, på något sett har jag fått för mig att JLC:s dykare är av varierandet kvalitet, vet inte vad jag fått det ifrån, kan någon upplysa mig, det känns som jag fått det om bakfoten.

Jag menar hur står sig en Submariner mot en JLC dykare tex master compressor som denna

http://www.uret.se/jaeger-lecoultre-mas ... 13772.html
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Plattfot, är det orginalbandet eller är det aftermarket? :)

Jag har haft lite svårt att hitta fina curved-end band till min master compressor :(
 

plattfot

Rolex
Bingoraalf skrev:
Plattfot, är det orginalbandet eller är det aftermarket? :)

Jag har haft lite svårt att hitta fina curved-end band till min master compressor :(

Bandet är från Camille Fournet, som enligt uppgift är de som syr band åt JLC:
http://www.camillefournet.com/shop/en/m ... tch-straps
Valde att beställa ett extra kort band då jag kör med Jaegers viklåsspänne och inte vill ha så mycket extraband.

Du kan, när du beställer bandet, speca att det skall sitta på en Master Compressor.
 

tim.stockholm

Cartier
2-Faktor
En bild på min Reverso GT



Efterlyser f.ö en struts, någon som kan rekommendera ett nått bra?

Har kikat på camille fournet som verkar vara schysst (JLC original snackas det om på diverse forum) och urtid.com's rios exclusive (rätt bra pris jämfört med Camille).
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk 21360047330.066896.jpg
    ImageUploadedByTapatalk 21360047330.066896.jpg
    71.9 KB · Visningar: 304

Isodor

Audemars
tim.stockholm skrev:
En bild på min Reverso GT



Efterlyser f.ö en struts, någon som kan rekommendera ett nått bra?

Har kikat på camille fournet som verkar vara schysst (JLC original snackas det om på diverse forum) och urtid.com's rios exclusive (rätt bra pris jämfört med Camille).

Vacker!

En ljust armband till den trodde jag hade suttit som smäcken!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Underbart fina klockor, jag smyger in min tunna kostymare i stål som snart finns på K6S nära dig:

IMG_6472_zpsdcab766c.jpg
 
Topp