• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp av klocka

Cryssarn

Rolex
Hej.
Jag ska köpa min första lite dyrare klocka. Hade tänkt att lägga ut mellan 30-50 000. Helst max 40, men kan gå upp till 50.
Är ute efter något i stil med Omega Seamaster Planet Ocean, eller någon form av rolex.
Har ni några tips på modeller och bra ställen som man kan få tag på en? Begagnat funkar också, bara det är en pålitlig säljare.
Tack på förhand
 

Snårtas

Rolex
Välkommen in i galenskapen! Vad är det du tilltalas av hos PO:n? Ett bra första steg är att prova IRL hos någon återförsäljare. PO är en rätt maffig klocka, även i den lite mindre storleken...
Motsvarande hos Rolex är Deepsea, men den listar väl runt 90 kSEK ny...

För begagnat så är forumets eget Köp&Sälj helt suveränt. Deal in confidence (iaf med de som inte är listade som Badguys....)!

Finns det några återförsäljare på din ort? Var bor du?
 

CLT

Rolex
För runt 40k får du en ny vanlig PO. Nytt är nytt, det luktar alltid så gott :happyhappy:
Vart bor du någonstans?
 

Cryssarn

Rolex
Jag bor i Stockholm ( Nacka ). Har inte så bra koll vad det finns för återförsäljare här. Det lär ju finnas en del. Vore ju som du säger helt klart bäst att prova den först.
Tycker att PO:n är snygg och stilren. Svårt att förklara, men vill gärna undvika chronografer åtminstone
 

CLT

Rolex
Åk till en AD, dom Omegor jag köpt och den jag har nu kommer ifrån Erikson Urhandel i Sundbyberg. Finns flera ADs för Omega med tycker den funkar bäst för mig. Sen är det ju bara att prova dom modellerna du tycker om.
PO är grym!
 

TKVF

Panerai
Oj. Detta är för övrigt mitt inlägg 1000 :) Blir en tävling i veckan förhoppningsvis.

Rolex sub finns. Sedan finns det en hel uppsjö av andra "modeller". Skall du faktiskt ha den och dyka med eller ska du ha den som vardagsklocka?
Typ 90% av alla märken har en dykklocka. Breitling, rolex, omega, tudor, longines, glycine, sinn, seiko, oris jaeger. Har säkert glömt en hel del. De flesta ligger nog runt omkring din budget, åtminstone med lite letande eller väntan på rabatter. Några märken ligger klart under 50 000 också. Tänker då på Seikos billigare modeller, Longines, Glycine, Oris och Sinn.
En bra sida som har många märken är uret.se, och där står också priset med. Skall du köpa från en AD ("riktig" affär) så brukar det på uret finnas pris innan rean :)

Jag har en ROlex Yatchmaster (ingen riktig dykare, mer en landdykare). En Tudor ("fattigmasrolex"). En Jaeger som faktiskt är en riktig dykare, som man kan dyka med. Sedan har jag ett gäng typ Seiko. Och RIKTIGA dykare Suunto m.m. Men det är mer datorer.

Jag skulle utan att tveka rekommendera dig att kolla på dels Rolex Sub (det är ju en Rolex :) ) och Tudor Black Bay (billigare, ligger runt 30 med länk.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Tycker PO:n är ett mycket fint val! Finns ett antal AD:s i Stockholm. Varför inte kika in hos forumsponsorn Rob Engström tex? Även Erikssons i Sundbybergs, Stjärnurmakarna och Nymans Ur är alternativ.
Vad gäller modeller är det första du bör besluta dig för storleken. PO:n finns ju i både 42 och 45,5 mm, den sistnämnda är en rejäl pjäs. 232.30.42.21.01.001 är 42 mm-modellen och 232.30.46.21.01.001 45,5 mm. Sen finns andra modeller med siffrorna 12, 6 och 9 i orange, alternativt varianterna med orange bezel.
 

Apansson

Torpare
Välkommen in i värmen.
Jag har själv en Omega PO 42mm med orange ring som min enda klocka (faktiskt beställt en klocka till idag), och har blivit lite nörd på just Omega.
Den är allround om man gillar storleken, jag tycker att det är en fantastisk bezel på den, den känns snäppet vassare än rolex dykare.
I slutändan är det en smaksak, men NK, Krons ur och Rob Engström brukar ha de flesta varianter inne. Jag tycker personligen att Krons är väldigt trevliga, det är aldrig några problem att stå och snacka hur länge som helst. Hos NK får du ju skoj förmåner iom att du får ett svart kort, men det är inte riktigt samma sak att handla där som hos en "riktig" klockaffär. De är trevliga, men inte lika kunniga.
Rob är också extremt trevliga, dock har jag inte prövat speciellt mycket klocka där, så kan inte riktigt uttala mig på den punkten, men jag förutsätter att de är lika proffsiga vid sånt som vid prat om tillbehör.

Lycka till, och håll oss uppdaterade!
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Om du bor i Sthlm rekommenderar jag ett besök på Rob E. De är AD för både Rolex och Omega, där kan du prova modellerna i lugn och ro :)
 

Cryssarn

Rolex
Tack för alla svar. Jag har i övrigt inte tänkt att dyka med den ;)
Den enda klockan jag har just nu är en Laco Aachen som har en diameter på 42mm, så en PO på 42mm lär sitta liknande. Kommer dock att åka till något av dom återförsäljarna som ni rekomenderat och prova en först.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Du verkar gilla större klockor och tänkte inte dyka med den. Ta en titt på IWC Big Pilot.

Jag själv var fast inställd på Rolex som första "riktiga" klocka. Jag brydde mig inte om något annat. Efter att ha köpt min första Rolex, då hände det något. Jag började kika på andra tillverkare, såsom Tudor och tidigare nämnda IWC. Just nu sitter jag med en Tudor Mini-Sub på handleden och det var inte ens en modell jag tänkte på förra månaden när jag köpte min Rolex.

Lycka till och håll ögonen öppna!
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Välkommen in i galenskapen! Vad är det du tilltalas av hos PO:n? Ett bra första steg är att prova IRL hos någon återförsäljare. PO är en rätt maffig klocka, även i den lite mindre storleken...
Motsvarande hos Rolex är Deepsea, men den listar väl runt 90 kSEK ny...

Hur menar du att Deepsea är motsvarande PO?

En hederlig sub 114060/116610 är väl närmare en Planet Ocean.. Är det just Rolex du vill ha så skulle jag satsa på någon utav de två som första riktiga klocka. Lätt att köpa och lätt att sälja om du nu skulle vilja byta till något annat i framtiden.

Säkraste beg-köpen gör du från KS medlemmar på K&S-avdelningen alternativt nytt från Rob.E.

Lycka till!
 

Snårtas

Rolex
Hur menar du att Deepsea är motsvarande PO?

En hederlig sub 114060/116610 är väl närmare en Planet Ocean.. Är det just Rolex du vill ha så skulle jag satsa på någon utav de två som första riktiga klocka. Lätt att köpa och lätt att sälja om du nu skulle vilja byta till något annat i framtiden.

Säkraste beg-köpen gör du från KS medlemmar på K&S-avdelningen alternativt nytt från Rob.E.

Lycka till!
Well - heliumventil och storleken. Typ. Sen klarar ju iofs Deepsea hyfsat mycket högre tryck än PO.
 

emilarne

Cartier
Välkommen! Kan tipsa om Klockmaster i Globen som säljer ut sin omega-display, där kanske du till och med kan göra ett kap :)
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Well - heliumventil och storleken. Typ. Sen klarar ju iofs Deepsea hyfsat mycket högre tryck än PO.

Har svårt att tro att TS väljer PO tack vare HE-ventil...

En Submariner (116610) är mer lik PO 8500 (42mm) i Pris, WR och faktiskt känslan av storleken när den väl är på armen än en Deepsea. Med detta sagt så tycker jag fortfarande att 114060/116610 är ett bättre och mer användbart alternativ till TS än en 90k Deepsea.

Däremot så kan jag köpa att Deepsea är mer lik PO 45,5 mm 8500.. i storleken
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Kolla efter en bättre begagnad SubC är mitt råd (liksom flera andras) Vill du skoja till det extra så väljer du en grön, men det är inte alla som gillar den.

 

Cryssarn

Rolex
Just nu står det mellan PO, Tudor Heritage eller om jag hittar en begagnad Sub.
Riktigt snabb och bra hjälp här. Tack alla :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Bra mycket korkade svar i den här tråden..

Hursomhelst;

Planet ocean finns i den äldre och nyare varianten. Den äldre går för runt 20k och den nyare strax under 30 begagnat.

Hos Rolex finns de "vanliga" subbarna med ref 14060 och 16610. Dessa kostar från knappt 30k till knappt 40k, beroende på skick och tillbehör.
Du har även 16610LV som har maxitavla och grön vridring. Samt Sea dwellern, som har datum utan bubbla på glaset, samt lite tjockare case och därmed tål mer vatten. Båda brukar ligga över 40k.

Går du på de nyare varianterna av Rolex så finns 114060 och 116610 när det gäller Submariner. 116610 finns i svart och grönt.
Den förstnämnda kostar drygt 40k begagnat, de andra är dyrare.
Du får även GMT Master för samma priser som Submariner med datum. Tål inte lika mycket vatten, men har GMT funktion.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
I din budget runt 40k kan du få en begagnad 114060 (SubC no date)

Annars finns ju Planet Ocean 8500 som kan köpa nytt för inom budget. Men jag hade ändå gått på en Rolex..:)
 
Topp