• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köp av damur - äldre Rolex bra idé?

iceis

Basic
Hej alla på det här trevliga forumet (som jag läst på ett tag utan att registrera mig)!

Jag har gått vilse i mitt första klockköp (damur!) och tar gärna emot era råd och synpunkter :)

Vid årskiftet tog jag ut min kandidatexamen och fick då en valfri klocka i present med maxpris 10000 kr. Jag var först helt inne på att köpa en ny klocka som mest skulle vara snygg, men sen så började jag läsa på om klockor... och nu är jag fast. Jag har helt snöat in mig på klockor och har läst artiklar och forum, lyssnat på poddar och tittat på youtube... Det är en fantastisk värld och jag är så glad att jag upptäckte den! Men, nu har det gått så pass lång tid sedan jag fick min present att det verkligen är dags att köpa den också. Och det är nu jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig att fundera!

Jag var ju från början inne på en helt ny klocka, men jag har blivit förälskad i Rolex. De verkar helt enkelt vara bäst. Och i och med budgeten är en ny Rolex ganska många år framåt i tiden (jag behöver plugga klart först innan jag kan finansiera det!) så nu har jag tittat på äldre ur hos Kaplans och chrono24. Jag tänker automatisk och bic, och har fastnat för Oyster Perpetual Datejust.
De jag hittat är mellan 15 år och 40 år och har alla små skavanker, men så länge klockan fungerar fint så tycker jag sådana är rätt charmiga. (Det står så gott som alltid "skadad urtavla" men som jag förstår det kan det betyda vad som helst?)

Maxtaket för köpet ligger på 15 000 kr, men jag tänker att om klockan går för runt 10 000 kr och är i ett sådant skick som klockorna i den prisgruppen verkar vara så får man räkna med en service för runt 5000.

Nu undrar jag - är det verkligen en bra idé att köpa en så pass billig Rolex? Borde jag tänka om och leta efter en helt ny klocka? Alla tips och råd och tankar är varmt välkomna!

Hej alla på det här trevliga forumet (som jag läst på ett tag utan att registrera mig)!

Jag har gått vilse i mitt första klockköp (damur!) och tar gärna emot era råd och synpunkter :)

Vid årskiftet tog jag ut min kandidatexamen och fick då en valfri klocka i present med maxpris 10000 kr. Jag var först helt inne på att köpa en ny klocka som mest skulle vara snygg, men sen så började jag läsa på om klockor... och nu är jag fast. Jag har helt snöat in mig på klockor och har läst artiklar och forum, lyssnat på poddar och tittat på youtube... Det är en fantastisk värld och jag är så glad att jag upptäckte den! Men, nu har det gått så pass lång tid sedan jag fick min present att det verkligen är dags att köpa den också. Och det är nu jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig att fundera!

Jag var ju från början inne på en helt ny klocka, men jag har blivit förälskad i Rolex. De verkar helt enkelt vara bäst. Och i och med budgeten är en ny Rolex ganska många år framåt i tiden (jag behöver plugga klart först innan jag kan finansiera det!) så nu har jag tittat på äldre ur hos Kaplans och chrono24. Jag tänker automatisk och bic, och har fastnat för Oyster Perpetual Datejust.
De jag hittat är mellan 15 år och 40 år och har alla små skavanker, men så länge klockan fungerar fint så tycker jag sådana är rätt charmiga. (Det står så gott som alltid "skadad urtavla" men som jag förstår det kan det betyda vad som helst?)

Maxtaket för köpet ligger på 15 000 kr, men jag tänker att om klockan går för runt 10 000 kr och är i ett sådant skick som klockorna i den prisgruppen verkar vara så får man räkna med en service för runt 5000.

Nu undrar jag - är det verkligen en bra idé att köpa en så pass billig Rolex? Borde jag tänka om och leta efter en helt ny klocka? Alla tips och råd och tankar är varmt välkomna!

Välkommen till klocksnack! :D

Är det ett damur dvs. en lady datejust på typ 28mm du letar efter eller är det en vanlig datejust på 36mm? Jag tror det blir knepigt att hitta ngt riktigt bra för så lite som 10-15 000 men jag kan säkert motbevisas. Det handlar väl om att ha lite tur kanske? :)

Du har inte möjlighet att utöka budgeten något? Jag tror att du får betydligt mer klocka för pengarna om du rör dig upp mot ca 20000.

Lady Datejust kan man nog fortfarande få inom budget? Jag sålde en tvåtons med allt utom hangtag för 1,5år sedan för 9800kr. Den hade mest legat i boxen och var i nära nyskick, dock behövde de en service av verket då den fortade sig.

Men, kanske har dam DJ ökat i samma takt som herrarnas senaste tiden? Ingen koll där.

Men, har du inte problem med att klocka har "patina" så kör hårt på Kaplans, kolla watchrecon.com och ebay också. Sen frågar du här om tankar när du hittat något intressant.

Servicekostnad får du räkna med.

Edit: Skadad urtavla, gå till Kaplans och kolla klockorna för att få en känsla, de ser ofta värre ut på bilder och ofta har jag haft svårt att ens se skadan när jag tittat närmare.

Hej! Tack för era svar!

Ja precis, det är ett damur jag letar efter (har väldigt små och nätta handleder så även om jag skulle kunna tänka mig ett herrur så funkar det inte storleksmässigt).
Det är en sådan här jag tänker mig:
https://www.bukowskis.com/sv/lots/7...rpetual-datejust-chronometer-armbandsur-26-mm
Flertalet i den modellen verkar dock ha plexiglas i stället för safirglas, och samtliga är märkta med "Skadad urtavla".

Tyvärr är det svårt att utöka budgeten, att betala en service för 5000 är allt vad jag kan lägga till själv just nu (är fortfarande student) och presentköpet ligger på 10000 (men någon hundralapp extra spelar nog ingen roll). Det är just det jag tänker på... det kanske är bättre att köpa en helt annan klocka för denna summa? Och avvakta några år tills jag har råd med en Rolex för kanske tre gånger så mycket? För är verkligen en Rolex i det skicket värt de pengarna, jämfört men något annat?

Jag funderar på om det istället är bättre att för tillfället lägga pengarna på en klocka som har en annan stil än Datejust och som blir ett blir ett bra komplement stilmässigt (jag har tittat på Cartier Tank Francaise bland annat) när jag väl kan köpa en ordentlig Rolex.
Men jag är ju så sugen på en Rolex nu, och kan jag hitta en som inte är ett dåligt köp (jag vill ju kunna använda klockan) så är det givetvis förstahandsvalet.

Ska definitivt till Kaplans nästa gång jag är i Stockholm! :)

Tack! Jag har kollat på Chrono24 bland annat. Vet att det finns klockor i den prisklassen, det jag mest undrar över om de är "värda det" eller om det är bättre att köpa en annan klocka. Man vill ju få det bästa för pengarna så att säga :)

Välkommen hit!

Har du varit och kollat på/provat en 26mm än? Kan säga att jag har själv inte stora handleder, MEN.. den är väldigt liten när den väl sitter på handleden.
Konstigt nog gör dom sig riktigt bra på bild! Jubileen på äldre modeller är dessutom som ett dragspel.
Jag valde en 31mm Datejust till slut, dock köpte jag en ny (värt väntan). Mitt tips är att hålla sig borta från att köpa äldre begagnat när du köper för första gången (om du inte får hjälp av någon kunnig), risken finns att du köper en sönderpolerad klocka som inte har mer att ge.

Lycka till, ser fram emot att höra vad det blir sen!

Tack :) Det här verkar vara ett så trevligt forum!
Jag har inte provat just Datejust men andra klockor i samma storlek, och 26 mm är nog maxstorleken (mina handleder är strax över 13 cm i omkrets).

Det är precis så jag börjat tänka, att det faktiskt är värt att vänta några år så att jag får en ny eller så gott som ny då - istället för att köpa begagnat nu med risk för att göra både mig och presentgivarna besvikna. (Men det är så svårt, för vad ska man välja istället?)

Tack :) Det här verkar vara ett så trevligt forum!
Jag har inte provat just Datejust men andra klockor i samma storlek, och 26 mm är nog maxstorleken (mina handleder är strax över 13 cm i omkrets).

Det är precis så jag börjat tänka, att det faktiskt är värt att vänta några år så att jag får en ny eller så gott som ny då - istället för att köpa begagnat nu med risk för att göra både mig och presentgivarna besvikna. (Men det är så svårt, för vad ska man välja istället?)

Mina handleder är nästan 14cm, och min 31mm sitter som en smäck. ;) Men jag kan säga som så här, de nya Datejust 26mm kan man pruta på ganska mycket. Det finns knappt någon som köper en sådan ny idag. Så ge dig ut och prova, så får du bilda dig en uppfattning. Tror dessutom inte att du lär bli nöjd om du köper en annan modell än den du verkligen vill ha.

Klart du ska ha en Datejust! :happyhappy: Min arm mäter ca 14 cm och jag har Dj på 36 mm. Tycker det funkar jättebra. Så jag tycker verkligen du ska gå och prova DJ i olika storlekar för att se vad du gillar bäst. Lycka till, du kommer bli jättenöje :)

• Like
Reactions: Man
Jag har fått flera fina och trevliga erbjudanden om fina Datejust här på forumet :) Men jag vill meddela, så att ingen annan gör sig besväret, att jag kommer vänta några år tills jag kan köpa en helt ny! Dessa presentpengar kommer jag lägga på något annat trevligt ur :) Återkommer säkert om det i en ny tråd!
Tack för era svar!

• Like
Reactions: Man
Om du har tid på dig så testa olika storlekar. Jag var inne på en 26 mm till min fru men den är vääldigt liten. Det blev istället en 31 mm som jag tror kommer passa henne mycket bättre. Hon har samma features som du, smala nätta armar:)

Tillbaka
Topp