• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp av privatperson hos AD

Wsthlm

Breitling
Hej

Jag undrar hur det går till när man ska köpa en begagnad klocka av en privatperson och få den "bekräftat" som äkta hos en AD. Bokar man tid eller går man bara dit med klockan och pratar med dom? Vad kostar det och hur lång tid brukar det ta?

/Mathias
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag har bara gått förbi och fått det gjort på fem-tio minuter men kan vara bra att höra av sig i förväg att de har tid och någon inne som kan ta det. Har för mig att de tog 500 med trycktest.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hallå Wsthlm!

Kul att du hittat hit till forumet!

Sist då jag ville få en klocka verifierad så kostade det mig 500kr, det tog några timmar! Men då när det var klart så hade jag det även på papper som styrkte detta.

Kan kanske ta längre mindre tid hos dom olika AD, kan vara bättre att boka tid kanske. Lycka till med klockköpet, och helt rätt tänk, då man aldrig kan vara nog så försiktig på vad man köper.
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Var inne hos Rob Engström med min, Äktenhetsbevis, trycktest samt koll på skicket generellt, om det var servicedags osv, 650 kr och det tog inte mer än 15 minuter! Då skickade dem även med Rolex-magasinet! :D
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Annars kan man gå till Bergströms i Götet som tar 1 800 kr. Det gjorde jag och han som köpte min chokladarab. När vi väntat några timmar tröttnade vi dock och gick till Jarl Sandin som löste det på fem minuter helt gratis. Vanligtvis tar de 500 kr för samma jobb som Bergströms.
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Sålde en Explorer 2 som köparen ville ha verifierad.
Nymans i Västerås löste det på 10 min och 250kr
 
  • Like
Reactions: TiE

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Ok, så det bästa är alltså att först ringa till ADn som man ska till och rådfråga?

Kan vara bra, vad jag vet så har inte alla AD den tjänsten eller tillhandahåller det högst motvilligt. Sedan är det även lite upp till hur fort du vill få det gjort, om du kan vänta några timmar eller måste få det gjort på en gång.

Vad för klocka och vilken stad är det som är aktuellt?
 

Wsthlm

Breitling
Det är en Omega speedmaster som jag är intresserad av, finns i Stockholm.
Fast egentligen så är jag ute efter en Rolex explorer 16570 (svart).

Jag får se vad det blir för affär men eftersom att jag är ny på det här med klockor så vill jag ha lite koll på hur man går tillväga.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Det är en Omega speedmaster som jag är intresserad av, finns i Stockholm.
Fast egentligen så är jag ute efter en Rolex explorer 16570 (svart).

Jag får se vad det blir för affär men eftersom att jag är ny på det här med klockor så vill jag ha lite koll på hur man går tillväga.

Om det blir Omega eller Rolex och du ändå är i Stockholm så gå till Rob Engström. De är lätta att ha och göra med och har eget urmakeri så har folk på plats som kan sånt.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Sålde en Explorer 2 som köparen ville ha verifierad.
Nymans i Västerås löste det på 10 min och 250kr

Där var det nog lite speciellt eftersom du köpt klockan där för inte så länge sedan. Nymans kräver dessutom att du har originalcertifikatet med för äkthetsintyg, så utan papper inget intyg.
ROB däremot kräver inte detta, vad jag vet och är dessutom godkända av handelskammaren, så intyget accepteras av försäkringsbolagen.
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Där var det nog lite speciellt eftersom du köpt klockan där för inte så länge sedan. Nymans kräver dessutom att du har originalcertifikatet med för äkthetsintyg, så utan papper inget intyg.
ROB däremot kräver inte detta, vad jag vet och är dessutom godkända av handelskammaren, så intyget accepteras av försäkringsbolagen.
Har köpt några klockor från Nymans, men denna klocka var inte köpt där.
 

E.Z.

Cartier
Annars kan man gå till Bergströms i Götet som tar 1 800 kr. Det gjorde jag och han som köpte min chokladarab. När vi väntat några timmar tröttnade vi dock och gick till Jarl Sandin som löste det på fem minuter helt gratis. Vanligtvis tar de 500 kr för samma jobb som Bergströms.

Smart val! Bergströms är ju imponerande dåliga på service
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Smart val! Bergströms är ju imponerande dåliga på service

Jag föreslog Jarl men köparen ville prompt gå till Bergströms för att de är AD. Tilläggas ska att vi båda hade ringt några dagar innan och sagts att vi skulle vara där kl 10:00 när de öppnade.
 
Topp