• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp på Chrono24 av privatperson

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Alexander78

Breitling
Hej,
Undrar om någon har erfarenhet eller tips kring att köpa på Chrono24 av privatperson utomlands (Frankrike i detta fallet).
Då det rör sig om en klocka i 100.000:- klassen så känns det lite olustigt men har förstått att man kan göra betalningen via chrono24 som släpper vidare betalningen till säljaren först efter mottagande. Undrar dock om det innebär att man har möjlighet att godkänna äkthet, skick, dokumentation osv. eller om det bara innebär att jag är garanterad leverans av vad som skulle kunna vara ett tomt paket? Och om så är fallet tar chrono24 något ansvar eller är man helt utlämnad?
Tacksam för återkoppling från någon som har erfarenhet eller kunskap kring detta.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det låter som att man får undersöka klockan innan utbetalning (se punkt sex) men säkrast svar får du nog via deras egna support.
How do sales via the escrow account service work?

1. Request
The buyer sends you a request.
2. Offer
Make an offer including shipping costs.
3. Accept
The buyer accepts your offer.

4. Payment
The buyer transfers money to the escrow account.
5. Shipping
Send the item to the buyer.
6. Done
Everything okay? You will receive payment within 7 business days.
Det låter bra på papper men det finns dock en del problem med detta om man t.ex. har olika åsikter kring skick osv. och frågan är hur de hanterar tvister. Det är möjligt att de bara håller inne pengarna tills båda parter kommer överens vilket kanske aldrig sker eller att man betalar ut pengarna efter sju dagar oavsett status så länge leveransen kan bekräftas.

Om det gällde mig hade jag tagit mig ner till Frankrike och gjort en weekendresa av det förutsatt att en sådan typ av resa är praktiskt genomförbar. I värsta fall motsvarar klockan inte förväntningarna och då har man i alla fall fått ut en trevlig resa av det och samtidigt undvikit att gå på en nit i 100k-klassen. I bästa fall kommer man hem med grailen och har ett fint minne att förknippa det med.

Jag hade i alla fall aldrig betalat 100 lax i osett skick oavsett hur bra referenser säljaren har men det är jag det, andra kanske resonerar på annat sätt.
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Det finns en omdömestråd för säljare på Chrono24 och här är ett färskt exempel på en s.k. "trusted seller" som bara blånekar och slipper ta ansvar. Nu låter det som att det gällde förskottsbetalning och inte via escrow men det är möjligt att de har samma inställning till dessa affärer, att de bara rycker på axlarna om säljaren tiger.

https://klocksnack.se/posts/2765679/
 
H

Hysteria

Guest
Har handlat från privatpersoner via c24 två gånger. Bägge gånger har jag åkt till deras respektive land (inom EU), för att känna på klockan och betala cash. Visst kostar det en tusenlapp eller två extra att växla samt en billig flygbiljett i eco, men värt det för tryggheten och pga det kan variera 10-tusentals kronor när man köper indie-brands.
Skulle personligen inte handla via escrow av privatperson.
Sedan är det väl en fråga om vad för klocka du tänkt köpa, sannolikheten är rätt hög att samma modell finns i Sverige för 2-3.000kr extra.
 

Torulf

Cartier
Hade inte handlat via privatperson. Finns för många riskfaktorer. Betala några tusenlappar till och köp via en större försäljare eller flyg dit.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej,
Undrar om någon har erfarenhet eller tips kring att köpa på Chrono24 av privatperson utomlands (Frankrike i detta fallet).
Då det rör sig om en klocka i 100.000:- klassen så känns det lite olustigt men har förstått att man kan göra betalningen via chrono24 som släpper vidare betalningen till säljaren först efter mottagande. Undrar dock om det innebär att man har möjlighet att godkänna äkthet, skick, dokumentation osv. eller om det bara innebär att jag är garanterad leverans av vad som skulle kunna vara ett tomt paket? Och om så är fallet tar chrono24 något ansvar eller är man helt utlämnad?
Tacksam för återkoppling från någon som har erfarenhet eller kunskap kring detta.
Vad är det för klocka du kollar på?
 

Alexander78

Breitling
Är på jakt efter en Rolex Yacht-Master med den nya grå urtavlan. Har inte lyckats hitta vare sig ny eller begagnad här hemma.
 

Bilagor

  • BEE70249-2365-420C-83E6-1C962446AD95.png
    BEE70249-2365-420C-83E6-1C962446AD95.png
    298.8 KB · Visningar: 13

Torulf

Cartier
Är på jakt efter en Rolex Yacht-Master med den nya grå urtavlan. Har inte lyckats hitta vare sig ny eller begagnad här hemma.

Jag går också i köptankar på just den Yachtmastern, men du vet att den kommer med nya urverket i sommar/höst? Så du kanske ska överväga att vänta?

Har aldrig varit problem för mig att få prova Yachtmaster när jag varit in till AD's, alltid funnits i butiker. Har du kollat med Nymans och Krons? Finns ibland bara den med blå tavla, men då kan man bara beställa till en grå tavla om man vill ha på direkten.
 

Alexander78

Breitling
Visste inte att det var nytt urverk på gång, kanske värt att avvakta men samtidigt så kan man ju undra hur lätt det blir att få tag på en sån inom rimlig tid.

Har varit inne hos och ringt till ett antal AD’s men endast Bergströms i Gbg hade en inne (dock med blå urtavla). Har vägarna förbi där i veckan så tänkte kolla förbi, kanske får bli den blå ändå. Annars blir man ju som sagt lockad av att köpa via Chrono24 om det nu skulle funka så enkelt och smidigt som dom påstår.
 
H

Hysteria

Guest
Visste inte att det var nytt urverk på gång, kanske värt att avvakta men samtidigt så kan man ju undra hur lätt det blir att få tag på en sån inom rimlig tid.

Har varit inne hos och ringt till ett antal AD’s men endast Bergströms i Gbg hade en inne (dock med blå urtavla). Har vägarna förbi där i veckan så tänkte kolla förbi, kanske får bli den blå ändå. Annars blir man ju som sagt lockad av att köpa via Chrono24 om det nu skulle funka så enkelt och smidigt som dom påstår.
Chrono24 är en vinstdrivande verksamhet. Inte så enkelt och smidigt som dom påstår. Sjukt mycket frankens och en hel del replicor som annonseras/säljs på c24, detta går för både dealers och privatpersoner. Nivån på rolex-replicor är vad jag förstår tyvärr oerhört hög idag så är det inte en 5* dealer inom EU skulle jag vara väldigt försiktig. Om detta dessutom är den första dyra klocka du köper skulle jag starkt rekommendera gå till AD. Vet inte hur populär den YM du söker efter är, men kan inte diffa så mycket.
 

Torulf

Cartier
Visste inte att det var nytt urverk på gång, kanske värt att avvakta men samtidigt så kan man ju undra hur lätt det blir att få tag på en sån inom rimlig tid.

Har varit inne hos och ringt till ett antal AD’s men endast Bergströms i Gbg hade en inne (dock med blå urtavla). Har vägarna förbi där i veckan så tänkte kolla förbi, kanske får bli den blå ändå. Annars blir man ju som sagt lockad av att köpa via Chrono24 om det nu skulle funka så enkelt och smidigt som dom påstår.

Är säkert dåligt med Yachtmasters nu för det har slutat leverera den gamla varianten i väntan på den nya. Jag har varit nära att köpa en under flera år och har aldrig varit någon väntetid alls. Det är ingen populär klockan. Så kötider behöver du av min erfarenhet inte ens tänka på, i detta fall är det leveranstid av nya modellen som väntan består av.
 
Är säkert dåligt med Yachtmasters nu för det har slutat leverera den gamla varianten i väntan på den nya. Jag har varit nära att köpa en under flera år och har aldrig varit någon väntetid alls. Det är ingen populär klockan. Så kötider behöver du av min erfarenhet inte ens tänka på, i detta fall är det leveranstid av nya modellen som väntan består av.
Hej
Vet du vard som skiljer den nya mot nuvarade modell ?
 

Torulf

Cartier
Hej
Vet du vard som skiljer den nya mot nuvarade modell ?

Enbart uppdaterat urverk. Är väll en rad mindre förbättringar i och med det som jag egentligen bryr mig ganska lite om, men det som får mig att vilja vänta är att gångreserven uppgraderats till 70h. Vilket gör att jag kan lägga av mig klockan på Fredag kväll efter jobbet och plocka upp den måndag morgon och den tickar fortfarande.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Hej,
Undrar om någon har erfarenhet eller tips kring att köpa på Chrono24 av privatperson utomlands (Frankrike i detta fallet).
Då det rör sig om en klocka i 100.000:- klassen så känns det lite olustigt men har förstått att man kan göra betalningen via chrono24 som släpper vidare betalningen till säljaren först efter mottagande. Undrar dock om det innebär att man har möjlighet att godkänna äkthet, skick, dokumentation osv. eller om det bara innebär att jag är garanterad leverans av vad som skulle kunna vara ett tomt paket? Och om så är fallet tar chrono24 något ansvar eller är man helt utlämnad?
Tacksam för återkoppling från någon som har erfarenhet eller kunskap kring detta.
Mitt första köp genom ch24 gjorde jag av en privatperson i Italien. Det kändes väldigt läskigt att föra över 60K till en okänd person i ett annat land men det som avgjorde till affärens fördel var den genuina kontakten vi fick. Vi har fortfarande sporadisk kontakt med varandra över tre år efter affären. Han är som oss och hade garanterat varit medlem här om han hade kunnat svenska.
Kort sagt: köp säljaren innan du köper klockan.
 

feffe79

Cartier
Mjo, nu rör jag mig inte i 100k klassen vad gäller klockor men i de summorna hade jag gått till en AD för att känna mig säker.

Har köpt klockor på catawiki och spanat in några på ch24 men det är småsummor i jämförelse. Catawiki har alltid funkat skitsmidigt.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Håller med tidigare talare. Åk dit och köp den om du ska handla från privatperson, f2f kan inte överskattas. Men det kräver så klart att du är påläst om klockan du ska köpa
 

LI0N

Panerai
Bumpar tråden! Klocka för 7k som är omöjlig att hitta i norden, vågar man ta risken? Får man pengarna tillbaka om allt är åt helvete?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hur menar du då? Här i Sverige har man viss hjälp av olika myndigheter men det är nog bara att glömma att driva in pengar från någon som bor utanför norden, kanske till och med Europa.

Den enda möjligheten skulle väl i så fall vara PayPal goods and services som omfattas av ett visst köparskydd till skillnad från family and friends som bara är en helt vanlig överföring mellan privatpersoner. G&S brukar kosta ett par procent av summan men det kan det absolut vara värt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hur menar du då? Här i Sverige har man viss hjälp av olika myndigheter men det är nog bara att glömma att driva in pengar från någon som bor utanför norden, kanske till och med Europa.
Blir du blåst i SWE får du inte tillbaka några pengar heller. Visst, du vinner i tingsrätten och kan skicka ett krav till kronofogden men 99/100 gånger så finns inga pengar att återvinna från en bedragare.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Blir du blåst i SWE får du inte tillbaka några pengar heller. Visst, du vinner i tingsrätten och kan skicka ett krav till kronofogden men 99/100 gånger så finns inga pengar att återvinna från en bedragare.
Jo, men vad är alternativet? Det är klart att det är en högoddsare precis som jag skrev men det finns åtminstone en möjlighet till det. Var börjar man ens för att försöka driva in pengar från Polen eller Uruguay liksom? ;)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Hur menar du då? Här i Sverige har man viss hjälp av olika myndigheter men det är nog bara att glömma att driva in pengar från någon som bor utanför norden, kanske till och med Europa.

Den enda möjligheten skulle väl i så fall vara PayPal goods and services som omfattas av ett visst köparskydd till skillnad från family and friends som bara är en helt vanlig överföring mellan privatpersoner. G&S brukar kosta ett par procent av summan men det kan det absolut vara värt.
C24 agerar ju mellanhand, o säljaren får pengar först efter du fått varan och inspekterat den
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jo, men vad är alternativet? Det är klart att det är en högoddsare precis som jag skrev men det finns åtminstone en möjlighet till det. Var börjar man ens för att försöka driva in pengar från Polen eller Uruguay liksom? ;)
Köpte nyligen av en polsk privatperson på c24. Gick hur bra som helst
 

HSK

Patek
2-Faktor
C24 agerar ju mellanhand, o säljaren får pengar först efter du fått varan och inspekterat den
Ja, men bara om man använder deras escrowtjänst som så vitt jag vet bara är tillgänglig för företag? Jag har dålig koll då jag aldrig har handlat genom C24 så rätta mig gärna om jag har fel.

Edit: Tydligen erbjuds det som tillägg mot avgift för privatpersoner. Riktigt bra i så fall men frågan är om säljare verkligen använder det vid så pass låga belopp som 7k? Det känns som att avgifterna borde vara rätt saftiga och äta upp en stor del av vinsten vid så pass låga summor. Hemsidan nämner 6.5% i provision men det är oklart om trusted checkout ingår i dessa 6.5% eller om det tillkommer som en extra avgift.
Köpte nyligen av en polsk privatperson på c24. Gick hur bra som helst
Det är klart att det kan gå bra men det kan lika gärna gå åt helvete. Poängen är att du inte har någon som helst trygghet om man nu inte använder sig av mellanhänder eller t.ex. PayPal goods and services. Säljaren kan lika gärna bara ta dina pengar och skratta hela vägen till banken utan att du egentligen kan göra någonting åt saken om det vill sig illa.
 
Senast ändrad:

LI0N

Panerai
Men är det inte så att c24 håller pengarna tills jag plockat ut den och checkat att allt är ok? Blir väl mycket byråkrati men c24 borde väl återbetala köparen?
 

[Bobo]

Rolex
Jag handlade från privatperson och använde escrow via c24. Funkade utmärkt.
Kommer upp en knapp som säger "release payment to seller" Eller liknande. Innan man tryckt på den får säljaren inga pengar...
 

HSK

Patek
2-Faktor
Men är det inte så att c24 håller pengarna tills jag plockat ut den och checkat att allt är ok? Blir väl mycket byråkrati men c24 borde väl återbetala köparen?
Ja, om säljaren erbjuder trusted checkout vilket är valfritt. Jag har ingen koll på hur processen går till men det kan vara värt att kolla upp villkoren, jag vet att för tjänsten blocketpaket så höll Schenker t.ex. inne med pengarna tills dess att båda parter kunde komma överens vilket kan leda till oerhört utdragna processer medan Paypal ofta är väldigt snabba på att ta köparens parti.
 

LI0N

Panerai
Ja, om säljaren erbjuder trusted checkout vilket är valfritt. Jag har ingen koll på hur processen går till men det kan vara värt att kolla upp villkoren, jag vet att för tjänsten blocketpaket så höll Schenker t.ex. inne med pengarna tills dess att båda parter kunde komma överens vilket kan leda till oerhört utdragna processer medan Paypal ofta är väldigt snabba på att ta köparens parti.
B6D06C57-C652-4878-890D-1872D4F90141.jpeg

Verkar inte erbjuda det plus att gubben verkar lite trött. Kanske man skippar det hela... fan!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp