• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kärt återseende (tvåton, quartz, midsize)

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Pga. av att S.L med jämna mellanrum lägger upp bilder på ett ur som jag sålt, gick till frugan, har jag plågats av minnet. Det ligger en sanning i det S.L, ja igen, sagt att man måste sälja uret för att riktigt förstå vilka ur man uppskattar. Uret i fråga är en stentuff Quartz i tvåton med solid guldbezel och quartzplakett! Med andra ord var quartz någon man skröt om och var stolt över på tiden då det begav sig. Modellen är Marine Chronometers lillebror Mariner II, eller lillasyster, beror på vem man frågar. Dock är det ett herrur i en lite mer bärbar storlek än storebrorn. 29x39 mm mäter den men första länkbiten sitter fast mot boetten så den bär hyffsat stort endå. Den jag sålde saknade originallänken vilket den troligen gjort enda från butik då den såldes med och utan länk. Förra bar jag på fulkinamesh som jag tyckte fungerade riktigt bra.

SNC12897.jpg


SNC12916.jpg


Men då jag även haft en Mariner I och den länken var sagolik kände jag att det nog var läge att satsa på en likadan länk till Mariner II:an.

SNC13257.jpg


Så ja, igår anlände skönheten och man kan inte annat är älska den? Perfekt storlek och den känns verkligen som ett verktyg med sin cleana utformning, lite blingad med gulder iofs.

SNC16948.jpg


SNC16942.jpg


Tavlan består två lager, ett yttre som är högblankt och känns keramisk och ett inre som är matt. Och till detta de tooligt tydliga visarna utan en rörig och störande sekundvisare. En kul funktion med verket är att timvisaren flyttas i timhack, dvs en hel timme åt taget, perfekt när man är ute och reser och vid sommar/vintertid. För att ställa minutvisaren trycker man in en knapp i mitten ev kronan och då flyttas minutvisaren med hjälp av en motor. Tufft? Stentufft!

SNC16955.jpg


SNC16952.jpg


SNC16950.jpg


Som sagt finns det en hel del kul Omegor som inte är lika intetsägande som Rolex tyvärr ofta blir. Skulle nog våga säga/tycka att Omega och Heuer har gjort de roligaste uren. Nedan en bild när mitt klockkonto låg i quartz.

Från vänster: Mariner I, Stardust (pimpad version av Marine Chronometer som även fanns i guld!, Mariner II)

SNC13379.jpg
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Riktigt riktigt skön!

Det är så där det ska se ut om det är quartz, inte lite som en vanlig klocka fast fulare... utan helt eget, fyrkantigt OCH runt, mycket distinkta visare o riktigt skön boett/länk-kombo! GRATTIS
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack alla! Och kan verkligen hålla med om att det är kul när en quartz inte är en billigversion av en mekanisk utan något helt eget. Har t.o.m. haft dinkan i två hela dagar i sträck...
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Var det den du hade på dig för ett tag sedan? Kul att du har kvar den i så fall😊

Du får fira 10-års jubileum🎉🎈🥳
 
Topp