• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp av första klockan - "mainspring and crown" utbytt (Omega AT)

Johli399

Breitling
Hej alla glada!
Så har jag äntligen hittat min drömklocka till salu till ett rimligt pris (Omega AT) och förbereder således mitt allra första (riktiga) klockköp!
Det handlar onekligen om väldigt mycket pengar och det är vissa frågor som gör mig lite osäker kring köpet och som ni klockexperter kanske kan hjälpa mig besvara?

Det gäller följande klocka:
http://forums.watchuseek.com/f29/omega-seamaster-2502-30-00-a-2105450.html

Ägaren säger att den är i "mint condition" och har goda recensioner. Ursprungskvittot finns inte kvar, men all dokumentation med äkthetsintyg. Klockan har också blivit servad nyligen av en Omega och all dokumentation av detta finns kvar. Några funderingar:
  • I samband med servicen så har "mainspring and crown" blivit utbytt vilket är standardförfarande enligt ägaren. Låter detta rimlig?
  • Garantikortet "International warranty" är skrivet för hand och googlar jag på "Continental Jewelers" som står på kortet hittar jag bara en återförsäljare av smycken, ej klockor. Är detta märkligt?
  • Borde jag kunna identifiera klock-ID någonstans på klockan för att jämföra med garantikortet? Vart skulle jag kunna se det?
  • Något annat som ser suspekt ut på bilderna eller några ytterligare bilder jag borde fråga efter?
  • Givet att kvittot saknas, kan det bli problematiskt med försäkringen?
  • Hur går man tillväga för att få den kontrollerad av en AD i Stockholm - kan man gå vart som helst? vad kostar det?
Oändligt stort tack till er alla! Utlovar ett paketöppningsinlägg när den är på plats :)
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Borde jag kunna identifiera klock-ID någonstans på klockan för att jämföra med garantikortet? Vart skulle jag kunna se det?
Du ska kunna se serienumret på en bandhornet samt urverket. Dessa bör stämma överens med certet. Se bild 4 - där ser du serienumret. Det är svårare att se numret på verket.

Givet att kvittot saknas, kan det bli problematiskt med försäkringen?
Det tror jag inte.

Hur går man tillväga för att få den kontrollerad av en AD i Stockholm - kan man gå vart som helst? vad kostar det?
Gå till kaplans och få den värderad.
 

Johli399

Breitling
Tack! Gällande kontroll av AD syftade jag främst på kontroll att den är äkta (värdering är iofs klockrent just för försäkringen - tack för tipset!). Kan jag gå till vilken AD som helst som säljer Omega för det? Vad kostar det?

Jag ska fråga om bilder som visar serienumret på verket helt enkelt - tack!
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Tack! Gällande kontroll av AD syftade jag främst på kontroll att den är äkta (värdering är iofs klockrent just för försäkringen - tack för tipset!). Kan jag gå till vilken AD som helst som säljer Omega för det? Vad kostar det?

Jag ska fråga om bilder som visar serienumret på verket helt enkelt - tack!
Kaplans värderar bara äkta klockor :D

Edit: Vet dock inte om det kan vara bättre att gå till en AD.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Någon som har kommentarer kring de utbytta delarna? Är det normalt?
Det är knappast standardförfarande att byta krona och fjäder vid service, men det är ju inte heller någon nackdel att det är gjort.

Tror säljaren skrev det för att poängtera att femfaldigt bytt delar som behövt bytas. :)
 

Johli399

Breitling
Det är knappast standardförfarande att byta krona och fjäder vid service, men det är ju inte heller någon nackdel att det är gjort.

Tror säljaren skrev det för att poängtera att femfaldigt bytt delar som behövt bytas. :)

Jag fick detta svar från säljaren när jag frågade om varför krona och fjäder var utbytt. Här påstår han att det är "standardförfarande"?

The watch was serviced by Omega. The 2500 movements require servicing roughly every 5 years. Because of the coaxial escapement it requires less lubricant than standard movements. Subsequently, when the lubricant dries, the watch requires servicing. Omega professionally serviced the watch. Crown replacement and mainspring replacement are standard as are replacement of all spring bars and gaskets for an official Omega service. Micro scratches in the bracelet and case were buffed out as well. The watch was retimed at +3.2 seconds per day and returned to me.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag fick detta svar från säljaren när jag frågade om varför krona och fjäder var utbytt. Här påstår han att det är "standardförfarande"?

The watch was serviced by Omega. The 2500 movements require servicing roughly every 5 years. Because of the coaxial escapement it requires less lubricant than standard movements. Subsequently, when the lubricant dries, the watch requires servicing. Omega professionally serviced the watch. Crown replacement and mainspring replacement are standard as are replacement of all spring bars and gaskets for an official Omega service. Micro scratches in the bracelet and case were buffed out as well. The watch was retimed at +3.2 seconds per day and returned to me.
Kanske stämmer. Kan inte påstå att jag är expert på det urverket. Vissa märken byter saker på rutin vid märkesservice.

Oavsett är det ju ingen nackdel att byta förutom att det kostar pengar.
 

Johli399

Breitling
Ok, känns skönt att veta! Något annat jag bör kolla innan jag går in i förhandlingsstadiet?

Stort tack för att ni tar er tid att hjälpa en nybörjare att köpa sin första klocka!
 
Topp