• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp av ny dykare - råd till en rookie

Compiss

Patek
2-Faktor
Allt kanske är sagt redan men inte läst igenom allt.

Så... Mina tankar ....

Har båda modellerna och den jag använder mest är Orienten. Köper du en skx på länk så är tyvärr inte länken i superbra kvalité. Det är den kanske iofs inte hos orient heller. Upplever skx som rätt topptung i jämförelse med orient. Nu kör jag ett superoyster till skx vilket gör den mer stabil och till orient har jag ett svart hirshläder.
Jag skulle avråda att köpa från creationwatches gällande skx om de nu har kvar den. Allt för många har strul med sina skx därifrån. (Min är därifrån men rekommenderar ändå inte köp trots att det var smidigt och billigt)

Min orient kommer från det tyska företag och kostade 149€.
Mkt nöjd med den.
 

Alx

Omega
Grattis, fastna nu inte bara vid SKX-köpet. Köp en Orient Ray också. Den är fantastisk (och enligt mig 10 ggr snyggare än SKX).


Nej jag ska köpa en Ray II med den blå urtavlan tänkte jag. Blir nog ett fint komplement :)

Men jag misstänker som sagt att länken kommer vara för stor för mig när jag får min seiko så vore tacksam om någon kunde tipsa om lite verktyg man behöver ha för att mecka med klockan :)?
 

Alx

Omega
Allt kanske är sagt redan men inte läst igenom allt.

Så... Mina tankar ....

Har båda modellerna och den jag använder mest är Orienten. Köper du en skx på länk så är tyvärr inte länken i superbra kvalité. Det är den kanske iofs inte hos orient heller. Upplever skx som rätt topptung i jämförelse med orient. Nu kör jag ett superoyster till skx vilket gör den mer stabil och till orient har jag ett svart hirshläder.
Jag skulle avråda att köpa från creationwatches gällande skx om de nu har kvar den. Allt för många har strul med sina skx därifrån. (Min är därifrån men rekommenderar ändå inte köp trots att det var smidigt och billigt)

Min orient kommer från det tyska företag och kostade 149€.
Mkt nöjd med den.

Nu köpte ju jag en på eBay, så jag vet inte om det är speciellt mycket bättre än sidan du refererar till men den finns knappt i lager någonstans, så jag antar att det är denna lösningen eller ingen alls ?:) ibland kan få alternativ va den enkla vägen så man slipper tänka. Jag får väl utvärdera hur det blir när jag får hem den helt enkelt :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Nu köpte ju jag en på eBay, så jag vet inte om det är speciellt mycket bättre än sidan du refererar till men den finns knappt i lager någonstans, så jag antar att det är denna lösningen eller ingen alls ?:) ibland kan få alternativ va den enkla vägen så man slipper tänka. Jag får väl utvärdera hur det blir när jag får hem den helt enkelt :)
Du kommer bli nöjd :)
 

Dexter86

Cartier
Har köpt därifrån utan krångel iaf :) vet en del andra vars Seiko ocksp funkar bra därifrån.
Däremot håller jag med om att kvalitén på länk kanske inte är den bästa.
 

Alx

Omega
Allt kanske är sagt redan men inte läst igenom allt.

Så... Mina tankar ....

Har båda modellerna och den jag använder mest är Orienten. Köper du en skx på länk så är tyvärr inte länken i superbra kvalité. Det är den kanske iofs inte hos orient heller. Upplever skx som rätt topptung i jämförelse med orient. Nu kör jag ett superoyster till skx vilket gör den mer stabil och till orient har jag ett svart hirshläder.
Jag skulle avråda att köpa från creationwatches gällande skx om de nu har kvar den. Allt för många har strul med sina skx därifrån. (Min är därifrån men rekommenderar ändå inte köp trots att det var smidigt och billigt)

Min orient kommer från det tyska företag och kostade 149€.
Mkt nöjd med den.


Menar du orientuhren-sidan? Såg att dom inte hade den blåa i den uppdaterade versionen. Får väl se om det är något som kommer in längre fram.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Nej jag ska köpa en Ray II med den blå urtavlan tänkte jag. Blir nog ett fint komplement :)

Men jag misstänker som sagt att länken kommer vara för stor för mig när jag får min seiko så vore tacksam om någon kunde tipsa om lite verktyg man behöver ha för att mecka med klockan :)?

Skx och Ray är lätt att korta länken på. Jag använde en sån iphone-simkortspetare. Men annars hittar du bandstiftsverktyg (med både gaffel för bandstiften plus petare) billigt på K&S.

Annars kan vilken urmakare på hörnet som helst hjälpa dig för en hundring.
 

Alx

Omega
Då var hon hemma! Tack för all hjälp :)
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    73 KB · Visningar: 88

Alx

Omega
Jag köpte en sån där blå plastbit med en skruvgrej på för att korta länkar. Grön som man är vet man ju inte riktigt hur det borde vara men försökte skruva ut sprinten men det kändes som den satt väldigt hårt och jag vågade inte riktigt ta i. Ska den sitta som attan eller är det något som är knas ? Skulle behöva korta ner länken med tre länkbitar så den sitter lite tajtare :)
 

Pantzar

Omega
Jag köpte en sån där blå plastbit med en skruvgrej på för att korta länkar. Grön som man är vet man ju inte riktigt hur det borde vara men försökte skruva ut sprinten men det kändes som den satt väldigt hårt och jag vågade inte riktigt ta i. Ska den sitta som attan eller är det något som är knas ? Skulle behöva korta ner länken med tre länkbitar så den sitter lite tajtare :)

Jag använder också en sådan "blå plastbit med skruvgrej på" ;) för att korta mina länkar, brukar oftas vara smidigt men har, precis som du säger, för mig att Skx länken var lite krånglig. Har för mig att länken gärna "vek sig" och därför låste stiftet vilket gjorde att det blev mycket trögre. Men om du bara försöker trycka ut stiftet rakt så borde det gå, men det ska ju självklart inte krävas enorma krafter :)
 

Alx

Omega
Jag använder också en sådan "blå plastbit med skruvgrej på" ;) för att korta mina länkar, brukar oftas vara smidigt men har, precis som du säger, för mig att Skx länken var lite krånglig. Har för mig att länken gärna "vek sig" och därför låste stiftet vilket gjorde att det blev mycket trögre. Men om du bara försöker trycka ut stiftet rakt så borde det gå, men det ska ju självklart inte krävas enorma krafter :)

Det är nog som du säger att länken väldigt rörlig i kombination av att mitt verktyg förmodligen vet av enklaste sort. Det kändes som att länken gärna ville iväg. Men nu sitter grejerna förhoppningsvis så nu rör jag inte den mer på ett tag;)
 

Ramtelin

Omega
2-Faktor
Klipper tråden lite om det är ok? Hur uppfattar ni gummit till Skxen? Är det följsamt eller stift?
Kör själv på jubileelänk samt nato i dagsläget.
 
Topp