• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köp av Seikodykare, vilken modell?

FTPA

Basic
Tjena som rubriken lyder har jag äntligen bestämt mig för att införskaffa en Seikodykare då jag vill han en bra och pålitlig "daily-beater". Har läst på lite om ett antal olika modeller med är fortfarande kluven angående vilken modell jag ska köpa, värt att tillägga kan vara att jag är väldigt kär i "pepsi"-modellerna. Det finns tre modeller jag kollat lite extra på vilka är:

SRPA21k1
srpa21k1.jpg

SKX009
SKX009-SJ-2.jpg

SUN065
716yo2OKOML._UY445_.jpg

Jag skulle gärna vilja höra vad ni har för erfarenhet av någon av dessa modeller, men är öppen för andra alternativ.

//Victor

Senast ändrad:
Ingen av dom två översta är ett dåligt köp. Bägge är riktigt bra och det handlar mest om tycke och smak, sköldpaddan är dock lite större och har ett bättre verk.

Jag och säkert många andra har både SRPA21 och SKX009/007. Både är trevliga klockor men personligen väljer jag en sköldpadda framför en SKX alla dar i veckan. Bekvämmare och framförallt snyggare :) Om du har möjlighet så prova både och bilda dig en uppfattning, turtlen är större men inget som stör på armen

Har srpa21’an, har haft skx009 och båda är jädrans fina klockor. Sålde 009’an till förmån för tavlan 21’an, den är heeeelt magisk. Har du inget emot boettformen på 21’an så skulle jag satsa på den. Ditt sista alternativ har jag ingen erfarenhet av, än,
Happy hunting

Har srpa21’an, har haft skx009 och båda är jädrans fina klockor. Sålde 009’an till förmån för tavlan 21’an, den är heeeelt magisk. Har du inget emot boettformen på 21’an så skulle jag satsa på den. Ditt sista alternativ har jag ingen erfarenhet av, än,
Happy hunting
Har absolut inget emot formen, tycker snarare mer om den. Har inte haft möjlighet att testa/se någon av dem irl, rätta mig om jag har fel men om man bara ser på bilderna ser det ut som att skx:en har matt tavla medans srpa:an har mer av en "spegel"?:)

Har absolut inget emot formen, tycker snarare mer om den. Har inte haft möjlighet att testa/se någon av dem irl, rätta mig om jag har fel men om man bara ser på bilderna ser det ut som att skx:en har matt tavla medans srpa:an har mer av en "spegel"?:)
009 är blå men matt, Padin är blå men lever. Du förstår när du ser dem.

Tjena som rubriken lyder har jag äntligen bestämt mig för att införskaffa en Seikodykare då jag vill han en bra och pålitlig "daily-beater". Har läst på lite om ett antal olika modeller med är fortfarande kluven angående vilken modell jag ska köpa, värt att tillägga kan vara att jag är väldigt kär i "pepsi"-modellerna. Det finns tre modeller jag kollat lite extra på vilka är:

SRPA21k1
srpa21k1.jpg

SRX009
SKX009-SJ-2.jpg

SUN065
716yo2OKOML._UY445_.jpg

Jag skulle gärna vilja höra vad ni har för erfarenhet av någon av dessa modeller, men är öppen för andra alternativ.

//Victor
Du kan få köpa min Padi om du vill.

Jag gillade verkligen min sun021 jag hade, fina detaljer och trevlig på många vis. Men lite för stor för vardag, sålänge du inte har sommar året runt då den är svår ha till jacka (därav den lämnade när det kallnade). Turtle är mer mångsidig med sin mindre storlek.

Svårt men hade tagit turtle! Men båda roliga val :)

Skx är bra men rätt trist kontra turtles underbara tavla...

Jag gillade verkligen min sun021 jag hade, fina detaljer och trevlig på många vis. Men lite för stor för vardag, sålänge du inte har sommar året runt då den är svår ha till jacka (därav den lämnade när det kallnade). Turtle är mer mångsidig med sin mindre storlek.

Svårt men hade tagit turtle! Men båda roliga val :)

Skx är bra men rätt trist kontra turtles underbara tavla...
Kul att höra lite input på sun:en, har egentligen ingen problem med storleken då jag endast tänkt hade den på sommaren. Tycker dock personligen turteln är snäppet snyggare:)

Kul att höra lite input på sun:en, har egentligen ingen problem med storleken då jag endast tänkt hade den på sommaren. Tycker dock personligen turteln är snäppet snyggare:)

Ta turtlen isf, mer mångsidig. En sak som stör med sun är att alla band utom original ser sådär ut, blir litet gap vid luggen. Orginalbandet är dock väldigt bra! Men turtle passar på länk, nato, mesh, gummi m.m

:)

SUN-modellen är riktigt stor, enda fördelarna med den gentemot de andra modellerna är GMT och att den tål allt.

Något annat än de vanliga "vad ska jag köpa Seikos" kanske?
Ska själv skaffa en SNZH057
made_in_japan_seiko_5_sports_automatic_mens_watch_snzh57_snzh57j_snzh57j1_1485878065_0e30063c.jpg

Något annat än de vanliga "vad ska jag köpa Seikos" kanske?
Ska själv skaffa en SNZH057
made_in_japan_seiko_5_sports_automatic_mens_watch_snzh57_snzh57j_snzh57j1_1485878065_0e30063c.jpg
Jag har haft 5st, tre svarta och 2 blåa. :D
Löjligt prisvärda faktiskt, gissar att de gått upp lite i pris nu men jag köpte amma mina för runt 1000kr.

SUN-modellen är riktigt stor, enda fördelarna med den gentemot de andra modellerna är GMT och att den tål allt.

Gentemot standard turtlen tycker jag finishen är snäppet vassare, roligare tavla etc (mkt djup) men Paditavlan på turtle är ju fantastisk!
Jag har haft 5st, tre svarta och 2 blåa. :D
Löjligt prisvärda faktiskt, gissar att de gått upp lite i pris nu men jag köpte amma mina för runt 1000kr.

Utan 5 på tavlan och 200m hade den varit en fullträff! Men ändå trevlig, bezeln är ju mumma. Ingen dykare dock men 100m tål ju vatten det med (oftast tillräckligt). Tycker även länken är helt ok.

Jag har också haft ett gäng, två svarta (en ”pvd” och en vanlig), blå och en vit. Blir lätt så med billiga seikos :)

Gentemot standard turtlen tycker jag finishen är snäppet vassare, roligare tavla etc (mkt djup) men Paditavlan på turtle är ju fantastisk!

Utan 5 på tavlan och 200m hade den varit en fullträff! Men ändå trevlig, bezeln är ju mumma. Ingen dykare dock men 100m tål ju vatten det med (oftast tillräckligt). Tycker även länken är helt ok.

Jag har också haft ett gäng, två svarta (en ”pvd” och en vanlig), blå och en vit. Blir lätt så med billiga seikos :)
Du har såklart rätt, jag förenklade lite. Lås och länk är bättre på SUN, även den övergripande finishen. Det var dessutom första modellen som fick det nya gummit, de som är till PADI är för mjuka för min smak.

Jag har haft en sun043 som har identiska mått. Bra klocka, men var alldeles för stor och obekväm för mig.

Tillbaka
Topp