• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp av Datejust...

JohanHLM

Rolex
Har vid mina senaste affärer varit allt för impulsiv och huggit på det som för stunden känts lockande trots att jag i bakhuvudet haft siktet inställt på något annat, där DJ är det som lockar mest och ryms inom budgeten. Denna gången ska det bli en sådan och jag ska hålla mig i skinnet tills jag hittar en i bra skick.

Har ungefär 20k att spendera och frågan är vad som är rimligt att tänkas få för denna peng. Inbillar mig att det inte vore omöjligt att få en 16234 från slutet -90tal/början 2000-tal men jag har kanske fel?

Har även funderat på en G/S (eller dia. index men det kanske känns lite fjolligt i längden?) och då blir det troligtvis någon äldre modell mtp. budget. Har lite dålig koll på äldre DJ men det skulle funka bra med plexi, dock helst automat (quikset är inte tvunget)
Vet att jag någon gång hittat en lista med alla modeller samt vilken typ av urverk, glas m.m dessa har. Är det någon som har en bra länk till detta samt lite tips på modeller som ryms inom budgeten?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tackar för tipset men jag föredrar nog faktiskt räfflad ring och jubilee, kanske är lite gubbig där också :)

Inte alls! Anledningen till att jag väljer 1600 är för att jag redan haft räfflad ring och jubilee. En jäkligt trevlig kombination.
Räfflad ring och oyster funkar dock inte lika bra enligt mig.

En 1601 eller 1603 med en trevlig tavla(allt förutom silver), jubilee och ett vintageband så är du hemma.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Beror lite på vad du vill ha. Ska du ha en snygg dressklocka så köper du en 1601 med ljus tavla och jubilee. Vill du ha en snygg vardagsdinka som funkar till allt så hugger du en 1600 på oyster. Personligen gillar jag den grå tavlan bäst på dessa.

Oavsett vad så ska du ha en fyrsiffrig ref och stick-index. Tidlös, klassisk design. :)

Two-tone funkar om du har barnbarn.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Japp, du får mkt DJ för 20k om vi pratar 16XX. Hittade min 1603 för 12,500 på TTT för nått år sen. Jävligt rasslig jubilee, men jag bygger ju om den till en 1600 just nu.

Hög plexi, stick dial, bubbla, pris under 20k - kan ju inte gå fel det valet!
 

JohanHLM

Rolex
Kan tilägga att den kommer att användas dagligen (kontorsarbete). Kommer inte att användas vid bad men det är en fördel om den tåler en dusch. Om jag skulle välja en 16234 som jag varit lite inne på (mest för att jag inbillar mig att den skulle tåla vardagligt bruk bättre) tror ni det går att få en schysst inom budget?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Dj är en väldigt mångsidig klocka som kan varieras i oändlighet med tavlor, länkar och skinnarmband. Gillar plexi och de olika indexen om de kombineras rätt till ring och armband. En snygg kombo är romerskt med slät ring och skinnarmband. Vita och svarta tavlor är alltid snygg!
 

paradis

Audemars
Kan tilägga att den kommer att användas dagligen (kontorsarbete). Kommer inte att användas vid bad men det är en fördel om den tåler en dusch. Om jag skulle välja en 16234 som jag varit lite inne på (mest för att jag inbillar mig att den skulle tåla vardagligt bruk bättre) tror ni det går att få en schysst inom budget?
Vaför går du inte in på Chrono24,ock tittat lite på olika modeler,så ser du priser också.......!!!!! Du tom.kanske köper något där...!!!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
För 20 lappar hade i alla fall jag satsat på något med safirglas. Troligen kan du få en sexsiffrig DJ från millenieskiftet för de pengarna också.
 

JohanHLM

Rolex
Jo det borde ju finnas en överhängade del vettiga säljare där på VRM/VRF. Köper man från Europa så slipper man ju tull o moms samt kan dra nytta av en relativt låg euro
Finns ju såklart mycket att välja på där men är inte insatt i forumet och har därför dålig koll på vilka som är pålitliga. Känns betydligt tryggare att köpa här!
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Ja köper du av en bekant profil här så är du nog väldigt safe. TROR dock att om du köper av en storsäljare på VRF så är du nog oxå safe.

Borde ju vara rätt kortkat att försöka push en fake'ad klocka på VRF där de finns rolex-nördar i kubik - risken för att bli avslöjad är nog rätt hög jmf Blocket...

Du kan ju även kika på vad Dr Watch har inne alt posta en WTB här samt på andra liknande forum - och ta referenser om du är osäker (alt. kolla på resp. forums good guy lista)

Happy hunting!
 

JohanHLM

Rolex
Ja köper du av en bekant profil här så är du nog väldigt safe. TROR dock att om du köper av en storsäljare på VRF så är du nog oxå safe.

Borde ju vara rätt kortkat att försöka push en fake'ad klocka på VRF där de finns rolex-nördar i kubik - risken för att bli avslöjad är nog rätt hög jmf Blocket...

Du kan ju även kika på vad Dr Watch har inne alt posta en WTB här samt på andra liknande forum - och ta referenser om du är osäker (alt. kolla på resp. forums good guy lista)

Happy hunting!
Är övertygad om att det precis som du säger troligtvis inte skulle innebära några problem men känns ändå skönt om det går att kommunicera på svenska. Behöver nog inte lägga ut en WTB här eftersom jag har stenkoll på allt som kommer ut här :)
Vet inte varför men jag har ingen 100% feeling för Dr Watch. Finns inget belägg för mitt påstående utan det är endast kommentarer jag hört i trådar som styr det.
 
Topp