• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp av första "riktiga" klocka - Omega Speedmaster

Marcus S

Breitling
Hej,

Efter att mitt klockintresse successivt ökat de senaste året så har jag nu bestämt mig för att önska mig en klocka i studentpresent (vilket jag tar om några månader). Vad är er allmänna åsikt om Omega Speedmaster?

Närmare bestämt denna: http://www.uret.se/omega-speedmaster-racing-svart-gummi-o40-mm-p-19578.html

Passar den smala handleder (40mm boett)? Hur ser andrahandsvärdet ut? Något man bör tänka på när man köper en Speedmaster? Finns det någon modell som ni föredrar framför den jag länka, och i sådana fall varför?

Tacksam för svar, och för ett grymt forum! Kommer hänga ofta har i framtiden har jag en stark känsla av..

Marcus S
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Välkommen. Som Ernesto skriver så läs speedy-tråden. Men generellt kan nog sägas att racing-varianterna är mindre intressanta på andrahandsmarknaden än de mer klassiska modellerna.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Skit i andrahandsvärdet, en studentpresent ska du väl inte sälja!

Det generella rådet som brukar ges är att köpa en speedmaster pro, dvs månklockan. Skulle råda dig att åtminstone prova en sådan innan du önskar dig en annan variant av speedmaster. Speedmaster Professional som säljs nya idag är ättlingar i rakt nedstigande led till den modell som bars på månen. Professional är även de som håller värdet bäst skulle jag tro.
Sen är ju smaken olika och det viktigaste är att du väljer en klocka du blir nöjd med!
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Tycker du borde satsa på klassiska "moon-watch" istället. http://www.uret.se/omega-speedmaster-professional-first-man-on-moon-p-334.html

Varför? Legendarisk modell som alltid kommer vara rätt och fungerar till nästan all klädsel. På armen känns den inte stor för att ändå vara 42 mm. Du borde testa hos AD innan du köper något. Det som gör att vissa har svårt för denna är att den är manuell och inte vattentät, vilket "racing" modellen är. Dock tycker jag inte att "racing" har ett tilltalande utseende och tror man tröttnar på denna efter ett tag.

Andrahandsvärdet på racing är sämre, och kan vara svår att få såld kan jag tänka mig.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Som det tidigare sagts i tråden, kör på en Speedmaster Pro. Legendarisk och tidlös modell som både håller värdet mycket bättre än alla andra modeller och som passar på många olika band, allt från stållänk till läder och mesh.
 

JayJay

Rolex
Andrahandsvärdet borde i det här fallet vara näst intill ointressant eftersom en studentpresent rimligen inte avyttras med mindre än att man befinner sig i ytterst ekonomiskt trångmål.
Med det sagt tycker jag att du ska välja precis det du själv vill ha (och ryms inom given ram för maximalt anskaffningsvärde). Vad gäller klockan du länkar till så tycker jag att den är både snygg, praktisk och kvalitativ. Kort och gott ett bra val. Själv hade jag i denna kategori troligen kört på en professional, dock är den i mina ögon inte fullt lika praktisk.
Förövrigt är 40mm inga problem ens på smala handleder.

Cheers!
 

Marcus S

Breitling
Det som gör att vissa har svårt för denna är att den är manuell och inte vattentät, vilket "racing" modellen är.

Jo, professional är snygg och tidlös men letar dock efter en lite mer intressant och sportigare klocka..
Och sen som du nämnde, en vattentät klocka är inget för mig då jag efter ny klocka sällan tar av mig den..

Sen som alla nämnt så verkar studentpresenter vara "keepers" så om jag följer normerna spelar andrahandsvärdet ändå ingen roll.. ;)

Du som ändå verkar ganska rutinerad på forumet skulle kanske vilja tala om vad prisbump och bump betyder? Har ingen erfarenhet av liknande forum sedan tidigare och uttrycken är tämligen väl använda här så kände att det var lägligt att veta betydelsen!
 

Marcus S

Breitling
Är det så att någon har något annat intressant tips på klocka (behöver inte vara Omega) i ungefär samma prisklass som en ny Speedmaster så säg gärna till ;) (kan tänka mig begagnat så länge den är är vintage)
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
När du lägger in ett nytt inlägg i en tråd hamnar den längst upp I listan. Om du har en säljannons som ingen huggit på på några dagar kan du lägga in ett eget inlägg i din egen säljtråd och på så vis skjutsa fram din egen annons till början på listan och därmed kanske attrahera någon som bara är inne och kollar sporadiskt.
Kallas bumb.
 

Marcus S

Breitling
När du lägger in ett nytt inlägg i en tråd hamnar den längst upp I listan. Om du har en säljannons som ingen huggit på på några dagar kan du lägga in ett eget inlägg i din egen säljtråd och på så vis skjutsa fram din egen annons till början på listan och därmed kanske attrahera någon som bara är inne och kollar sporadiskt.
Kallas bumb.

tack!
 

meo_swe

Audemars
Speedy pro is the way to go! Klassisk design som passar likaväl till kostym, shorts, eller som en kollega kör, till en skitig, svettluktande uniform. Byter man mellan länk, nato och läder kan man ändra looken ännu mer!

Racingnodellerna är fräsiga, men man tröttnar nog ganska lätt på dessa. Men till slut är det ju du som bbestämmer. Bästa tipset jag kan ge är att skita i oss och köpa den du vill ha :)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Är det så att någon har något annat intressant tips på klocka (behöver inte vara Omega) i ungefär samma prisklass som en ny Speedmaster så säg gärna till ;) (kan tänka mig begagnat så länge den är är vintage)

Så 30k ish? Finns mycket kul i den klassen, begagnat!

- Rolex
• Sub 5513
• GMT 1675
• Milgauss
• Explorer II

- JLC
• Reverso Grand Taille

Tudor
• Big Block
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Jo, professional är snygg och tidlös men letar dock efter en lite mer intressant och sportigare klocka..
Och sen som du nämnde, en vattentät klocka är inget för mig då jag efter ny klocka sällan tar av mig den..

Sen som alla nämnt så verkar studentpresenter vara "keepers" så om jag följer normerna spelar andrahandsvärdet ändå ingen roll.. ;)

Du som ändå verkar ganska rutinerad på forumet skulle kanske vilja tala om vad prisbump och bump betyder? Har ingen erfarenhet av liknande forum sedan tidigare och uttrycken är tämligen väl använda här så kände att det var lägligt att veta betydelsen!
Är det en kronograf du vill ha alltså? Just racing modellen är ju lite egen och inte det som brukar vara "instegsklocka" till första dyrare ur. Där är klassiker som speedmaster pro, Rolex Submariner, Rolex Datejust och Omega Seamaster väldigt vanliga.

Att säga i förväg att en klocka ska vara en keeper är svårare än vad man tror ibland!

Man bumpar helt enkelt annonsen för att få den längt upp på sidan efer den har legat ute ett tag och hamnat långt bak! Ibland sänker man även priset i samband med detta, prisbump :)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Monacon är inte så dum den heller:
000c162c864a8655319c14ce9e3f4251542ef9f6.png
 

Marcus S

Breitling
Är det en kronograf du vill ha alltså? Just racing modellen är ju lite egen och inte det som brukar vara "instegsklocka" till första dyrare ur. Där är klassiker som speedmaster pro, Rolex Submariner, Rolex Datejust och Omega Seamaster väldigt vanliga.

Att säga i förväg att en klocka ska vara en keeper är svårare än vad man tror ibland!

Man bumpar helt enkelt annonsen för att få den längt upp på sidan efer den har legat ute ett tag och hamnat långt bak! Ibland sänker man även priset i samband med detta, prisbump :)



Kanske dags att bryta den trenden då och köra på något lite mer eget? :)

Haha, men kan tänka mig att det är svårare att hålla i klockorna än vad man tror.

Kronograf är att föredra men kan även tänka mig annat, vill i alla fall att urverket skall vara automatiskt självuppdragande och inte för mycket krims krams. Sen är vattentålighet något av ett måste!
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Speedyn är så ikonisk så det är nästan ett krav att köpa "mån klockan"
Ge den tid, storleken kanske känns stor vid initial kontakt men vid tredje närkontakten så sitter den som ett smäck. Och om du köper en annan, köp den på länk, och köp ett gummi till. Länkarna är ap dyra och gummi chimpans dyra
 
Topp