• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förslag Köp & sälj - ange tidshållning mekaniskt ur.

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kanske kan tyckas löjligt men jag själv stör mig när en klocka presterar sämre än +-10sek per dag när det gäller ett mekaniskt ur. Tycker det är allt för ofta som tidshållningen ej anges i annonsen, jag brukar då fråga och ofta så får man ett svar hur den presterar. Men många gånger är svaret att man ej vet av olika orsaker, ibland är man inte så pigg på att kolla det heller.
Skulle man kunna ha detta som ett krav i annonsen hur klockan håller tiden när det gäller mekaniskt? Eller är jag bara löjlig och helt ute å cyklar? 😬😁
 

HSK

Patek
2-Faktor
Anledningen till att inte fler skriver ut det är nog dels lättja men också för att man inte vill hållas ansvarig om det skulle avvika från vad som angetts. Det finns flera variabler som kan påverka tidshållningen så det är inte alls säkert att du som köpare upplever samma sak och jag tycker nästan att det är märkligare med annonser där någon uppmätt tidshållningen över ett dygn som att det skulle kunna tas för någon slags objektiv statistik (även om det kan ge en fingervisning).
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Anledningen till att inte fler skriver ut det är nog dels lättja men också för att man inte vill hållas ansvarig om det skulle avvika från vad som angetts. Det finns flera variabler som kan påverka tidshållningen så det är inte alls säkert att du som köpare upplever samma sak och jag tycker nästan att det är märkligare med annonser där någon uppmätt tidshållningen över ett dygn som att det skulle kunna tas för någon slags objektiv statistik (även om det kan ge en fingervisning).
Absolut kan det vara så men nått ungefärligt mått på tidshållningen borde man ju ändå kunna ange iaf? 😊
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Jag har har alltid mätt upp mina klockor, auto som kvarts. I stort sett alltid veckovis på kvarts och dagligen på mekaniska till dess att jag lärt mig hur de presterar. I de flesta fall med liten variation. Håller med och förstår inte hur svårt det ska vara att mäta upp.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Jag har har alltid mätt upp mina klockor, auto som kvarts. I stort sett alltid veckovis på kvarts och dagligen på mekaniska till dess att jag lärt mig hur de presterar. I de flesta fall med liten variation. Håller med och förstår inte hur svårt det ska vara att mäta upp.

Exakt! Vem vill inte ha koll på hur sina ur presterar?🤔

Ni menar typ såhär? ;)
Kör ju mina klockor en vecka i taget. Ställer den mot ett atomur (https://rl.se/ratt-tid-i-datorn) på fredag morgon, kollar avvikelsen nästa fredag morgon när jag byter och delar med 7. Som sagt, hur svårt kan det vara ...?

Gångavvikelse 2021-09-04.jpg
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Någon mer som har uppfattning om denna App?
Jag kom precis hit för att ställa samma fråga då jag har sett att en hel del verkar använda den och den har även fått bra betyg så det borde kunna ge en fingervisning åtminstone och den fungerar ungefär som en enklare timegraph som mäter antalet tick med hjälp av mobilens mikrofon och räknar ut ett ungefärligt snittvärde.

Det går även att verifiera resultaten rätt enkelt om man för egen statistik som @laketwig eller liknande och sedan jämför med vad denna App påstår. Om det visar sig att det är någorlunda tillförlitligt så finns det ju inte direkt några ursäkter för att inte använda appen i 30-60s om man nu inte vill bära klockan och mäta upp avvikelsen över tid. 😊
 

aquvist

Cartier
2-Faktor
Jag kom precis hit för att ställa samma fråga då jag har sett att en hel del verkar använda den och den har även fått bra betyg så det borde kunna ge en fingervisning åtminstone och den fungerar ungefär som en enklare timegraph som mäter antalet tick med hjälp av mobilens mikrofon och räknar ut ett ungefärligt snittvärde.

Det går även att verifiera resultaten rätt enkelt om man för egen statistik som @laketwig eller liknande och sedan jämför med vad denna App påstår. Om det visar sig att det är någorlunda tillförlitligt så finns det ju inte direkt några ursäkter för att inte använda appen i 30-60s om man nu inte vill bära klockan och mäta upp avvikelsen över tid. 😊
Man kan ju faktiskt exportera resultaten från den appen till en CSV fil också :)
 
Topp