• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp av ny dykare - råd till en rookie

Alx

Omega
hej,

Har tänkt göra ett nytt köp av klocka då jag varit utan under en längre tid. Jag har sonderat terrängen och jag tror jag kommit ner till två varianter, Orient Ray(blå tavla EM65009D) och Seiko skx007.

Nu till frågorna !

-Kollade även på Seiko sbdc001 / 033. Är det värt den extra pengen att gå upp till den eller är skx007 en bra instegsmodell?

-Vilka butiker, eller snarare hemsidor är bäst att titta på? Jag har inte riktigt fått klart för mig vilka som är seriösa och vilka som har bäst pris. Orient Ray hitta jag på orientuhren.de för 149 euro. Känns det vettigt ?
http://www.orientuhren.de/product_info.php?products_id=412&osCsid=7rdt0vj7q89ua85q6l69eh8u46

-Sedan såg jag en bild på denna klockan med ett "shark mesh" länk(se bild jag bifogar). Var köper man detta där både kvalité och pris känns rimligt ?
Hur svårt är det att justera längden på detta som lekman?

Vi börjar där, ser fram emot er respons och feedback från er på forumet som verkar ha koll på läget :)
/Alex
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    169.4 KB · Visningar: 272

Ramtelin

Omega
2-Faktor
Jag är mycket nöjd med min Seiko Skx007. Har inte haft den i mina ägor så länge, men riktigt trevlig. Mångsidig också med alla länkar och natos.

Köpte min från http://longislandwatch.com/ och det fungerade smärtfritt.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Seikon är klart värd de extra pengarna kontra skx.
Skulle nog säga att allt är bättre på den utan att för den skull såga skx på nåt sätt.

Vad Orient beträffar så är orientuhren bra och ytterst seriösa men skickar utan låda ifall man inte beställer den extra.
Priset brukar dessutom bara bli marginellt lägre gentemot AD seriouswatches då de skickar fraktfritt.
Jag skulle personligen lagt på en femhundring och köpt nya Ray (FAA) med nya hackande/handuppdragningsbara verket.

Klockan på bilden är inte en Ray utan en Mako XL och köps på samma ställen som de andra. Den är riktigt fin men stor och har halvtaskig lime (om det nu spelar roll för dig).
Finns i många versioner. Kolla in i orienttråden så finner du de flesta av orients dykare och massor av omdömen.
 
Senast ändrad:

Alx

Omega
Jag är mycket nöjd med min Seiko Skx007. Har inte haft den i mina ägor så länge, men riktigt trevlig. Mångsidig också med alla länkar och natos.

Köpte min från http://longislandwatch.com/ och det fungerade smärtfritt.

Är 199 dollar ungefär den prisnivån man får räkna med ? Det verkar som den inte fanns i lager nu. Får väl kanske hålla utkik framöver då. Hur lång var leveranstiden för dig?
 

Alx

Omega
Seikon är klart värd de extra pengarna kontra skx.
Skulle nog säga att allt är bättre på den utan att för den skull såga skx på nåt sätt.

Vad Orient beträffar så är orientuhren bra och ytterst seriösa men skickar utan låda ifall man inte beställer den extra.
Priset brukar dessutom bara bli marginellt lägre gentemot AD seriouswatches då de skickar fraktfritt.
Jag skulle personligen lagt på en femhundring och köpt nya Ray (FAA) med nya hackande/handuppdragningsbara verket.

Jag funderade på att köpa både orient och skx för prisbilden var lägre än vad jag tänkte lägga på en klocka, dock spricker det väl lite om jag går upp på en dyrare Seiko. Tänkte det kunde va kul med två klockor med lite olika utseende. Vad har den nya Ray för beteckning. Orient FAA kort och gott ?
 

Alx

Omega
SKX007 är inte så lätt att hitta längre. Den har gått ur produktion, men dyker upp här på Köp & Sälj med jämna mellanrum. Jag beställde SKX007 på Longislandwatch och fick hem den på en dryg vecka.

Annars kan jag rekommendera Orient Ray Raven. Den är också nice
http://www.longislandwatch.com/Orient_Ray_Raven_EM65007B_Watch_p/em65007b.htm

Har det kommit någon efterträdare till skx007? För det är väl en klocka där samma look funnits under lång tid hos Seiko? Jag får väl se om det dyker upp någon.

Såg den svarta Ray Raven på någon youtube review innan, såg inte så dum ut heller!
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag funderade på att köpa både orient och skx för prisbilden var lägre än vad jag tänkte lägga på en klocka, dock spricker det väl lite om jag går upp på en dyrare Seiko. Tänkte det kunde va kul med två klockor med lite olika utseende. Vad har den nya Ray för beteckning. Orient FAA kort och gott ?
Alla med nya verket har en beteckning som börjar på FAA. De saknar även den övre kronan då nya verket har dagändring på"vanliga" kronan klockan tre.


På gamla verket hade orient helt enkelt lagt till dag på ett verk som saknade det. Ändrades via en pusher som hamnade klockan 2 och på mako/ray fick formen av en andra krona.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Har det kommit någon efterträdare till skx007? För det är väl en klocka där samma look funnits under lång tid hos Seiko? Jag får väl se om det dyker upp någon.

Såg den svarta Ray Raven på någon youtube review innan, såg inte så dum ut heller!
Raven finns också med nya verket och heter då faa02003b
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Har det kommit någon efterträdare till skx007? För det är väl en klocka där samma look funnits under lång tid hos Seiko? Jag får väl se om det dyker upp någon.

Såg den svarta Ray Raven på någon youtube review innan, såg inte så dum ut heller!
SKX007 har ett syskon i SKX009. Skillnaden är färgen på urtavla och bezel. I övrigt samma boett, urverk etc. SKX009 har Pepsibezel och blå urtavla.
image.jpeg


Beställde en SKX009 på Ebay förra veckan. Hoppas på leverans imorgon.

Bifogar bild på min SKX007 och Ray Raven också
image.jpeg
 

Alx

Omega
Men om man nu vill ha en skx007, är det endast begagnat man kan hitta dessa ?

Det har alltså inte kommit någon 2.0 - version som ser identisk ut ?

---

Hittade den där Ray 2 som vi prata om ovan. Den känns som en vettig uppgradering .

Men om man vill köpa till shark mesh länk till den, var vänder man sig då? Och hur kan man justera längden på denna själv osv? Krävs det massa specialverktyg?
 

koze

Panerai
2-Faktor
Här är den referens man brukar kalla efterträdaren till SKX: https://www.hodinkee.com/articles/t...-dive-watches-made-like-quartz-never-happened

Jag har själv en SKX007 som jag gillar skarpt, kör på jubilee som den kom på som duger på en beater. Köpte min på ebay från Japan och har den som ett komplement till min Submariner när man vill härja i trädgården osv. För mig är det för stort att gå upp till den nya SRP, men jag kan sakna möjligheten att dra upp verket manuellt.
 

Skalman76

Omega
Har både skx007 och Sumo och jag är väldigt nöjd med båda. Finns en bra recension på sumo av Yonsson samt en underbar jämförelse mellan sumo och tuna på forumet! Får du inte tag på skx så skulle jag satsa på en sumo, går också att sätta på andra band på den. Har den själv på orginallänk, ber om ursäkt för dålig iPhone-bild :)
image.jpeg
 

Alx

Omega
Har både skx007 och Sumo och jag är väldigt nöjd med båda. Finns en bra recension på sumo av Yonsson samt en underbar jämförelse mellan sumo och tuna på forumet! Får du inte tag på skx så skulle jag satsa på en sumo, går också att sätta på andra band på den. Har den själv på orginallänk, ber om ursäkt för dålig iPhone-bild :)
image.jpeg

Jag tror jag såg den filmen med yonsson, en härlig göteborgare ;)

Jag var lite inne på den också faktiskt, dock är det ju ett pinnhål upp i pris men det kanske det är värt ?

Men sumo är större än skx eller ? Jag har ju handleder Som en ungmö så jag vet inte vad jag har att komma med vid en större diameter på klockan ;)?
 

Skalman76

Omega
Japp, Sumon är 44 mm men sitter bra på handleden så jag tycker inte att den upplevs som så stor. Tycker själv om att den är lite tyngre vid jämförelse.
 

Skalman76

Omega
Jag köpte min på Klockmäster Globen. Finns billigare på nätet eller på köp och sälj på forumet men jag ville köpa i butik.
 

Greven

Audemars
Vad rekommenderar du för inköpsställe för sumon? Är det samma som nämnts tidigare i tråden?
Välkommen till KS!

Äger både 007, 009 och ägt Sumo. Bra klockor alla tre. Sumo snäppet högre i kvalitetskänsla men också, som konstaterat, lite större än de två förstnämnda.

Här är ett ställe att beställa Sumo ifrån (samt andra schyssta dykare): http://www.seiyajapan.com

Räkna med mervärdesskatt och tull på ca 25% av priset som du får betala i efterhand via en faktura som skickas till dig.

Eller håll utkik på KS alternativt lägg ut en köpesannons när du kommit upp i ett antal innehållsrika inlägg/bilder.

Lycka till!
 

Alx

Omega
Välkommen till KS!

Äger både 007, 009 och ägt Sumo. Bra klockor alla tre. Sumo snäppet högre i kvalitetskänsla men också, som konstaterat, lite större än de två förstnämnda.

Här är ett ställe att beställa Sumo ifrån (samt andra schyssta dykare): http://www.seiyajapan.com

Räkna med mervärdesskatt och tull på ca 25% av priset som du får betala i efterhand via en faktura som skickas till dig.

Eller håll utkik på KS alternativt lägg ut en köpesannons när du kommit upp i ett antal innehållsrika inlägg/bilder.

Lycka till!

Tackar så mycket ! Jag ska kolla in den där sidan. Jag har lagt ut lite krokar på diverse återförsäljare så får se om saker och ting klarnar närmaste dagarna !
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har haft både Ray och SKX och upplever Ray som en klocka "vanliga" människor gillar mest medan SKX mer lockar "nördarna". Tavlan på den blåa Ray är kort sagt fantastisk, dock tycker jag den ser snyggast ut på NATO-band. Vidare kan du köpa den nya Ray med bättre verk och utan extrakronan, IMO är det kanske den bästa mekaniska budgetdykaren du kan köpa ny i kartong från AD.

SKX är kul och otroligt fin, men den är betydligt "tooligare" än Ray. Lite mer yxig helt enkelt. Dessutom är den, som andra redan sagt, lite smal att få tag på för närvarande.
 

Alx

Omega
Jag har haft både Ray och SKX och upplever Ray som en klocka "vanliga" människor gillar mest medan SKX mer lockar "nördarna". Tavlan på den blåa Ray är kort sagt fantastisk, dock tycker jag den ser snyggast ut på NATO-band. Vidare kan du köpa den nya Ray med bättre verk och utan extrakronan, IMO är det kanske den bästa mekaniska budgetdykaren du kan köpa ny i kartong från AD.

SKX är kul och otroligt fin, men den är betydligt "tooligare" än Ray. Lite mer yxig helt enkelt. Dessutom är den, som andra redan sagt, lite smal att få tag på för närvarande.

Tack för din input ! Jag tror det lutar åt köp av båda klockorna. Får väl börja med skx innan den tar slut helt och hållet kanske :)

Men om jag nu är sugen på att byta band, kunna korta länkar själv osv. Vet ni vad jag behöver ha för verktyg och tillbehör då?
 

Alx

Omega
Nu råkade jag trycka fel på eBay så att köpet gick igenom (svettig smiley). Nåväl, kanske finns någon mening med det feltrycket så man slipper vela mer. Då får jag invänta min skx007 inom 2 veckor !

Brukar det fungera bra med pypal och eBay om det skulle bli någon tvist ?
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Paypal är typ det bästa sättet att köpa grejer. Du kan vara lugn, var det en säljare med många positiva reviews är det rysligt kosher.
 
  • Like
Reactions: Alx

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Grattis, fastna nu inte bara vid SKX-köpet. Köp en Orient Ray också. Den är fantastisk (och enligt mig 10 ggr snyggare än SKX).
 
Topp