• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

John Mayers brev till IWC

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Samma sak som man känner gällande många märken som moderniserar sig våldsamt och ändrar klassiska modeller drastiskt. Inget som är så unikt för IWC, alla gamla klockhus vill vara moderna och hänga med. Lätt att tappa bort det som är själen i märket.
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Bra skrivet, tycker fler tillverkare borde tänka på detta då det inte bara är IWC som 'spårat' ur på samma vis.

Precis! Det är verkligen tröttsamt med denna explosion av limited editions och överflöd av olika modellvarianter. Det är väl det knepiga när klocktillverkarna sugs in i marknadens logik. Man måste presentera något nytt i Basel varje år och då tvingas man till en nyhetsjakt som inte är bra.

/Henrik
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Bra skrivet, och jag tycker hans passion och respekt för IWC, som det var, kommer fram starkt!
Alla "limited editions" kan verkligen urholka ett märke till den punkt där det inte känns exklusivt alls, utan bara ses som effektsökeri, och bevis på en osäker identitet!
 

fc2

Rolex
Mycket bra skrivet och som många skrivit i kommentarerna kan man byta ut "IWC" mot många andra märken. Personligen tror jag AP skulle ligga bäst till, där har vi ett märke som i min mening inte gjort mycket rätt senaste tio åren, iaf om man ser till deras vanligaste modeller. Omega får gärna läsa brevet också och göra något åt alla misslyckade reissues och alla femtioelva Speedmaster Specials.

PP, ALS och JLC tycker jag står för en motsats till känslorna som Mayer skriver om och det är märken som jag uppskattar mer och mer för var dag som går.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Har ingen direkt relation till varken IWC eller John Mayer, men båda verkar vara sympatiska & jag håller med i sak med det han skriver! Varumärkesvård är viktigt för att bli framgångsrik i längden!
 

Knight

Cartier
Class act.

Omega-Seamaster-PO-Sochi2014-52230462101001-caseback_zpsdc50e177.jpg
 

CLT

Rolex
Sjukt bra skrivet! Håller med om mycket som John skriver. Allt handlar inte om att försöka göra precis alla tillfredsställda och täcka upp modeller för allt. Är inte bara IWC som spårat dom sista åren.
 

Kawe

Omega
Jag har inte orkat läsa igenom hela brevet men fattar vad han eftersträvar. Det man ofta glömmer när man sågar förändringar är att det ändå sitter folk med visioner om hur dom vill ha det och tankar om hur man når framgång på bästa sätt. Detta tycker jag man ska ha respekt för. Jag är helt övertygad om att de som jobbar med IWC gör det med kärlek till varumärket.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Han gav ju lite samma känga åt AP i detta inlägg;

1419264331477


JOHN MAYER – AUDEMARS PIGUET ROYAL OAK 15202 JUMBO PINK GOLD
The watch I wore the most in 2014 is the Audemars Piguet Royal Oak Extra-Slim in 18-carat pink gold, known more simply as reference 15202OR.OO.1240OR.01. (Come on, AP.) I have always been a fan of Audemars sport watches, but sat out the last several years while the brand was savoring its hyper-celebrity status (everybody needs a minute to adjust to it, trust me.) This is the watch that rekindled my love of the brand. I don't often wear solid gold watches, but something about the simplicity of the case and movement says "could have gone crazier but didn't." Like myself, Audemars Piguet has made it past the awkward pop success phase and safely back to their roots.
 

E.Z.

Panerai
Klockrent. Håller med Mayer! Känns som IWC speciellt spetsat in sig på nouveau riche ryssar efter att konsekvent blivit bemött av rysk-talande personal i IWC flagship stores.

Synd, för IWC är verkligen ett fint märke med ett som är värt att förvalta bortom LE-modeller. Haft en 3717 som var riktigt trevlig!
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Ett klockmärke ska göra tops fem olika grundmodeller av klocka. Göra de jävligt bra. Enkelt, rent, utan designstress från år till år. Och. Inte bry sig om vilka som köper dem ett djävla skit. Tillverkaren ska inte böja sig öht för vilka som köper dem med några jävla lmitd ädischions. De som vill köpa klocka för böja sig efter tillverkaren och acceptera klockan för hur den ser ut eller välja något annat märke som har tecknet för det kinesiska daggmasks-året ingraverat på krona, tavla och bakstycke. Säljs endast i så många ex som det finns köpare i bortre orienten. IWC hade det som alla vill ha men ingen kan köpa - autentiskhet, renomé, anseende - men schabblade bort det genom att tvätta ur sitt varumärke. Aquatimern må vara en grym klocka - fan, jag hade en 3536, underbar jävla skorpa - men efter fyrahundra redesigner och sköldpaddor och upptäcktsresanden och graverade spam-burkar på rotorn så är de parite med hötorgsklockor. Ydayadayada yes jag vet att de mekaniskt är da maddafakking shiznitz men du fattar vad jag menar

Tack.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Bra skrivet, och jag tycker hans passion och respekt för IWC, som det var, kommer fram starkt!
Alla "limited editions" kan verkligen urholka ett märke till den punkt där det inte känns exklusivt alls, utan bara ses som effektsökeri, och bevis på en osäker identitet!

Håller med!
Limited editions är sådant jag förknippar med lågbudget.
ett lyxa äre ska ej komma med "Limited editions" när varje klocka i produktionslinjen är ett mästerverk i sig.
Man märker tydligt Mayers kärlek för IWC.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Bra brev och spot on - IWC har gått bort sig rejält. Det ända bra de gjort på senare år är 3239 som är nätt o stilren och relativt nära ursprungliga modellen

Däremot tror jag inte IWC kommer ändra ett piss så länge deras försäljning och vinst fortsätter att öka - det är allt VD och ägare är intresserade av. Tyvärr är det den stora, och ofta okunniga, massan som som driver och står för bulken av försäljningen. Nördarna med passion och kunskap är en liten del av kundbasen, där "den rike ryssen/kinesen" blir viktigare för tex IWC
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Jag köper det Mayer skriver fullt ut!
IWC's modeller de senare åren har jag upplevt som själlösa och urholkningen av märket börjar bli påtaglig.
Ohotad mästare på detta har tidigare varit Omega som tagit upp äldre produktionslinjer och tillverkat smaklösa reproduktioner och oändliga antal limiterade upplagor för evenemang och historiska händelser.

Men precis som tidigare påpekats är ju inte ett vinstdrivande företags primära uppgift att föra ett historiskt arv vidare. De ska generera vinst åt sina aktieägare som vill ha avkastning på sitt kapital.
Eftersom det är en marknadsekonomi vi rättar oss efter gissar jag att denna typ av inriktning faktiskt också är den som genererar bäst resultat just nu för ett märke som IWC.

Självklart är den roligaste vägen framåt att kunna vinstmaximera genom att faktiskt slå mynt av sitt arv kombinerat med nytänkande som ändå andas tradition men där gissar jag att konkurrensen är mördande och sannolikt ganska få som klarar av (läs PP, AP).

Min upplevelse är att Omega faktiskt insåg just detta och nu lägger mer fokus på minska på sina modeller, ha större fokus på sina inhouse-verk och sin utformning.

Vad IWC nu gör är att ta ett som kanske hade passat ett yngre/mer anonymt märke bättre vid ett insteg på marknaden.
Jämför med exempelvis Hublot.
Att de behövde signa mängder av sportutövare och tillverka limiterade versioner var ett genomsmart sätt att skapa awareness och få ett snabbare genomslag på marknaden när de gick över från kvarts till automatverk. De ville hålla en hög prisbild utan att för den delen erbjuda något som faktiskt kan anses vara extremt exklusivt utöver de material som erbjöds. Då var stora namn perfekt draghjälp.

Inom varumärkesmarknadsföring finns ett begrepp som kallas "stuck in the middle".
Man är helt enkelt inte någonting som skapar ett visst värde för sina kunder.
Man är inte billigast, men man är inte heller så exklusiv att man ger sina kunder ett metavärde.
Man är inte mest innovativ men inte heller så enkel att kan hämta poäng på en enkel produkt som då kan inbringa bra marginaler osv.

Jag tror att det segment som IWC ligger inom är väldigt svårt att verka inom om du inte har en väldigt tydlig identitet. Då är det livsfarligt att vara könlöst och att då identifiera sig med limiterade utgåvor fungerar säkert för stunden men det blir konstgjord andning. På sikt gräver de sin egna grav eftersom allt känns urvattnat efter ett slag. Man blir Ica's vaniljglass på en hylla fylld av BJ rocky road, handvispad gräddglass från något litet personligt torp i Norrbotten osv.
 
Topp