• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Kändaste" klockmärket?

*förutom Rolex, ofc

Hade en diskussion över ett par bira för någon helg sedan då vi ramlade in på klockor. Döm av min förvåning dock:

-Ingen av de 5 närvarande visste vad Breitling var.

-1/5 visste vad Tag Heuer var.

-5/5 visste vad Omega var.

Hur ser det här ut i Sverige och internationellt? Jag trodde att ovanstående var kända som "dyra/fina" klockor av iaf 80% worldwide.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det är väl bara att titta på hur mycket de spenderar på PR så är svaret givet. ;) Det finns en anledning till att även ointresserade känner till märken som Rolex och Omega.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jo visst är det så, men TAG, Breitling, IWC, Audemars & Co går inte av för hackor de heller.
Det beror så klart på vad man har för intressen men jag kan inte minnas att jag sett reklam för t.ex. AP eller IWC även om det är välkända varumärken för oss som har ett klockintresse. Tittar du på valfri TV-serie, film eller sportevenemang (eller reklamplanscher på stan, flygplatser osv) domineras de av just Rolex, Omega och Tag Heuer.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
"Vi" (i detta forum) lever nog i något av en bubbla... resten av världen bryr sig inte speciellt om klockor, speciellt inte mekaniska sådana. Förutom vad de ser hos Ur&Penn och Stjärnurmakarna så är nog det här det folk ser mest:
14.jpg

longines-sport-3a38928d48.jpg

e259dd84-e23c-45de-a603-3cfdf50594e0.jpg
 

v0n

Patek
2-Faktor
5/5 lär ju sätta Seiko/Citizen/Casio.
Exakt 0 personer i min umgängeskrets känner till t.ex Tudor (föga förvånande).
Generalisering såklart, men tycker medvetenhetsgraden är betydligt högre nere i Europa och USA. Inte tillräckligt med forskning för att uttala mig om Asien men tror de ligger långt före oss iaf
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
*förutom Rolex, ofc

Hade en diskussion över ett par bira för någon helg sedan då vi ramlade in på klockor. Döm av min förvåning dock:

-Ingen av de 5 närvarande visste vad Breitling var.

-1/5 visste vad Tag Heuer var.

-5/5 visste vad Omega var.

Hur ser det här ut i Sverige och internationellt? Jag trodde att ovanstående var kända som "dyra/fina" klockor av iaf 80% worldwide.

Har de aldrig flugit från Arlanda?
 

jmspar123

Cartier
Gissar som ni andra som svarat. Omega/Casio.
For de som ar mer modeintresserade an andra blir nog svaret Daniel Wellington,Hugo Boss och ovriga parfymmarken
Breitling som bubblare
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Har de aldrig flugit från Arlanda?
Är man inte intresserad så lägger man knappast märke till det. Jag har flugit från Arlanda (och många andra flygplatser) otaliga gånger. Jag är säker på att de säljer parfymer, och väskor och andra accessoarer där. Skulle jag känna igen mer än något enstaka märke där? Icke.
 

Bonz9

Omega
"Vi" (i detta forum) lever nog i något av en bubbla... resten av världen bryr sig inte speciellt om klockor, speciellt inte mekaniska sådana. Förutom vad de ser hos Ur&Penn och Stjärnurmakarna så är nog det här det folk ser mest:
14.jpg

longines-sport-3a38928d48.jpg

e259dd84-e23c-45de-a603-3cfdf50594e0.jpg

Jag fyller på med denna bild nedan. Eftersom att fotbolls världen är så stor. (upp till 200 miljoner personer tittade på senaste Champions League finalen. Källa: Uefas hemsida)
TAG-article.png
 

Bonz9

Omega
Gissar som ni andra som svarat. Omega/Casio.
For de som ar mer modeintresserade an andra blir nog svaret Daniel Wellington,Hugo Boss och ovriga parfymmarken
Breitling som bubblare
Håller med om att märken som Daniel Wellington och Michael Kors klockor har en otroligt stor kännedom. Det är ju pga "mode" och influenser som promotear skiten ur dessa :D
 

HerrM

Breitling
Jag tror vissa skulle känna ingen Tissot och eventuellt Certina.
Sen beror det ev på ålder. Svärmor tycker si, min fru så och tonåringar DKNY, Hugo Boss...

Jag sätter gärna några slantar på

Seiko
Omega
Tissot
Certina
Casio ( om de inte gissar miniräknare istället )
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
*förutom Rolex, ofc
Hade en diskussion över ett par bira för någon helg sedan då vi ramlade in på klockor. Döm av min förvåning dock:
-Ingen av de 5 närvarande visste vad Breitling var.
-1/5 visste vad Tag Heuer var.
-5/5 visste vad Omega var.
Hur ser det här ut i Sverige och internationellt? Jag trodde att ovanstående var kända som "dyra/fina" klockor av iaf 80% worldwide.

Förutom Rolex, som är det enda klockmärket som finns med på Forbes top 100 lista över kända varumärken så ligger säkert Omega 2:a i världen. Sverige var tydligen en så stor marknad för Omega att dom efter andra världskriget hade modeller som bara såldes här. Att hitta någon som har en relation till Omega genom en morfar eller som hört om märket sedan barnsben i Sverige är alltså vanligt. Säkert har Bond-filmerna haft inverkan även internationellt på senare år. Longines är väl ett varumärke som är välkänt i hela världen tack vare sponsring i olika stora sammanhang, precis som Tissot, Rolex och Omega. Precis som Omega är Longines ett märke många har hört om i Sverige, säkert genom att dom var vanliga som "guldklocka" när det delades ut förtjänstklockor. SEIKO, Citizen och Casio är givetvis lika kända i Sverige som resten av världen.
 

stesun

Omega
Tror nog att Omega är relativt känt hos allmänheten. Sen känner troligen många igen loggorna för både Longines och Tag Heuer efter att ha tittat på sport på tv. Dock utan att nödvändigtvis koppla ihop dem just med klockor.
 
Tror nog att Omega är relativt känt hos allmänheten. Sen känner troligen många igen loggorna för både Longines och Tag Heuer efter att ha tittat på sport på tv. Dock utan att nödvändigtvis koppla ihop dem just med klockor.
Tror iofs att det typ bara är ca 50% av Sveriges befolkning som tittar på eller bryr sig om sport om jag kommer ihåg min statistik rätt ,men det går säkert att googla fram? men lägger man ihop alla kanaler som finns för reklam och produktplacering känns det som att Omega är överlägset mest synbara varumärket då det smyger in lite överallt?
 

frasse

Cartier
Helt spontant Rolex.

Sen tror jag Longines och Tissot samt då de är ofta med och sponsrar idrottsevenemang bla Longines är stor sponsor inom Hästsporten där 500000st utövare i sverige sverige och dyr hobby med köpstarka kunder.

Sen är tex vissa synliga i filmer Tissot bla mission impossible

Även Tag heuer i filmer bla nya baywatch där klockan tom har en liten roll i filmen där den beskrivs som lyxklocka som används som muta till politiker.
 

Bonz9

Omega
Helt spontant Rolex.

Sen tror jag Longines och Tissot samt då de är ofta med och sponsrar idrottsevenemang bla Longines är stor sponsor inom Hästsporten där 500000st utövare i sverige sverige och dyr hobby med köpstarka kunder.

Sen är tex vissa synliga i filmer Tissot bla mission impossible

Även Tag heuer i filmer bla nya baywatch där klockan tom har en liten roll i filmen där den beskrivs som lyxklocka som används som muta till politiker.

*förutom Rolex, ofc

:rolleyes:
 

Flaco

Cartier
Innan en själv trilla dit för några år sedan så var det väl främst Seiko, Casio, Citizen man kunde associera med klockor. Möjligtvis Tissot och Certina men det låter jag vara osagt. Ser en hel del på sport och kan inte minnas att jag någonsin reagerat på reklamen och faktiskt kopplat "det där är ett exklusivt klockvarumärke", som ofrälst alltså.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Är man inte intresserad så lägger man knappast märke till det. Jag har flugit från Arlanda (och många andra flygplatser) otaliga gånger. Jag är säker på att de säljer parfymer, och väskor och andra accessoarer där. Skulle jag känna igen mer än något enstaka märke där? Icke.
Nu tänkte jag främst på Breitling då det står på varenda klocka i vänthallarna.
 

sir alex

Panerai
Det beror så klart på vad man har för intressen men jag kan inte minnas att jag sett reklam för t.ex. AP eller IWC även om det är välkända varumärken för oss som har ett klockintresse. Tittar du på valfri TV-serie, film eller sportevenemang (eller reklamplanscher på stan, flygplatser osv) domineras de av just Rolex, Omega och Tag Heuer.
IWC körde massa utomhusreklam i LA (West Hollywood) när jag var där i somras. ”Stan” kan vara väldigt mycket mer än Stockholm...
 
Topp