• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jumbo?

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
I dagens klocka postade jag om att jag gillar mina Jumbos: Audemars Piguet Royal Oak (39mm) aka Jumbo samt Tudor Prince Oyster Date, 38mm, aka Jumbo. bägge från senare delen av 70-talet. I detta sammanhang benämningen jumbo i egenskap av stor (jmf jumbo jet, inte jumbo som i sist/förlorare).
Jag vet att Patek Philippe orginal Nautilusen ochså fick smeknamnet Jumbo (en att lägga till min samling? ;)).
Finns det några fler klassiska klockor som har fått benämningen Jumbo, nu tänker jag då inte på over-sized moderna klockor utan kanske lite äldre klockor som med åren förtjänat namnet Jumbo?
Givetvis vill jag se bilder! :)
Mina bidrag:
image.jpg

image.jpg
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Min tank som är 40 x 31 är en "extra large" :p den största utav de 3 storlekar som Tank Solo erbjuds i
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den där APn är underbar! Tycker den ser grym ut just för att den inte ser helt ny ut. Man undrar ju vilka sportbilar den åkt i under sin levnadstid.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag googlade på Santosen och ser att 32mm kallas Jumbo. Häftigt med en 32mm betecknas jumbo, men det är väl för att den är fyrkantig och 32mm upplevs (och är) större samt att förlagan är 29mm (den easy rider har väl?).
 

_jonte

Patek
Jag googlade på Santosen och ser att 32mm kallas Jumbo. Häftigt med en 32mm betecknas jumbo, men det är väl för att den är fyrkantig och 32mm upplevs (och är) större samt att förlagan är 29mm (den easy rider har väl?).
Xl på 32mm är klart mycket större än 29mm på handleden. Den är ganska rejäl till och med medan den mindre är ganska liten. Kuriosa är att 29mm kallas för large... :)
 
Jag har en Santos 100 XL Kronograf och på handen upplevs den betydligt större än sina 38mm. Mycket beror nog på det klumpiga låset. Att den även kallades Jumbo hade jag ingen aning om.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag har en Santos 100 XL Kronograf och på handen upplevs den betydligt större än sina 38mm. Mycket beror nog på det klumpiga låset. Att den även kallades Jumbo hade jag ingen aning om.
Jag tror inte det Santos 100 modellerna man benämner jumbo utan de äldre Santos Galbee 32mm som har den benämningen. Men vad skulle man då benämna Santos 100 och 100 XL modellerna då? :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hur gammalt är ordet Jumbo? Det känns som ett typiskt 70- tals ord. Om ordet inte användes tidigare än 70- talet, så bör det ju inte heller finnas klockor äldre än så, som fått det smeknamnet?!
Någon som vet om ordet föddes i samband med ordet jumbo jet, smeknamnet på Boeing 747 som flögs komersiellt första gången 1970?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Hur gammalt är ordet Jumbo? Det känns som ett typiskt 70- tals ord. Om ordet inte användes tidigare än 70- talet, så bör det ju inte heller finnas klockor äldre än så, som fått det smeknamnet?!
Någon som vet om ordet föddes i samband med ordet jumbo jet, smeknamnet på Boeing 747 som flögs komersiellt första gången 1970?

Precis så är det - det är framförallt 70-talsklockor som fått tillnamnet. Om det beror på flygplanet vet jag inte.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Jojo, visst...

...MEN frågan är varför termen boomade på sjuttiotalet. Inte otänkbart med flygmaskinen.
 

Guinness

Cartier
Som jag förstår det så kallas 70- talarna jumbo eftersom de var större än andra klockor vid tidpunkten. I denna länk kallas alla klockor för jumbo.

http://www.thehourlounge.com/thread/view/vacheron-constantin-quot-222-quot-review_14390_14390.html

Gissningsvis var det en delad mening med smeknamnet. Dels att klargöra att klockorna var större än andra vid tidpunkten med även för att urskilja de ifrån mindre varianter av samma klocka. I 222s fall fanns det mindre versioner på 34 och 29 mm. Kanske även gällde på övriga jumbo klockor? Eller att det kom mindre varianter senare (som i PPs fall) och det var då som jumbo smeknamnet tog fart?

Ex på fyra jumbo


4 jumbo_1(1).jpg
 
Topp