• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jump Hour - futurism från förr

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tråden för den lite speciella funktionen där tidsvisningen är digital och visas i två eller tre fönster beroende på om sekunder visas eller ej. Timvisningen hoppar (jump) fram så timmarna slår fram när minuten närmar sig 60. Både minuter och sekunder brukar vara vandrande precis som vanliga visare. Tim/min/sek-skalorna ligger på runda skivor som ofta sitter på egna axlar, men det kan variera något. Dessa dök upp på 1920-talet och har därefter dykt upp lite då och då. De har aldrig blivit riktigt publika och det är väl för att de ser så udda ut, mekaniken är inte speciellt komplicerad.

Varför jag startar denna tråd idag beror på att jag till slut kom över ett exemplar som jag rätt nyligen fick upp ögonen för. Denna är modern men fantastiskt udda som armbandsur, en Chaumet 10A Jump Hour:
D79099EC-A74B-4DCF-9089-E5205BAD1250.jpeg
893AEFCF-52E8-4B2A-82C7-37390D69618C.jpeg
E2D67293-DCD1-4B7E-985D-A7338019E091.jpeg
BC9D89C1-42EB-4B00-B032-47407F1B002D.jpeg
F8EFDDCB-253A-4DD4-B8B8-CCE0600D3414.jpeg
4E7332DF-75D8-4551-9EE9-7AA4B03BEB4F.jpeg
3022B944-FCAB-4E0F-8929-AB9600B7E643.jpeg
D5972F61-5949-4629-8699-4DB4F915CD83.jpeg
2E8CCD39-CC9E-4905-8E5F-530AF3F1DB56.jpeg
E274E95F-1BB5-4BD7-84C1-2EE80AC3EA37.jpeg

Klockan och spännet är i solitt guld. Trots att verket i grunden är ett vanligt automatiskt eta är profilen väldigt slimmad. Jag var rädd att den skulle kännas lite tjock så blev positivt överraskad. En förklaring är att boetten inte är vattentät och då kan man göra boetten lite tunnare/vekare. Boetten mäter 35 mm och då den saknar bandhorn bärs den rätt litet. Designmässigt vill jag se likheten med Urwerk 101 och Cartier Pebble.
christies-watches-online-auction-three-early-urwerk.jpg

69312429_449942165731978_4131132415139055747_n.jpg

Chaumet är en gammal fransk juvelerare från 1780, men speciellt trevliga armbandsur förutom min tycker jag inte de lyckats med. Modellen ovan är från 1990-talet och listpris låg runt 100’. Jag är iaf riktigt nöjd än så länge och känns som denna har en given plats i samlingen.

Senast ändrad:
Mycket bra Aurum! Stilren.
Finns många roliga varianter.

Till och med Genta försökte göra JH populära för allmänheten,
han lyckades inte, då hänger det på Rolex eller Patek...

Timmarna klickar/hoppar som på datumskivor medan minuterna vandrar/glider fram som vanliga minutvisare.
Hur ser gångreserven ut för denna, eller hur skulle den se ut som ny? Tror du att det skulle kunna gå att urskilja en skillnad på gångreserv när det kommer till klockor med eta jumphour verk vs vanligare eta verk från samma tidsperiod?

Hur ser gångreserven ut för denna, eller hur skulle den se ut som ny? Tror du att det skulle kunna gå att urskilja en skillnad på gångreserv när det kommer till klockor med eta jumphour verk vs vanligare eta verk från samma tidsperiod?
Du menar om det skulle vara mer friktion med skivorna? Tror den skillnaden är marginell men vet tyvärr inte specifikationen för verket.

Du menar om det skulle vara mer friktion med skivorna? Tror den skillnaden är marginell men vet tyvärr inte specifikationen för verket.
Kan lika gärna vara motsatsen att timskivan kräver mindre energi för att flytta, undrade mest om det fanns någon märkbar skillnad. Är rätt så svag för jumphours generellt så vore kul om det fanns fördelar utöver att man slipper känsliga visare och tim hjul osv..

Kan lika gärna vara motsatsen att timskivan kräver mindre energi för att flytta, undrade mest om det fanns någon märkbar skillnad. Är rätt så svag för jumphours generellt så vore kul om det fanns fördelar utöver att man slipper känsliga visare och tim hjul osv..
@Daniel Mathisen som gjorde en egen med retrograde minuter kanske kan gissa hur det brukar ligga till? Tror iaf inte det är en aspekt att lägga någon större vikt vid. Är snarare så att man måste hitta någon som är villig att serva dem.

Länk till Daniels tråd:
https://klocksnack.se/threads/jump-hour-retrograde-minute-själv-är-bäste-dräng.51166/

Christopher Ward har (hade?) en Jump hour som bygger på 2824. Dock har den vanlig minutvisare. Jag vet dock inte om gångreserven påverkas.

Blir sugen på en likadan! Riktigt kul modell. Får mig att gråta lite över denna UR-102:an som jag missade för ett tag sedan. Tror det är den enda jag sett i gult guld.

5534CC3C-009E-4871-A076-AF5723AAD330.jpeg
Hur är det, har du två ufon? Tror en Chaumet hade kompletterat dem väl. Vad kallar Urwerk komplikationen? Är en jump hour med?

@Daniel Mathisen som gjorde en egen med retrograde minuter kanske kan gissa hur det brukar ligga till? Tror iaf inte det är en aspekt att lägga någon större vikt vid. Är snarare så att man måste hitta någon som är villig att serva dem.

Länk till Daniels tråd:
https://klocksnack.se/threads/jump-hour-retrograde-minute-själv-är-bäste-dräng.51166/
Spontant skulle jag säga att skivorna kräver mer energi då dem förmodligen är tyngre än visare. Men tillverkarna justerar nog kraften i verken för att kompensera om det skulle bli någon kraftförlust med komplikationen/jump hour’n, för att klockan ska kunna hålla toleranserna dem vill ha.

Oj-oj, hur i hela världen råkade jag missa tråden igår. Tack för den informativa trådstarten och ett extra tack för inlägget med länken till Daniels projekt - det var en juveltråd man inte hade en aning om.

En digital mekanisk klocka måste vara bland det mest udda man kan ha år 2020. Speciellt när designen på luckorna och skivorna, som på din fina Chaumet, har just fyllt 100 år. Det måste vi fira!!

Mitt bidrag till en redan fantastiks tråd är en annan fransk jump hour’n - en Cartier Tank a Guichets från 1997. Timmen växlar exakt vid 60/00 men växlingen sker något långsammare än tex datumet på en modern Rolex, dvs att jag hinner se bytet.

FA45743E-22F8-4C09-930D-E84362D4F658.jpeg

Spontant skulle jag säga att skivorna kräver mer energi då dem förmodligen är tyngre än visare. Men tillverkarna justerar nog kraften i verken för att kompensera om det skulle bli någon kraftförlust med komplikationen/jump hour’n, för att klockan ska kunna hålla toleranserna dem vill ha.
Samtidigt är de i perfekt balans och förmodar de är mycket tunna. Saknar även datum, finns kanske under iofs, samt sekundvisning. Är nog ingen större skillnad i denna konstruktion, men ska öppna senare och se om man kan se konstruktionen.
Oj-oj, hur i hela världen råkade jag missa tråden igår. Tack för den informativa trådstarten och ett extra tack för inlägget med länken till Daniels projekt - det var en juveltråd man inte hade en aning om.

En digital mekanisk klocka måste vara bland det mest udda man kan ha år 2020. Speciellt när designen på luckorna och skivorna, som på din fina Chaumet, har just fyllt 100 år. Det måste vi fira!!

Mitt bidrag till en redan fantastiks tråd är en annan fransk jump hour’n - en Cartier Tank a Guichets från 1997. Timmen växlar exakt vid 60/00 men växlingen sker något långsammare än tex datumet på en modern Rolex, dvs att jag hinner se bytet.

FA45743E-22F8-4C09-930D-E84362D4F658.jpeg
Där kom den jag väntat på! Så ovanlig och tuff, en jump hour i platina från Cartier. Svårslagen! Du får skämma bort oss sedan med dina fina bilder när du får tid och tillfälle. Har tre till enklare och äldre jump hours jag får lägga upp senare.

Samtidigt är de i perfekt balans och förmodar de är mycket tunna. Saknar även datum, finns kanske under iofs, samt sekundvisning. Är nog ingen större skillnad i denna konstruktion, men ska öppna senare och se om man kan se konstruktionen.

Där kom den jag väntat på! Så ovanlig och tuff, en jump hour i platina från Cartier. Svårslagen! Du får skämma bort oss sedan med dina fina bilder när du får tid och tillfälle. Har tre till enklare och äldre jump hours jag får lägga upp senare.

Tack! Jag är naturligtvis asnöjd; nyper mig själv ibland - nej, jag drömmer inte.
Här kommer några bilder - tyvärr är vi inte så bortskämda med bra dagsljus såhär års.
Den udda klockan har givetvis udda bandstorlek - för att passa viklåset i 18k vitt guld ska armbandet mäta 18,5mm x 16mm. Bandet på bilderna är det bästa jag kunde hitta hemma - men vem bryr sig om bandet just nu när man ser de perfekta linjerna av Tankens helborstade boett! Ett av de tillfällen när tillverkaren gjorde en fullträff.

_1117798.JPG
_1117799.JPG
_1117812.JPG
_1117803.JPG
_1117800.JPG
_1117809.JPG

_1117813.JPG

D193B366-200C-420E-8020-AF14B466BF39.jpeg

Tillbaka
Topp