• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Köp råd av beg breitling

Hej alla i forumet!

Jag håller på att överväga att köpa min första dyra klocka från England via aktion.

Två tips av proffsen önskas.
1. Klockan jag ska köpa är en breitling, modell namn Chronomat cb011053 A698-tt. Har länge varit ute efter denna klocka och hört mig runt och fått listpris på 214.000 kr i butikerna i sthlm, på nätet något billigare. Jag har möjligheten att köpa denna klocka begagnad från 2015 för 95.000 kr. Känns som ett riktigt bra pris och klockan är i ett bra skick.
Men vad tycker ni? Gör jag ett bra köp om jag slår till på denna klocka? Tanken är att äga den i ett par år och sedan sälja den.
Det jag också undrar är, kan den fortsätta sjunka i pris? Alt, finns de tom en chans att den går upp i sitt värde? Har inte riktigt förstott om de guld i den, min diamanter har den.

2. Säljaren vill inte skicka klockan utan, vill att man ska mötas upp i England. Detta gör mig inte stör mig inte då säljaren har över 8000 goda recensioner och verkar känns väldigt seriös. Men jag har aldrig gjort en sådan affär utomlands, vad bör ja tänka på? Ang klockan och hur köpet ska gå till?
Alla dokument och dylikt följer med.

Bifogar en länk på klockan från en annan sida
https://www.chrono24.se/breitling/chronomat-44-cb011053a698-tt--id8127577.htm

Senast ändrad:
Tippar att den fortsätter sjunka. Kolla på äldre chronomatmodeller med guld och diamanter, en del går för 30-50tkr. Gissar också att guldmodeller rasar (ännu) mer än stålmodellerna. Listpriset är ingenting att hänga upp sig på.

Nej den kommer inte gå upp i pris, inte en chans om du frågar mig. Däremot kommer den gå ner i pris.

Listpris är som herren ovan skriver inget du ska bry dig om i detta fall.

Överlag kan man säga att tidlös design och märke spelar stor roll för att bibehålla värdet (Läs Rolex i stål som ett bra exempel).

Breitling är ett bra märke, men andrahandsvärdet är inte det bästa. Och klockan i fråga är allt annat än tidlös. Så som investeringsobjekt går den bort helt.

Älskar du den och vill behålla den hela ditt liv så köp den.

I mina ögon är klockan extremt svårsåld (målgrupp för Breitling 44mm i halvguld, prålig, diamanter = Sasha i byn möjligen), så priset på 95.000 kr skulle jag inte ta.

Det är nog både fel märke och metall för att se någon som helst möjlighet till värde utveckling. Som de ovan skrivit ska du nog se dig om eft något annat om du nu redan bestämt dig för att flippa om 2år.
List pris på en Breitling ska du nog inte heller lägga någon större vikt på då jag har svårt att tro att någon med lite koll betalt det.

Kommer ej öka i värde och kommer vara väldigt svårsåld.

Du verkar vilja byta då och då (det är du verkligen inte ensam om på detta forumet) och då finns det massor med andra klockor som är riktigt grymma runt 100k som är mer lättflippade. Men glöm inte att du först och främst själv ska gilla klockan, sekundärt får ju vara prisbild vid nästa försäljning. Hobbyn kostar en del och alla som varit med ett tag har gjort förlustaffärer

Tackar ödmjukt för era tips. Det fick mig att hamna på andra banor.
Klockan vill jag gärna köpa, men detta är nytt för mig ang värdeminsking. För precis som herren innan skrev, så gillar ja att byta klocka genom åren.

Men medans jag har er på tråden. Vart skulle ni kunna tipsa mig att hitta exakt samma klocka till rätt pris mån tro?

Nej den kommer inte gå upp i pris, inte en chans om du frågar mig. Däremot kommer den gå ner i pris.

Listpris är som herren ovan skriver inget du ska bry dig om i detta fall.

Överlag kan man säga att tidlös design och märke spelar stor roll för att bibehålla värdet (Läs Rolex i stål som ett bra exempel).

Breitling är ett bra märke, men andrahandsvärdet är inte det bästa. Och klockan i fråga är allt annat än tidlös. Så som investeringsobjekt går den bort helt.

Älskar du den och vill behålla den hela ditt liv så köp den.

I mina ögon är klockan extremt svårsåld (målgrupp för Breitling 44mm i halvguld, prålig, diamanter = Sasha i byn möjligen), så priset på 95.000 kr skulle jag inte ta.
Hehe "Sasha i byn". :D
Tänker direkt på Ray Jones rollfigur Sasha i 30:e november. Stämmer bra.

Tackar ödmjukt för era tips. Det fick mig att hamna på andra banor.
Klockan vill jag gärna köpa, men detta är nytt för mig ang värdeminsking. För precis som herren innan skrev, så gillar ja att byta klocka genom åren.

Men medans jag har er på tråden. Vart skulle ni kunna tipsa mig att hitta exakt samma klocka till rätt pris mån tro?

Du kommer inte hitta just den klockan till vad vi i gruppen tycker är "rätt" pris. Modellen är i halvguld och med diamanter, sådant kostar. Det betyder dock inte att andrahandsvärdet är starkt. Jag skulle gissa att målgruppen för denna typ av klocka har rätt gott om pengar och funderar inte i baner som andrahandsvärde och eventuell försäljning. Jag kan inte se att du skulle hitta den betydligt billigare på andra ställen. Vill du ha en klocka som har ett starkt andrahandsvärde köper du Rolex, tråkigt men sant. Gillar du denna så köp den, men fundera inte på att sälja den sedan som sagt. Lycka till :)

Senast ändrad:
Hehe "Sasha i byn". :D
Tänker direkt på Ray Jones rollfigur Sasha i 30:e november. Stämmer bra.

labovic_1366055461-1.jpg

Jag förstår, nja -jag är inte en av dom rikare här på forumet. Har ett vanligt mellan inkomst jobb med en årslön på ca 450.000 kr. Kände att om jag skulle lägga 95.000k -så skulle de bara för att dom pengarna låg som en investering på klockan.
Jag får nog tänka om och fundera på någon annan klocka. Även om denna kändes som min drömklocka.

Jag förstår, nja -jag är inte en av dom rikare här på forumet. Har ett vanligt mellan inkomst jobb med en årslön på ca 450.000 kr. Kände att om jag skulle lägga 95.000k -så skulle de bara för att dom pengarna låg som en investering på klockan.
Jag får nog tänka om och fundera på någon annan klocka. Även om denna kändes som min drömklocka.
Som flera har skrivit så bör man avstå kombinationen TT och diamanter om man vill ha stabilt andrahandsvärde. Rolex stålmodeller är stabila

Hängde inte riktigt med på troll grejen där.
Men jag tackar för era tips! Jag va väldigt kluven över på hur jag skulle göra.
Nu känns de bättre!

Tillbaka
Topp