• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpångest Rolex, Datejust 116200/116234 eller Day-Date 118209/118239/118206

Hallå forumbröder och systrar.:)

Har åkt på en släng av grav förvirring. Caset är så att jag SKA ha en ny klocka till semestern. Valet står mellan klassiska rolexmodeller men väsensskilt gällande prisnivån. Har under lång tid suktat efter en Day-Date i vitguld med senaste referensen 118239. Men efter att ha spårat totalt så har det övertid gått över till en platina, 118206 som skall inhandlas. Sen kommer förnuftet tillbaka och jag får svårt att motivera prisskillnaden på 100 000kr jämfört en Day-Date 118206 med slät ring istället för en 118239 med räfflad ring.

När förnuftet nu ytterligare tar ett REJÄLT omtag så inser jag att skillnaden mellan en Datejust av referens 116200 och Day-Date 118206 är ytterligare 100 000kr och till det yttre är det i ärlighetens namn inte så stor skillnad i estetik. Tycker jag ska jag tillägga.

Tilläggas ska göras att jag haft en drös med olika klockor i mitt liv, allt från sportrollar till AP RO. Nu vill jag dock ha en klassisk "keeper" med ljusare tavla som flyger under radarn och bara passar en medelålders gubbe som jag. Vad gäller länk så har jag en oysterlänk på en GMT idag varför en jubilee är att föredra på en eventuell Datejust. Jag har fått för mig att slät ring är lite mer min grej, lite mer diskret och det gillar jag. Tror jag...

Bifogar lite bilder för er referens, tagna från nätet

118206
image.jpg

118239
image.jpg

118209
image.jpg

116200
image.jpg

118234
image.jpg


Jag vet att det är en stor skillnad prismässigt, men ge mig lite tips och vägledning, tack!

/gustav
 

bartoldous

Cartier
Först ska tilläggas att man är långt från någon Rolexexpert. Tänket går så här att om det är en "Ny" ny som ska inhandlas och jubilee är att föredra så finns väl inte nya daydate med jubilee eller? Som du säger så vill du också ha slätring och då hamnar vi på en 116200,taadaa! Spräck nu inte min jubilee teori nu någon dj-la messerschmith,hehe. Nu var det här en liten tanke om förnuftet ska råda och vi vet ju alla hur det slutar på KS :D
 
Senast ändrad:
Hallå,

OM det blir en Datejust är det jubilee som gäller, och blir det en Day-date så är det presidentlänk som gäller.:) Så tänker jag.

Vet att jag kanske blir idiotförklarad men jag tycker ju att det är ganska små skillnader rent estetiskt.

Ny är ingen nödvändighet, men en Datejust är ju ungefär samma pris bättre beggat och nytt så där går jag på nytt i det fallet. En 118206 landar jag nog inte ny...

/gustav
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Klart att du ska ha en 116200! Haft min sedan januari. Jag använder den till allt, bokstavligen. Minns inte senast jag använde min 1601...

Väljer du en 116200/116234 från AD har du några val. Du får välja: tavla, lume- eller lumefria visare (gäller oavsett tavla), länk och roulette eller svart datumhjul.
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Vet att många inte gillar slät ring och Jubilee ihop... Personligen tycker jag att det dolda låset på 63600 passar en slät ring bättre än vad tex 62510 gör tillsammans med en slät ring. Du slipper "klumpen" på undersidan (låset) och får således, i mina ögon, bättre harmoni mellan huvudet x länk på en 116200+63600 än tex 1600+62510.
image.jpg

Skulle du någon gång tröttna på tavlan finns det många tavlor att byta till:
image.jpg

image.jpg
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inget fel på datejust, men tänker man livslångt ägande så är ju en DD med räfflad ring vägen att gå. Vill du ha länkvariation så kan du ju köpa en jubilélänk till din GMT.
 

JohnDoe

Rolex
Klockrent att det är DD som gäller. Har haft en 1803 och en 18038 i YG med "bling" som jag köpt när priset varit rätt. Fats det där med bling är ju inte min grej så därför fick de vandra vidare. En vitguld eller platina DD är diskret men ändå inte. Så kör på DD. Tröttnar du går de alltid att sälja snabbt. Kanske du rentav kan tjäna en slant på att ha den.
 
Tack för alla hjälpsamma svar.

Angående Datejust och roulette så verkar det vara så att nyare 116200/116234 inte kan fås med roulette-datumhjul med tex silvertavla. Kan man be en AD att byta ut till en roulette och vad kostar det i så fall?

/gustav
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Du verkar tagit ett beslut i detta nu, men jag vill tillägga efter ditt resonemang om att det inte skiljer så mkt på DD och DJ rent utseendemässigt.
Köper du klockan för att du vill titta på den och tycka, wow vilken grym klocka, eller köper du klockan för att andra ska titta och tycka, wow vilken grym klocka?
Är svaret det förstnämnda ska du köpa en DD av något slag.
Är svaret det andra kan du köpa en datejust eftersom folk i gemen ändå inte fattar (om man inte går på GTG varje vecka)
Efter att jag köpt min Rolex tänkte jag att nån jäkel skulle se den, men folk ser inte ens att man bär en klocka. Hur skulle de då notera skillnaden på DD och DJ... Nu spelade det ingen roll för mig för jag köpte klockan för min egen känsla att bära ett fint ur. Långt resonemang, men ändå.
 
Topp