• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jubileetavla till Datejust - Någon som har info?

RickardG

Breitling
$_12.jpg

Hej,
Har en Datejust 16233 från -91 med denna tavla i och undrar om det någon som har info gällande den?
Har förstått att den inte är helt vanlig, och undrar om någon vet när den satt i klockor vid leverans?
Den skiftar i färg (ljus/mörk) beroende på belysning och de arabiska siffrorna är i guld så den sitter i 2-tone eller helguld.
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Kallas även "Anniversary dial", ska ha introducerats någon gång i slutet på 80-talet om jag minns rätt. Särskilt ovanlig är den inte.
 

RickardG

Breitling
Kallas även "Anniversary dial", ska ha introducerats någon gång i slutet på 80-talet om jag minns rätt. Särskilt ovanlig är den inte.
Ok, tack. Med "inte särskilt vanlig" menade jag inte att den skulle ha något värde som ovanlig, snarare att om man söker efter 16233 så är det inte mainstream tavlan... :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Undra om dem på Rolex blir förblindad av alla klockor som kommer in från världens alla hörn för service osv..
"Darn, another one of these"

Regardless, grymt fin, tavlan satt perfekt!
 
  • Like
Reactions: Zed

Knät

Cartier
Undra om dem på Rolex blir förblindad av alla klockor som kommer in från världens alla hörn för service osv..
"Darn, another one of these"

Så är det. Jobbade med bilrekond ett tag, första gången man fick köra in en 911 så var leendet brett.. Efter ett ganska kort tag så höjde man inte på ögonbrynen förens det stod en Ferrari eller Aston utanför..
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Roligt att du tycker så :)
Tyvärr är klockan på service på Rob Engström sedan Oktober :arghh: (som skickade den på remiss till Geneve :) ) Så den borde dyka upp väldigt snart och då blir det bild!
Ingen annan som vet något om tavlan?

Snygg!

Nyfiken fråga, varför skickade man den på remiss till Geneva?
 

RickardG

Breitling
Snygg!

Nyfiken fråga, varför skickade man den på remiss till Geneva?

Lite oklart varför, jag fick inget riktigt svar från Rob´s urmakare, fick bara veta att reparationen inte kunde göras på deras eget urmakeri.
Kan ha haft att göra med att man bytte rotorbryga och säkerhesbrygga för balansen i kombination med lång kötid på deras eget urmakeri?
 
Grymt fin tavla!

Jag passar på att göra en halv kapning här..

Jag har funderat på att göra ett tavelbyte på min DJ 1601. Är riktigt sugen på nått blått med stavindex.
Så, var letar man rätt på en?
Finns det servicetavlor till så gamla modeller eller är det begagnat man ska leta efter.

Finns det nånstans man kan hitta själv, eller är det AD som fixar lättast?
 
Tack för tipset! Ska kolla där..

Förresten, är det samma mått på tavlan mellan olika ref? Eller måste man ha just till 1601?
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Tack för tipset! Ska kolla där..

Förresten, är det samma mått på tavlan mellan olika ref? Eller måste man ha just till 1601?
Du ska kunna använda alla 160x-urtavlor (alltså INTE 1625 t.ex.). Ska finnas serviceurtavlor att beställa, kolla med din AD. Annars är de lätta att hitta på nätet, var noga så att du inte råkar köpa nån renoverad/fake-variant bara.
 
Topp