• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Justera Länk Tudor Black Bay 58 ?

Jonto89

Omega
2-Faktor
Hej!

Har lyckats lägga vantarna på en Tudor Black Bay 58! (första "fin-klockan") Äntligen ;)
Kommer få den levererad av en bekant, men bor tyvärr inte i närheten av någon vettig Urmakare så jag tänkte att jag får justera länken på egen hand.

Har forskat runt lite, men tänkte kolla här på forumet också. Ni verkar ha kolla på det mesta :)

En vettig mejsel.. Tänkte köpa en Bergeon, men frågan är vilken storlek, 1.4mm eller 1.6mm?
Någon som har testat?
Sen fick jag tipset av en urmakare att man skulle använda gänglim när man skruvar tillbaka skruvarna.
Vad anser ni om detta?
Och är det något liknande man bör köpa isåfall:
https://laitis.se/loctite-222-10ml....MIuOv28f-n5gIVycCyCh1nhAeMEAQYAyABEgKEZfD_BwE

Bör man tänka på något annat när man skall korta en länk?
Typ börja på 12-sidan eller 6-sidan?

Tacksam för alla tips!

MVH,
J
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Grattis till fin klocka.

Skippa gänglim och plocka länkbitar på respektive sida så att spännet hamnar centrerat/bekvämt på undersidan av handleden :)
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Jag kortade en kollegas bb i veckan dock inte 58 utan 41mm. Det går lätt som en plätt med en bra 1,4 mejsel. Vi hoppade loctite man måste våga lite. Men som @Elvis82 säger så försök få jämt antal på båda sidorna och glöm inte att du har microjustering på claspen (Använd samma teknik som när du tar ut springbars på genomgående luggs.) .
 

Jonto89

Omega
2-Faktor
Tack för alla svaren :)
Nu när jag har fått klockan, har jag testat med en 1,4mm men det verkar som att det det kan vara 1,2 eller tom 1mm spår.

så nu måste jag bara jaga en passande mejsel :)
 

Jonto89

Omega
2-Faktor
Nu har jag lyckats justera länken iallafall :)
Beställde några bergeon mejslar, men innan dom hade levererats hittade jag en låda med gamla elektronikmejslar som fungerade toppen! Smetade på lite loctite också.

Så nu kan jag äntligen pryda armen med klockan!
Tack för engagemanget :)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Bra med loctite 222. Jag använde av misstag den starkaste på en länk. Fick lägga länken i en ugn på 200 grader för att skruvarna skulle släppa. Bara länken alltså:) Utan locktite kan såklart gå bra men tidigare utan så började en skruv att släppa så gör det alltid med.
 
Topp