• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp av Omega Speedmaster Professional

meko

Breitling
Hej alla!
Jag är helt ny här på forumet och skulle behöva lite råd inför köpet av min första riktiga finklocka. :)

Har jobbat på ett tag och läst och kollat och har nu bestämt mig för en Omega Speedmaster Pro. Månklockan. Ny. (Jag kommer att behålla den länge... Köper nog hellre än säljer. :woot:)

Nu är det ju lite förvirrande med alla olika modeller, referenser och utföranden som finns gällande just Speedmaster Pro så därför är lite guidning på vägen på sin plats, så att man inte begår något dyrköpt snedsteg så här i början av karriären!

Jag gillar tekniken och vill därför gärna ha bakstycket av glas så att man kan kika på allt kul där inne. Det anser jag vara ett riktigt sjysst mervärde även, om jag vet att det inte är originalutförandet. Samtidigt så vill jag ändå ha en modell så "nära" själva ur-månklockan(!) som möjligt. Stora boxen med lupp och allt väger också tungt för min del och denna verkar bara hänga ihop med vissa modeller.

Jag har hittat en modell med ref. nr: 311.30.42.30.01.006 vilken om jag har förstått allt rätt uppfyller dessa önskemål. Eller? Har jag kanske missat något? Här t.ex. så skulle jag behöva lite inputs och bekräftelser från er alla duktiga forummedlemmar som kan det här på era fem.

https://www.omegawatches.com/watches/speedmaster/moonwatch/professional-42-mm/31130423001006/

http://www.uret.se/omega-speedmaster-moonwatch-professional-42mm-svart-stal-p-47342.html

Ett frågetecken är glaset. På framsidan. Har den här modellen (006) domeglas (plexi?) eller är det safirglas, som det står t.ex. på uret.se's sida? På OMEGA's egna hemsida så står det i alla fall att glaset är "Domed"...

Vidare, var skall jag då köpa klockan? Jag kommer som sagt att köpa en ny klocka och skulle gärna handla av en AD men bor i Linköping och då är det Sthlm. som är närmast numera när det gäller Omega. Blir helt enkelt lite osmidigt... Tycker då att uret.se verkar ligga bra till, inte minst prismässigt, 37 885:-- kostar klockan där. Är detta ett bra pris och ett köp som kan rekommenderas? Är det ok att köpa en originalklocka på "nätet"? Är Uret en bra handlare, vad har ni för erfarenheter?

Tacksam för alla råd och inputs. Tack på förhand! :)

/Mvh Magnus
 
Senast ändrad:

Leif

Cartier
311.30.42.30.01.006 = safirglas
311.30.42.30.01.005 = Hesalitglas
Ska du köpa en helt ny Omega speedmaster professional så är det imho 311.30.42.30.01.005 du ska köpa.
Finns för strax under 30k på chrono24 helt ny (2016).

Vet ej vilken referens som har glasbotten men jag skulle starkt rekommendera dig att skipa detta och gå på versionen som är så lik originalet så mycket som möjligt.
Om det inte är viktigt med originalet så kan du köpa en automatic version istället för manuell uppvridning och kanske få tag på en med datum med?
En speedmaster professional är lika mycket en berättelse om ett historiskt arv som en fantastisk klocka. Det historiska arvet är en stor del av klockan, därav min rekommendation att gå på 311.30.42.30.01.005 varianten när du köper en ny. Finns massor av info i den stora speedmaster tråden. Läs på där. Samla kunskap och intryck och gör ett inköp du inte senare ångrar, det är min rekommendation.
 
Senast ändrad:

MJ24

Patek
2-Faktor
Hej alla!
Jag är helt ny här på forumet och skulle behöva lite råd inför köpet av min första riktiga finklocka. :)

Har jobbat på ett tag och läst och kollat och har nu bestämt mig för en Omega Speedmaster Pro. Månklockan. Ny. (Jag kommer att behålla den länge... Köper nog hellre än säljer. :woot:)

Nu är det ju lite förvirrande med alla olika modeller, referenser och utföranden som finns gällande just Speedmaster Pro så därför är lite guidning på vägen på sin plats, så att man inte begår något dyrköpt snedsteg så här i början av karriären!

Jag gillar tekniken och vill därför gärna ha bakstycket av glas så att man kan kika på allt kul där inne. Det anser jag vara ett riktigt sjysst mervärde även, om jag vet att det inte är originalutförandet. Samtidigt så vill jag ändå ha en modell så "nära" själva ur-månklockan(!) som möjligt. Stora boxen med lupp och allt väger också tungt för min del och denna verkar bara hänga ihop med vissa modeller.

Jag har hittat en modell med ref. nr: 311.30.42.30.01.006 vilken om jag har förstått allt rätt uppfyller dessa önskemål. Eller? Har jag kanske missat något? Här t.ex. så skulle jag behöva lite inputs och bekräftelser från er alla duktiga forummedlemmar som kan det här på era fem.

https://www.omegawatches.com/watches/speedmaster/moonwatch/professional-42-mm/31130423001006/

http://www.uret.se/omega-speedmaster-moonwatch-professional-42mm-svart-stal-p-47342.html

Ett frågetecken är glaset. På framsidan. Har den här modellen (006) domeglas (plexi?) eller är det safirglas, som det står t.ex. på uret.se's sida? På OMEGA's egna hemsida så står det i alla fall att glaset är "Domed"...

Vidare, var skall jag då köpa klockan? Jag kommer som sagt att köpa en ny klocka och skulle gärna handla av en AD men bor i Linköping och då är det Sthlm. som är närmast numera när det gäller Omega. Blir helt enkelt lite osmidigt... Tycker då att uret.se verkar ligga bra till, inte minst prismässigt, 37 885:-- kostar klockan där. Är detta ett bra pris och ett köp som kan rekommenderas? Är det ok att köpa en originalklocka på "nätet"? Är Uret en bra handlare, vad har ni för erfarenheter?

Tacksam för alla råd och inputs. Tack på förhand! :)

/Mvh Magnus
Välkommen!
Engströms i Jönköping är AD för Omega, bara lite över en timma söderut.:)
 

Falken

Panerai
Ligger en rätt bra recension om den Speedmaster under recensionsdelen! Kika där :) här kommer en bild på min (original speedyn dock).
image.jpeg
 

meko

Breitling
311.30.42.30.01.006 = safirglas
311.30.42.30.01.005 = Hesalitglas
Ska du köpa en helt ny Omega speedmaster professional så är det imho 311.30.42.30.01.005 du ska köpa.
Finns för strax under 30k på chrono24 helt ny (2016).

Vet ej vilken referens som har glasbotten men jag skulle starkt rekommendera dig att skipa detta och gå på versionen som är så lik originalet så mycket som möjligt.
Om det inte är viktigt med originalet så kan du köpa en automatic version istället för manuell uppvridning och kanske få tag på en med datum med?
En speedmaster professional är lika mycket en berättelse om ett historiskt arv som en fantastisk klocka. Det historiska arvet är en stor del av klockan, därav min rekommendation att gå på 311.30.42.30.01.005 varianten när du köper en ny. Finns massor av info i den stora speedmaster tråden. Läs på där. Samla kunskap och intryck och gör ett inköp du inte senare ångrar, det är min rekommendation.

Hej! Tack för svar! Jag har kommit fram till att den enda skillnaden mellan 005 och 006 är just glasbotten. Även 005 har ju "Stora Boxen". Så glasbotten kostar alltså i runda slängar 6000:- om man jämför priserna på uret.se. Dock ser jag inget problem att lägga det.
Automatic går ju bort helt eftersom en av de coolaste egenskaperna hos månklockan är att den måste vara manuell! ;)
 

meko

Breitling
Välkommen!
Engströms i Jönköping är AD för Omega, bara lite över en timma söderut.:)
Jaha, där ser man! Det sade se inget om på Malmbergs Ur här i Linköping när jag var inne häromdagen. De hade som sagt försäljning av Omega tidigare men inte nu längre. De kunde ta hem Omega på beställning sade de, men de verkade uppriktigt sagt inte så intresserade av att göra det..!
Har absolut inget emot att handla av en fysisk försäljare. Även om det är en bit bort. Skulle till och med föredra det. Men eftersom själva eftermarknaden i just det här fallet kanske inte har samma betydelse, när försäljningsstället ändå ligger på en annan or,t så är jag inte främmande får att handla på nätet. Men det beror till syvende och sist på hur stor prisskillnaden blir.
 

meko

Breitling
Ligger en rätt bra recension om den Speedmaster under recensionsdelen! Kika där :) här kommer en bild på min (original speedyn dock).
image.jpeg
Läste den recensionen. ;) Den har varit till stor hjälp och det är i princip den setupen som jag vill åt. Dock så är den klockan en äldre modell som inte längre saluförs. Den hade inte heller "Stora Boxen" om jag minns rätt..!?
Fin klocka där på armen förresten! :)
 
Hej! Tack för svar! Jag har kommit fram till att den enda skillnaden mellan 005 och 006 är just glasbotten. Även 005 har ju "Stora Boxen". Så glasbotten kostar alltså i runda slängar 6000:- om man jämför priserna på uret.se. Dock ser jag inget problem att lägga det.
Automatic går ju bort helt eftersom en av de coolaste egenskaperna hos månklockan är att den måste vara manuell! ;)

Nja, en skillnad till, och en väldigt viktig, skillnad enligt mig, är ju att 006 har safirglas och 005 hesalit (alltså en variant av plexiglas, som originalet hade).

Personligen tycker jag mycket bättre om hesalitglas varianterna än safir. Värt att tänka på. Om du är villig att handla begagnat finns det även versioner med hesalitglas och genomskinligt bakstycke.

3592.50 och 3572.50 (mellan 1996 - 2003) är exempel på speedmaster med hesalitglas och genomskinligt bakstycke.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Jaha, där ser man! Det sade se inget om på Malmbergs Ur här i Linköping när jag var inne häromdagen. De hade som sagt försäljning av Omega tidigare men inte nu längre. De kunde ta hem Omega på beställning sade de, men de verkade uppriktigt sagt inte så intresserade av att göra det..!
Har absolut inget emot att handla av en fysisk försäljare. Även om det är en bit bort. Skulle till och med föredra det. Men eftersom själva eftermarknaden i just det här fallet kanske inte har samma betydelse, när försäljningsstället ändå ligger på en annan or,t så är jag inte främmande får att handla på nätet. Men det beror till syvende och sist på hur stor prisskillnaden blir.
Kan rekommndera ett samtal till Engströms och kolla vad som finns hemma, sedan ett besök i butiken.
Kolla bästa pris, och var beredd att handla direkt om du får ett bra pris.
Tror nog inte skillnaden i pris blir så stor jämfört med t ex uret.
 

DEGAL

Cartier
2-Faktor
Håller med, det enda rätta valet är hesalite glas och manuel uppdragning ...05 alltså! IMHO
 

Kai

Rolex
Testade några olika speedys för några veckor sedan i Göteborg. Jag hade hellre kört på safirglas, då jag fick mycket bättre känsla av den. Knacka lite på hesalite och man märker att det är plast och det låter plast, medan safirglaset är solid på ett helt annat sätt.
 
Senast ändrad:

daveid

Cartier
2-Faktor
Hesalitglas uppstår det väl oftast repor på? Jag skulle kört safirglas just av det skälet, om det nu stämmer.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Hesalitglas uppstår det väl oftast repor på? Jag skulle kört safirglas just av det skälet, om det nu stämmer.
Ganska lätt att polera upp plexi själv med tandkräm eller specialmedel. Sen går det ju ett gäng hesalitglas per safirglas rent kostnadsmässigt. Vidare är det i min mening även snyggare med bubblan som plexit ger :)
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Ganska lätt att polera upp plexi själv med tandkräm eller specialmedel. Sen går det ju ett gäng hesalitglas per safirglas rent kostnadsmässigt. Vidare är det i min mening även snyggare med bubblan som plexit ger :)
I så fall är det ju en smaksak. Har inte sett hesalitglas i verkligheten men om det ser bättre ut så är det ju i så fall värt att köra på hesalit om man gillar det. Tack för upplysningen. :)
 

Leif

Cartier
005 kommer vinna över 006 i alla omröstningar, det är inte ens en rättvis fight. När jag skulle köpa en 40 års present till min bästa vän så gjorde jag massa research. Han vill ha en Omega och jag fann fort speedmaster professional. Efter ännu mer research förstod jag att hesalite och manuell var vägen att gå. Glöm glasbaksida, datum, kronograf och safirglas! Gå på manuell med hesalite. Jag köper klockan av dig om du blir missnöjd med 005 och hellre vill ha 006 versionen. Ska äta upp min hatt med. Kolla igenom trådarna här på KS och du kommer se att din analys resulterar i en förkrossande vinst för manuell hesalite vs alla andra versioner av speedmaster professional.
Läs på, kolla YouTube och andra källor. Jag trollar inte. Manuell med hesalite är vägen att gå. Du kommer inte att ångra dig!
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Värt att nämna är att jag tycker man får en väldigt fin relation till en manuell klocka. Man tittar till den lite extra samtidigt som man vevar :)

Edit: såg att 006 också är manuell. Sak samma, 005 alla dagar i veckan.
 
Hesalitglas uppstår det väl oftast repor på? Jag skulle kört safirglas just av det skälet, om det nu stämmer.

Har haft min speedmaster i ca 8 månader nu och har använt den i princip dagligen, är inte heller överdrivet försiktig spännet har spår av deskdiving, har dragit i klockan i dörrkarmar, väggar etc. någon gång. Inte en repa på glaset ännu. Så ja visst hesalitglas repar lättare än safirglas men det är knappast så farligt som en del får det att låta.

När det väl blir repor är det ju inte heller svårt att polara upp glaset. Inte heller några stora summor att helt enkelt byta det.
 

Knypplarn

Cartier
Hesalitglas uppstår det väl oftast repor på? Jag skulle kört safirglas just av det skälet, om det nu stämmer.
Testade några olika speedys för några veckor sedan på stan i Göteborg. Jag hade hellre kört på safirglas, då jag fick mycket bättre känsla av den. Knacka lite på hesalite och man märker att det är plast och det låter plast, medan safirglaset är solid på ett helt annat sätt.
Hur använder ni era klockor? Jag har i princip uteslutande plexi på mina klockor och har aldrig lyckats repa glaset så att det skulle vara störande. Dessutom är känslan i plexi mycket bättre, safirglas är kallt och opersonligt medan plexi känns varmt, mjukt och härligt när man tar i det.
 

meko

Breitling
Tack för alla svar, tips och erbjudanden. Fantastisk respons på bara några timmar! :)

Glaset på framsidan är ju viktigt, och vad jag förstår så är det också den enda skillnaden mellan 005 och 006 - förutom att 006 har glasbaksida?

Tycker att Omega själva är lite otydliga då de på sin hemsida, på ett ställe skriver att glaset på framsidan av 006 är: "Domed, scratch-resistant sapphire crystal with anti-reflective treatment inside" och på ett annat bara att det är: "...a scratch-resistant sapphire crystal..."
När det gäller 005 så står det inget annat om glaset än att det är: "...hesalite crystal..." Så där är det ju ingen tvekan. Detta att de kallar glaset på 006 för "domed" kan ju verka lite förvirrande för en icke 100 % insatt klockfantast. För det är platt, eller?

Så, alltså gäller:
Bubbelglas av plexi, likt mån-originalet: 005.
Platt, reptåligt, lite modernare safirglas: 006

Synd detta om man nu som jag vill ha glasbakstycke och samtidigt en ny klocka..! :arghh:
Får fundera lite mer tror jag!:)
 

Kai

Rolex
Tror inte safirglaset är platt. Den är välvd på samma sätt som hesaliten, men hesalite bryter nog ljuset på annat sätt för det ger en visuell effekt mot kanterna. Safirglaset ändrar inte utseendet på urtavlan beroende på vilken vinkeln har klockan i. Ungefär så tror jag.
 

Phileas Fogg

Cartier
Har hesalit och skulle aldrig byta till safiren. Tycker en del av charmen på speedyn är just hesaliten. Det repar relativt enkelt, men det fina är att det faktiskt bara förhöjer utseendet. Dessutom är det enkelt att polera bort, alt. helt byta glas när/om den eventuellt känns för repig. Med det sagt tycker jag helt klart du ska välja hesalitmodellen!
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Hur använder ni era klockor? Jag har i princip uteslutande plexi på mina klockor och har aldrig lyckats repa glaset så att det skulle vara störande. Dessutom är känslan i plexi mycket bättre, safirglas är kallt och opersonligt medan plexi känns varmt, mjukt och härligt när man tar i det.
Jobbar butik och lager. Relativt vanligt att dra emot glaset i diverse när man lyfter och drar i pallar/varor mm så man får små märken. Dock 99.99% sådant som busenkelt gnuggas bort. Betydligt mer "ängslig" för mina klockor med safir än plexi dock.
Kan tycka idén att köpa en 005 + en aftermarket glasbaksida låter som en kanonlösning.
 

Såkkett

Omega
Fast 005 har ju ett 1861verk i sig och det vill man ju inte titta på, 006 har ju 1863 som där man lagt lite tid på finishen av verket.
Så om möjligt vill man nog sätt plexi i safiren eller leta upp en begagnad av den referensen som hade plexi och glasbaksida.
 
Topp