• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Känner ni igen dessa vintage omegor (arvegods)?

Perpetual

Cartier
2-Faktor
Tjena ligan,

Fick till min förvåning två stycken Omegor av min kära farmor i julklapp som tillhört min farfar. Blev väldigt förtjust i dem båda men vet väldigt lite om dem. Det jag vet är att den ena är av guld med ett makaniskt verk och att den andra är en Seamaster Cosmic automat av okänd årsmodell.

Kanske finns det fler här som rockar dessa klockor och/eller vet mer om dem? Vore kul att höra :)

EWCZNtF.jpg


wV8LPdz.jpg






Bästa,
 

fc2

Rolex
En tidig Cosmic (applied logo) med förmodligen ett 565 i vilket kanske är Omegas bästa in-house någonsin. De senare hade 751 och sedan andra mindre lyckde verk.

Den första kan jag tänka mig är en tidig 60-tal alternaivt sent 50-tal med någon variant på 30T2, tex 284 eller 265. Den första är riktigt fin, den andra likaså även om den är mer vardaglig. Tyvärr så använder inte Omega kanonverk i dagens entry level vilket man fortfarande gjorde när denna Cosmic tillverkades.
 

Perpetual

Cartier
2-Faktor
Tack boys, blir varm i hjärtat av er positiva feedback.
Är verkligen superglad att få bära dessa och som jabla sade ta över ett stycke släkthistoria! Stort tack fc2 för mycket intressant info, riktigt kul :)

Vad säger laget om service etc. Bör jag lämna in dem?

Bästa,
 

Icaras

Rolex
När det gäller ärvegods så spelar det ingen roll om servicekostnaden blir högre än själva värdet på klockan... :)
Vet su om de servats? Ha på dem ett par dagar vardera och se hur bra de håller tiden!

Sälj inte någon av dem! Så trist när man ser någon som säljer sina familjeklenoder för snabba cash! :(
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Grattis! De såg riktigt trevliga ut. ;) Det skadar ju inte att lämna in dom så de får sig en översyn.
 

Perpetual

Cartier
2-Faktor
Icaras, tack för bra tips. De verkar hålla tiden väl båda två men tror ej att de servats tidigare. Dock så har den ena aldrig tidigare används (om det nu spelar någon roll för serviceintervallerna).

Tänker precis som du, dessa tänker jag aldrig sälja.. :)
 

Wi

NLA
2-Faktor
Icaras, tack för bra tips. De verkar hålla tiden väl båda två men tror ej att de servats tidigare. Dock så har den ena aldrig tidigare används (om det nu spelar någon roll för serviceintervallerna).

Tänker precis som du, dessa tänker jag aldrig sälja.. :)

Grattis! Riktigt fina. Testa några dagar och se om de håller tiden. Hur som hade jag ändå lämnat till urmakare för lite kärlek. Speciellt då du ska behålla klockorna

Även oanvända, gamla klockor behöver service då oljorna i urverket torkar
 

fc2

Rolex
Om de inte servats senaste 7-10 åren är det dags. En klocka kan hålla tiden trots att den är i servicebehov. Finns flera bra alternativ till urmakare som kan ta sig an dessa.

Som någon skrev, när det gäller arvegods så spelar prislappen mindre roll.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jätte fina, kul med arvegods. Men lämna in för översyn, blir kanske nån/ ett par tusen men det är det värt. Bättre förekomma än förekommas.
 
Topp