• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella TAG Heuer tråden

Camo00

Patek
Jag blir inte klok på vad TAG har för status och rykte bland klockfolket! Själv har jag alltid suktat efter en TAG då jag är ett lättköpt F1-fan. Men ju mer jag läser desto mer fundersam blir jag. Idag lockar inte Formula 1-modellerna med mediokert viklås och quartz för ca 10000:- längre...
Det känns som att TAG har riktigt dåligt rykte, man ser sällan några ur i "Dagens klocka" tex?!

Vad är Era känslor, tankar och erfarenheter av dagens TAG Heuer??
 

Aron

Omega
Jag har två stycken Tag heuer, en aquracer och en carrera och jag är helnöjd med båda två. Sen så har jag köpt dom för min egen skull och för att JAG gillar dom. Bryr mig med andra ord inte om vad andra tycker...
Och jag upplever ändå att man får bra kvalitet för pengarna.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Du frågar efter en högst subjektiv bedömning och jag säger således: skräp!

Jag har väl en 4 vänner som äger eller har ägt Tag Heuer varav 3 har köpt dessa nya. Två av dessa har gått sönder, en dessutom två gånger. Nu har detta hänt under garantitiden, men ändå.

Det finns ju alltid måndagsexemplar från alla tillverkare så egentligen borde jag väl skaffa mig en mer objektiv bedömning :D
 

Bruset

Panerai
Ja det är helt sant att TAG får mkt skit. Gamla Heuer däremot brukar vara rätt omtyckta. Har själv en Aquaracer som jag köpte ny 2010, som jag är svinnöjd med. Mjuk i formerna, härlig borstad finish, robust, håller tiden perfekt och sitter som en keps på handleden. Valde mellan den och en Longines Hydro Conquest. Tyckte då, och tycker fortfarande, att Longinesen känns väldigt mkt plåt, och TAGen väldigt mkt stål.
 
En fin och anrik tillverkare med en gedigen historia. Kanske lite för mycket blandning mellan lågt och högt, kan jag tycka. De har några verkligt innovativa kalibrar, exempelvis kaliber 360 (som är ett ETA 2892-A2 med en egenhändigt utformad kronografmodul med ett eget balanshjul som snurrar på i makalösa 360.000 halvsvängar per timme) men så har de också, eller i vart fall tills helt nyligen, kalibrar med omoddade 2824-2 som hålls på plats med urverkshållarringar i plast.

Jag tror de skulle vinna på ett större fokus på manufakturkalibrar och då särskilt kronografverk. De har ju också uttökat samarbetet med Atokalpa nu när Nivarox's leveranser av balansspiraler till tillverkare utanför Gruppen börjat minska drastiskt.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Om du gillar, köp.

Andrahandsvärdet kanske inte är jätteroligt men det spelar ju ingen roll om du ska ha den liksom.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Känslor för TAG Heuer??

Tack för snabba svar. Var som sagt ute efter subjektiva bedömningar och tankar kring märkets rykte.

Precis som nämnts har jag också vänner som äldre TAGs där jag inte är imponerad av kvaliteten. Däremot var jag inne hos Huke idag och klämde på en Aquaracer och en Carrera och jag måste säga att jag är imponerad! Känsla, detaljer, tyngd och kvalitet var helt på topp! Urverket i Carreran, 1887, var enormt fint att se på, även om en del patent och delar härstammar från Seiko. Någon som har mer erfarenhet av 1887?

Håller också med om att Longines HydroConquest hamnar långt efter Aquaracer i kvalitetskänsla. Speciellt en version med vackert vågig tavla tilltalade mig. (Stulet från Aqua Terra men horisontellt... ;) )

Som Undersköterskan skriver ligger nog blandningen av högt och lågt, in-house och quartz, TAG i fatet, ihop med gammalt dåligt rykte...
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag tycker framförallt att tag känns som en tillverkare som tagit jakten på proviniens ytterligare några steg längre än omega och därför tappat lite av sin egen identitet. Alla modeller ska förknippas med en idrottsman, en biltävling, en rymdfärd etc för att ha någpt berättigande, verkar man tycka. Man har också släppt alldeles för många tillknasade LE:s av sina ikoniska modeller, som kanske borde ha lämnats ifred. Som tidigare nämnts finns ju också (och har funnits ännu fler) trista quartzare där vissa i min bok hamnar på nivån nedanför Tissot. Upprensning skulle nog kunna göra mycket för imagen. (Men kanske inte öka försäljningen - klockor som ses som riktiga märkesur men kostar under 10 000 måste vara en lönsam nisch...)

Med det sagt, vill jag tillägga att jag har en tag heuer (snikmonaco anno -07) och verkligen gillar den. Känns riktigt gedigen i alla led och håller tiden fantastiskt med gångreserv utöver vad som utlovats. (Även om jag misstänker att eta-verket mer är pyntat än förfinat på något annat sätt.) Kanske inget man skyltar med i nördkretsar, men helt klart en klocka som får många komplimanger från vanligt folk.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För mig genererar TAG-Heuer inga känslor alls. Inte åt något håll. Det är kanske det som är TAG's problem....?
 
V

Viggen

Guest
Gillar själv F1 och jag kommer garanterat att köpa mig en TAG en vacker dag. Dock blir det nog en vintage modell. Dagens modeller väcker inga känslor hos mig, de ser för sterila ut i mina ögon. TAG Heuer Monaco har ju blivit populär pga av att Steve med Loyden bar den i den absolut bästa racingfilmen genom tiderna, Le Mans. Men jag tycker inte att den modellen är särskillt snygg, popkultur. TAG Heuer Monza Kaliber 17 (från 2006) är mer i min smak. :)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag gillar märket, för mig var det ett av få märken man kände till som lite grabb och förknippades med lyx, bla links länken.

Jag ser mkt Tag i Amerikanska tv program så jag tror statusen är högre över there.
Själv har jag en Tag Heuer 1000 i med världens skönaste jubile länk.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1352577779.385013.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1352577779.385013.jpg
    32.7 KB · Visningar: 1,369

Camo00

Patek
Re: Sv: Känslor för TAG Heuer??

Viggen skrev:
Gillar själv F1 och jag kommer garanterat att köpa mig en TAG en vacker dag. Dock blir det nog en vintage modell. Dagens modeller väcker inga känslor hos mig, de ser för sterila ut i mina ögon. TAG Heuer Monaco har ju blivit populär pga av att Steve med Loyden bar den i den absolut bästa racingfilmen genom tiderna, Le Mans. Men jag tycker inte att den modellen är särskillt snygg, popkultur. TAG Heuer Monza Kaliber 17 (från 2006) är mer i min smak. :)
Håller med om att Monacon inte är snygg. Men det vågar man knappt säga... :)

Denke kanske är nåt på spåret, och det hänger nog ihop med det vi diskuterat innan..?!
 
Trivs jättebra med min Monaco och har liksom någon i tidigare inlägg den inställningen
att jag har köpt den för att jag gillar den. Om någan inte gillar verket eller designen
så tar jag det inte så allvarligt.... :D :) :lol:
MonacoMindre.jpg
 
V

Viggen

Guest
Det var jag som nämnde att jag inte gillade Monacon. Jag vill dock göra det klart för alla, jag säger det inte för att vara elak eller nedvärderande. Det är helt enkelt bara en fråga om min personliga smak.

Livet hade inte vart sämre om jag själv hade ägt en Monaco kan jag erkänna. Klockan har ju trots allt blivit en legend. :)
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Känslor för TAG Heuer??

På förekommen anledning bumpar jag min egen tråd. Många nya ansikten här och jag vet att vi är flera som vill ha erfarenheter, åsikter och bilder på TAGs... Kom igen nu!! :)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Känslor & känslor... I början på min "Klockkarriär", så gick jag in på NK´s klockavdelning & provade lite klockor i "instegsprisklass" & fastnade för två stycken; en IWC Mark XVI & en Tag Heuer Carrera Herritage. Detta var vintern/våren 2012.

När sedan Members.com hade 30% på just den TH´n några veckor senare så såg jag det som ett tecken & slog till...

DB7A73CB-E885-4F05-9FF3-111555F5931C-8018-0000143970AD506F.jpg

(lite lagon "Instagramad" bild...)

BC1F9901-08DF-4A8F-8785-32F9CF87824D-916-0000026AEBC50C1B_zps4147573a.jpg


Har burit den ganska ofta sedan dess utan några som helst issues. Bra "vardagsklocka" helt enkelt, som jag tycker känns gedigen & schysst. Ingen "headturner" på nå´t sätt, om man är ute efter det.

Sedan ville jag ha en 40-årspresent till mig själv & sökte mig bakåt i Heuers historia & kom fram till att jag ville ha en klassisk Carrera kronograf från i början av -70-talet. Dom däremot känns mycket roligare/fyllda med historia. Där finns det många entusiaster att hämta inspiration ifrån. Hittade snart "min" modell & en schysst säljare i England. Så denna trillade hem med DHL lagon till midsommar:
(många bilder finns det...)

E484ACB7-D9C0-48AB-8A5B-0F237E8557E4-12551-00001A2316559829.jpg


EA20A2DB-1E7C-488F-8C5D-ABAD884D1834-4396-000009CBA79A476E.jpg


DB135E35-F285-4584-B918-EA12F86E026C-10142-00001A2B45C8F80B.jpg


Den har allt; charm, historia, kvalitetskänsla - allt! :cool:

Skulle vilja ha en så´n här oxå:

heuercamaro2.jpg


Sorry för lite upprepning för "gamla" medlemmar, men lite för de nyanlända.

Tack för ordet!
 

Jonaz

Rolex
Jag har själv två, en Monaco och en serie 2000 som jag aldrig varit missnöjd med. Min fru har också hon blivit utrustad med två, en alter ego och en aquaracer som bärs ofta... Gillar dem men skulle i nuläget inte köpa någon ny i butik. Tänker fortfarande på submarinern som kostade 19000 när min tag gick loss på 14000. Värdeskillnaden på en sub från 93 och min Tag är inte 5000:- längre... ;)


uqynazuj.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

SJ Smythe

Cartier
Tag känns stigmatiserade i klockvärlden och jag kan inte undgå att påverkas (tyvärr) då klockhobbyn styrs mer av känsla än något annat. Har kanske inte samma je ne sais quoi som t.ex. Rolex eller Omega. Tyckte dock kvalitetskänslan var mycket hög på den Grand Carrera jag hade för ett antal år sedan, gedigen och med fantastisk finish.

Ledsnade på storleken och ville ha en mer tidlös design så slog till på en speedy. Bra klocka som sagt, saknar den ibland.

picture07.jpg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tycker att Tag Heuer har tappat bort sig lite design och imagemässigt. Inget fel på kvalitetskänslan i framförallt Grand Carreran. Tycker att den vanliga Carreran är identitetslös. Föredrar de gamla coola Autavia, Carrera, Camaro samt Heritage modellerna.

Min egen Carrera
 

Bilagor

  • Carrera1.JPG
    Carrera1.JPG
    277.3 KB · Visningar: 471
  • Carrera2.JPG
    Carrera2.JPG
    208.1 KB · Visningar: 475

Isodor

Audemars
Min första klocka var en Carrera Calibre 16.

Den var riktigt skön och alldaglig, kändes som bra kvalité förutom ringen som lätt-repad.

Jag var nöjd men är ingen motorsportkille så jag sålde den och köpte en Omega istället (PO).

Det finns riktigt fina TAG:ar dock, designmässigt. Tyvärr är urverken inte det mest intressanta hos dem, men nu kommer de ut med mikrogrinder och grejor vilket är koolt!
 

hublot

Omega
Jag har blivit ganska svag för grand carrera-calibre 17 rs2 men jag är orolig för hur priset blir som begagnad.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Min förra Tag Heuer Carrera. Tröttnade snabbt, och mådde skit när jag läste vad Calibre 16 var för nåt. Ett riktigt budget urverk... Skäms! Varför slarva med ett sånt fint varumärke :-(
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1359056425.978314.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1359056425.978314.jpg
    84 KB · Visningar: 509
Topp