• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kábur - ännu ett nytt svenskt klockmärke

Är Káburs logga lagom stor?

  • För stor

    Röster: 58 61.1%
  • För liten

    Röster: 16 16.8%
  • Perfekt storlek

    Röster: 3 3.2%
  • Bara på den svarta

    Röster: 18 18.9%

  • Totala väljare
    95

Starship

Cartier
Don't kill the messenger!
http://tjock.se/garderoben/art/342897/kbur__nytt_svenskt_klockmrke/

402421_1280.jpg
 

Starship

Cartier
Bara Knut Gadd får hålla på med pretentiös storytelling! Annars är det inte OK!
Jag tycker ändå att Knuttes story känns betydligt bättre än följande som jag saxat från deras hemsida:
"Kábur Watches creates classic wrist watches designed in the heart of Scania, shaped by the unadulterated scenery of its plains and shoreline.

Kábur (kábʉ:r) (from Indonesian kabur; meaning hazy alt. shadow) is a mythical animal in the Scanian mythology. According to legend, its appearance resembles an antler encrusted owl. The very timid animal has its home on the plains of Österlen. The Kábur has played an important role in the Scanian agricultural history when it with its distinct sound announced the farmers when the crops were ready to be harvested.

Kábur Watches has, just like the Scanian fable animal, a fantastic accurate ability to measure time. The clockwork's stylish design has been inspired by the minimalist landscape of Scania and the colours reflect those crops that since ancient times has been cultivated on the fields."

Är den behornade ugglan med det indonesiska namnet ett traditionellt mytologiskt djur eller ett påhitt av marknadsavdelningen?
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Nej, nej, nej.

"The clockwork's stylish design has been inspired by the minimalist landscape of Scania and the colours reflect those crops that since ancient times has been cultivated on the fields."

Hemskt att koppla samman skandinavisk natur och design med en så ful klocka.
 
Vad är det här med nya varumärken som vilken glad amatör som helst tycks skapa numera - det kommer ju nya varje dag. Legobyggen, alltså helt utan egen produktion. Vad är grejen med detta ? Kan någon förklara som om jag vore ett barn ?

Vänligen
Forumets undersköterska
 

JohnDoe

Rolex
Men kan det verkligen finnas vinstmöjligheter i detta när ett dussin nya tycks komma varje dag ? Och vilka är företagen som levererar produkten, som alltså sätter samman grejerna ?
Kostar inget att lägga upp ett kickstarterprojekt. Allt som behövs är en "skrivbordsprodukt" o en snygg hemsida. Sedan kör man lite social media för att dra igång antalet intressenter. När du fått ihop ett tillräckligt många beställningar (dvs fyllt kickstartermålet) skickar du en beställning till någon av ziljoner kinesiska klocktillverkare. Några veckor senare kommer leveransen.... Klockorna kostar från 2-100$/st beroende på önskad kvalitet och beställd kvantitet. Skulle tro att de flesta lägger sig på prisnivån 10-20$/st.
 

Smulan

Rolex
Fotot är lite väl amatörmässigt för att lansera en ny klocka. Konstigt färgval, brun silver..
Loggan fungerar säkert.
 
Kostar inget att lägga upp ett kickstarterprojekt. Allt som behövs är en "skrivbordsprodukt" o en snygg hemsida. Sedan kör man lite social media för att dra igång antalet intressenter. När du fått ihop ett tillräckligt många beställningar (dvs fyllt kickstartermålet) skickar du en beställning till någon av ziljoner kinesiska klocktillverkare. Några veckor senare kommer leveransen.... Klockorna kostar från 2-100$/st beroende på önskad kvalitet och beställd kvantitet. Skulle tro att de flesta lägger sig på prisnivån 10-20$/st.

Ah, tack för svaret, då förstår jag varför nya "märken" kommer varje dag. Bäst jag håller mig till Omega.

Med inspiration från den skånska slätten i Kabul ska det stå:D

:D
 
Topp