• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KÖPRÅD ORIS/LONGINES - Hjälp!

Vilken ska jag välja?

• Oris Aquis

Röster: 55 53.4%
  • Longines Hydroconquest

Röster: 48 46.6%

• Totala väljare
    103
OBS** Omröstning högst upp!!**OBS

Halloj!
Varit med på forumet ett litet tag nu och postat en del av min SKX007 och min vintage Junghans Astra.
Nu börjar det bli dags för en ny klocka och den ska köpas ny från AD!

Jag har en gammal vän som driver butik och jag kan få en del rabatter. Jag står i valet och kvalet mellan två klockor så jag tänkte att ni som kan någonting ska få rösta! :D
Det är en viss prisskillnad mellan dom, 4-5k men det är en ickefråga i sammanhanget. Dessa är de 2 klockor under de 20k jag har hittat som jag tycker motsvarar mina krav.

Några småkrav: "dykare", stål/titanlänk, datumvisning.
Jag har ett stenhårt krav och det är att tavlan ska vara GRÖN.

Så vad säger ni, vilken är mest bang for the buck och vad ska jag gå på? :D

Klocka nummer 1:
Longines Hydroconquest L3.781.4.06.6, 41mm Grön tavla, grön Bezel.
Longines1.jpg

Longines2.jpg

Klocka nummer 2:
Oris Aquis Date 39.5mm 733-7732-4157-07-8-21-05PEB

Oris1.jpg

Oris2.jpg

Tackar på förhand :D

Halloj!
Varit med på forumet ett litet tag nu och postat en del av min SKX007 och min vintage Junghans Astra.
Nu börjar det bli dags för en ny klocka och den ska köpas ny från AD!

Jag har en gammal vän som driver butik och jag kan få en del rabatter. Jag står i valet och kvalet mellan två klockor så jag tänkte att ni som kan någonting ska få rösta! :D
Det är en viss prisskillnad mellan dom, 4-5k men det är en ickefråga i sammanhanget. Dessa är de 2 klockor under de 20k jag har hittat som jag tycker motsvarar mina krav.

Några småkrav: "dykare", stål/titanlänk, datumvisning.
Jag har ett stenhårt krav och det är att tavlan ska vara GRÖN.

Så vad säger ni, vilken är mest bang for the buck och vad ska jag gå på? :D

Klocka nummer 1:
Longines Hydroconquest L3.781.4.06.6, 41mm Grön tavla, grön Bezel.
Longines1.jpg

Longines2.jpg

Klocka nummer 2:
Oris Aquis Date 39.5mm 733-7732-4157-07-8-21-05PEB

Oris1.jpg

Oris2.jpg

Tackar på förhand :D
Två grymma klockor du tittar på, du kommer bli nöjd oavsett!!
Båda klockorna ger, i mitt tycke, mycket klocka för pengen. Kanske att Longines är strået vassare när det gäller ”bang for the buck” sett till nypriset, men det är marginellt enligt mig.

Har du testat någon av dessa? Det är ju en del skillnad i storlek. Longines Hydroconquest på 41mm och Oris Aquis på 39,5mm (som jag har för mig att flera här på forumet sagt upplevs mindre än vad måttet anger). En annan aspekt är power reserve: Longines med 64h och Oris med 38h.

Så när det gäller valet mellan dessa så skulle jag främst gå efter vilken du själv gillar mest och vilken storlek som passar bäst. Vill du ha en mer ”stilren” så är Longines HQ ett bättre val, medan Oris om du föredrar en mer ”toolig” klocka. Jag personligen tycker båda är snygga men hade valt Longines då jag gillar den utseendemässigt mer😃

Senast ändrad:
Två grymma klockor du tittar på, du kommer bli nöjd oavsett!!
Båda klockorna ger, i mitt tycke, mycket klocka för pengen. Kanske att Longines är strået vassare när det gäller ”bang for the buck” sett till nypriset, men det är marginellt enligt mig.

Har du testat någon av dessa? Det är ju en del skillnad i storlek. Longines Hydroconquest på 41mm och Oris Aquis på 39,5mm (som jag har för mig att flera här på forumet sagt upplevs mindre än måttet anger).

Så när det gäller valet mellan dessa så skulle jag främst gå efter vilken du själv gillar mest och vilken storlek som passar bäst. Vill du ha en mer ”stilren” så är Longines HQ ett bättre val, medan Oris om du föredrar en mer ”toolig” klocka.
Tack för snabbt svar!
Har testat båda, upplever Longinesen som "slimmare" mot handleden och kanske skulle komma in under manschetten på skjortan smidigare än Orisen.
Gillar Oris tavla mer, då den skimrar så jääääääkla snyggt i olika ljus.

Jag älskar förövrigt min Seiko som är en mer "toolig" klocka och har siktet inställt på att ta över en Omega från 60talet som kostymdressare som finns ärvd i familjen, varav jag kanske inte behöver få in någon av dessa modeller under skjortkanten utan kan lira som GADA ur...

Så jag är fortfarande ambivalent :p

Tack för snabbt svar!
Har testat båda, upplever Longinesen som "slimmare" mot handleden och kanske skulle komma in under manschetten på skjortan smidigare än Orisen.
Gillar Oris tavla mer, då den skimrar så jääääääkla snyggt i olika ljus.

Jag älskar förövrigt min Seiko som är en mer "toolig" klocka och har siktet inställt på att ta över en Omega från 60talet som kostymdressare som finns ärvd i familjen, varav jag kanske inte behöver få in någon av dessa modeller under skjortkanten utan kan lira som GADA ur...

Så jag är fortfarande ambivalent :p
Håller med om att Oris-tavlan är grymt läcker! Jag hade valt Longines för den längre gångreserven (64h mot 38h) och för den mer slimmade designen. Med det sagt hade jag gärna haft den där Orisen också. Så beror på vad du kommer använda den till. Om du redan har en toolig klocka kanske Longines är det bättre valet?😁

Håller med om att Oris-tavlan är grymt läcker! Jag hade valt Longines för den längre gångreserven (64h mot 38h) och för den mer slimmade designen. Med det sagt hade jag gärna haft den där Orisen också. Så beror på vad du kommer använda den till. Om du redan har en toolig klocka kanske Longines är det bättre valet?😁

Jag hoppar mycket fram och tillbaka och köper det du säger..
Kanske får köpa båda 😩🤣🤣

Det är väl rätt stor skillnad på dem i upplevd storlek? Jag har haft en 41mm HC och den bars stort för att vara 41mm, lång lug to lug och 21mm länk som inte smalnade av mot låset. Orisen ser ut att vara kort lug to lug samt ha avsmalnade länk.

Det är väl rätt stor skillnad på dem i upplevd storlek? Jag har haft en 41mm HC och den bars stort för att vara 41mm, lång lug to lug och 21mm länk som inte smalnade av mot låset. Orisen ser ut att vara kort lug to lug samt ha avsmalnade länk.
Korrekt.
Har rätt smala handleder dessutom. Orisen är bättre på det viset, men tjockare på "höjden" så att säga.

Tänk så här. Styr ögat eller hjärtat när du bestämmer dig. Hur länge behålla klockan, servicetillgänglighet. När du har bestämt dig, spana efter den andra som begagnad
(Jag förordar Longines klockan!) Ha,re // :pompus:

Senast ändrad:
Haft ett par dykare samt sportmodeller genom åren varvid Sub och Aquis alltid varit favoriter. Har sneglat på, sedan release, Oris nya Calibre 400 i grönt utförande.

Slog till på en sådan precis och räknar med att smidigheten (41,5 mm jmf 43,5 mm/ länken är mindre till size och vikt) och hur tavlans lyster tillsammans med fullstål ger en bra balans. Lycka till :cool:

Bilagor

• 5903CEF3-64B3-4BB0-8D88-1EFC0CED28DC.jpeg
    5903CEF3-64B3-4BB0-8D88-1EFC0CED28DC.jpeg
    353.8 KB · Visningar: 24
Haft ett par dykare samt sportmodeller genom åren varvid Sub och Aquis alltid varit favoriter. Har sneglat på, sedan release, Oris nya Calibre 400 i grönt utförande.

Slog till på en sådan precis och räknar med att smidigheten (41,5 mm jmf 43,5 mm/ länken är mindre till size och vikt) och hur tavlans lyster tillsammans med fullstål ger en bra balans. Lycka till :cool:
Den är ju så jääääääääääävla snygg 😍
39,5mm (som jag tittar på) kommer väl dock inte med calibre 400 verket om jag inte är ute och cyklar?

Den är ju så jääääääääääävla snygg 😍
39,5mm (som jag tittar på) kommer väl dock inte med calibre 400 verket om jag inte är ute och cyklar?
Jepp. Valde den för just gröna tavlan samt nya urverket. Haft ”klassikern” med svart samt även andra sport-ur med blå, svart mm. Helt klart lite ”spännande” med en grön tavla. Oris (spekulation) kör ju nu endast, officiellt, denna i 41,5 samt standard-size. Pratade med en AD idag som var inne på att nya urverket ska ”ersätta” övriga, externa, (SW) på sikt….Hoppas Oris som sagt trycker in urverket och/ eller förfinar det ytterligare och kör i fler modeller/ utföranden :)

Jag röstar på Longines! Mitt första lite dyrare klockköp var en Longines HC. Varvade den med min SKX007 i nästan 10års tid och det fungerade suvveränt :) Den gröna var dessutom skitsnygg!

Här kommer en bild på min. Den ligger mest i lådan nu och väntar på att min son ska fylla 18:)

20220128_063947.jpg

Har en quartz Longines HC, det var min första finare klocka. Så röstar med hjärtat, men Orisen är också väldigt fin. 😊

Här finns en bra video där man får se klockorna i detal.
Jag har själv haft flertalet Aquis och älskat dom, härlig tyngd och känns som en tank, medans Longines Hydroquesten kanske är lite mer av en kameleont som passar till fler tillfällen.

Röstade på Oris. Tycker helt enkelt att det är en snyggare klocka med nättare mått.
Longines HC verkar vara väldigt mkt bang for the buck men har för klumpiga mått i min smak.
Vore kul att höra hur det har gått! :)

Tycker Longines design är klart snyggare (köpt en själv) men färgen på Orisen ser ju ut att vara trevlig. Nästan smaragdlik.

Tycker Orisen håller snäppet högre kvalité i jämförelse med Longines.. Stod själv i valet av dessa två för några månader sedan!

Jag har haft båda och Orisen är kvar. Hydron är väldigt mkt klocka för pengen och absolut inget dåligt köp. Men kvalitén på länken är under all kritik. I mitt tycke är Oris-länken otroligt mkt mer påkostad och känns mer "high-end". Sen gillar jag designen som Oris har mer då den sticker ut och är lite annorlunda.

Så jag säger Oris. Nu har jag 46mm varianten av första Aquis dessutom small second. Men den är 10 år och kommer aldrig lämna.
20220107_193448_04.jpg

Båda klockorna är fina och jag tror att du blir nöjd oavsett vilken du väljer i slutändan. Jag gjorde för ett tag sedan exakt samma överväganden mellan Longines och Oris. Jag valde Longines då det märket var (för mig just då) mer känt och jag hade en massa referenser på personer som var nöjda, jag hade också haft möjlighet att klämma och känna på en hos AD. Detta var dock ingen dealbreaker och jag hade lätt kunnat köpa såväl Longines som Oris online, även om det i slutändan säkert påverkade att jag haft möjlighet till en fysisk träff med klockan.

Jag har inte superstora handleder (17cm) så valet föll på en 39mm istället för 41mm som jag initialt var ute efter. Inte superstor skillnad kanske men känslan de olika klockorna gav gjorde faktiskt en del för mig, kopplat till hur jag upplevde dem utifrån både storlek och bekvämlighet. Med det sagt, försök att testa olika storlekar och helst side-by-side med Oris.

Återigen, du kommer att bli nöjd med båda! Lägger in bilder på min Hydroconquest.

Lycka till med ditt framtida köp och uppdatera oss gärna sen med bilder osv :)
1C53512F-7653-4D4F-AF2F-FD1648CDCD4E.jpeg
57715434-4952-434E-8940-9AACBC13A53F.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp