• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kängor

D..S..

Silver
Hej

Är det någon som har koll på kängor? Jag söker ett par läderkängor för stadsliv med hög komfort och lång livslängd. Har sett att det finns handgjorda högkvalitetskängor utomlands men inte sett i Sverige.

De ska inte användas för vandring i skog eller berg.

Tips?

Solovair. De tillverkade kängor åt Doc Martens under många år men när de valde att flytta tillverkningen till Asien så fortsatte Solovair att tillverka sina kängor i UK. Det är i princip samma modeller bara att Solovairs varianter håller betydligt högre kvalitet och har bättre kvalitetskontroll, dessutom är det trevligt att kunna stötta ett företag som behållit den inhemska produktionen med alla kostnader som det innebär men som imponerande nog ändå håller snarlika priser som sin forne samarbetspartner.

De kan vid en första anblick se väldigt stela ut men jag har ett par klassiska åttahåls 1460/Derby som är fantastiskt sköna och så klart väldigt snygga. 😎 Tilltalas man inte av dem finns det ett helt gäng andra modeller men gemensamt är att de håller väldigt hög kvalitet och är bekväma.

Oxblood20820Eye20Derby20Boot_01.jpg

Har ett par bruna och ett par svarta Red Wing Iron Ranger. Väldigt sköna och enligt mig mycket snygga. Bra kvalité!
Kan bara instämma. Iron Rangers är de mest "stilrena" och enkla Red Wing-kängan.Bar mina dagligen under ett par år i princip, nu är de så slitna så lädret nästan slitits igenom. Men går fortfarande fint att använda.
Moc Toes är också en riktig klassiker. Såna ser du ofta i filmer, riktigt ikoniska. Väldigt sköna också. Man får se till att "gå in" sina Red Wings försiktigt den första tiden, väldigt vanligt att man börjar med en längre promenad, då blir fötterna förstörda.

Kan bara instämma. Iron Rangers är de mest "stilrena" och enkla Red Wing-kängan.Bar mina dagligen under ett par år i princip, nu är de så slitna så lädret nästan slitits igenom. Men går fortfarande fint att använda.
Moc Toes är också en riktig klassiker. Såna ser du ofta i filmer, riktigt ikoniska. Väldigt sköna också. Man får se till att "gå in" sina Red Wings försiktigt den första tiden, väldigt vanligt att man börjar med en längre promenad, då blir fötterna förstörda.
Har ett par bruna och ett par svarta Red Wing Iron Ranger. Väldigt sköna och enligt mig mycket snygga. Bra kvalité!

Iron Ranger ser helt klart intressanta ut, ser väldigt rustiska ut. Är de verkligen sköna, eller "blir" de sköna efter 10+ mils promenader. Lädret ser väldigt grovt ut.

Iron Ranger är kanon. Tyckte inte att de var obekväma i början, men de blir såklart skönare för varje år. Ligger butik inne i stan om du vill prova. Lätt de bästa kängorna jag nånsin köpt.

Bilagor

• 1B26ACFD-C0F9-4D94-B7B0-2E3927919AC0.jpeg
    1B26ACFD-C0F9-4D94-B7B0-2E3927919AC0.jpeg
    147.9 KB · Visningar: 34
  • 06DC20CB-489A-4322-9237-19FBC3DCD764.jpeg
    06DC20CB-489A-4322-9237-19FBC3DCD764.jpeg
    140 KB · Visningar: 36
  • 230738C9-489C-4694-8727-DB49275826FD.jpeg
    230738C9-489C-4694-8727-DB49275826FD.jpeg
    120.6 KB · Visningar: 34
RM Williams

Nu verkar det inte vara din kopp té kanske med tanke på omdömet om C&J-kängorna, men jag kan inte låta bli att nämna RMW.

Modellerna Lachlan eller Gardener kanske skulle kunna vara något? De finns väl i läder som är lite mer "rough" och har lite grövre sula.
(Och jo, vårda dem.)

Kul att Solovair nämnts i tråden!

RM Williams

Nu verkar det inte vara din kopp té kanske med tanke på omdömet om C&J-kängorna, men jag kan inte låta bli att nämna RMW.

Modellerna Lachlan eller Gardener kanske skulle kunna vara något? De finns väl i läder som är lite mer "rough" och har lite grövre sula.
(Och jo, vårda dem.)

Kul att Solovair nämnts i tråden!
Dessa var helt rätt!! Nu ska man bara komma över tröskeln att lägga 5k på skor. Är de värda det tro...🤔

Jag kör ett par Hanwag tashi för den riktiga vintern (uppskattar den tjocka sulan och stängda tungan då)

1663747971821.png

Innan dess är det ett par RMW craftsman

1663748101432.png

eller Myrqvist Abisko
1663748065268.png

(bilder saxade från google sök)

Tillbaka
Topp