• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp & Sälj - Hur borde det fungera?

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tydligen verkar det krävas någon sorts guide för hur man annonserar på ett entusiastforum som Klocksnack.se. Frihet i all ära men jag skulle vilja att säljare iaf försökte sköta sin handel snyggt med tanke på att vi ändå hänger här för att vi delar samma intresse. Det finns en anledning att vi kräver x antal inlägg innan man får posta på Köp & Sälj och det är för att forumet är till för entusiaster och inte ska vara ett gratis substitut för tex Blocket och Tradera.

Jag kan säkert ha fel men här är iaf några enkla punkter som man kan fundera kring innan man sätter ut sina objekt.

- Man bör veta ungefär vad ens klocka är värd och man bör kunna sätta ett pris som är rimligt. På samma sätt som att lägstapris på vissa klockor på italienska Chrono24 inte alltid är en sanning på vad saker bör kosta så är inte högstapris på enstaka annonser heller nödvändigtvis en sanning. Kolla runt och bilda er en uppfattning.

- Beskriv objekt utifrån vad de är och inget annat. Superlativ och buzzwords är inte nödvändiga så ta vettiga bilder och berätta vad ni vet om klockan. Har den ev brister; beskriv dem tydligt och låt köparen avgöra om det är en dealbreaker eller ej.

- Alla tjänar inte alltid på att äga en klocka. Har du överbetalt när du först köpte så kanske du förlorar pengar den dagen klockan måste gå. Nothing wrong with that..

- Entusiastforum är inte stället där man sätter idiotpriser och bumpar till den dagen en idiot dyker upp och köper objektet. Låt entusiastforum vara stället där man har schyssta priser som gynnar intresserade. Vill man prompt hoppas på denne idiot så kan jag tycka att man låter bli entusiastforum. Köpare här ska känna sig trygga med att de gör en fair deal.

- Handlare borde iaf se till att de tillför med nya objekt och inte bara köper trötta forumtroféer några procent billigare än vad de sen säljer dem för. Hade gärna sett någon sorts klassificering så att man såg hur många annonser säljare haft över tiden. En handlare erbjuder inte bara extra säkerhet för en bra affär; de har ett tydligt vinstintresse i allt de gör. Inget direkt fel med det men det kanske bör vara transparent. Handlare har ofta ok priser då de tjänar merparten av sina pengar när de köper in objekt.

- OT.. Helt allvarligt gott folk. Sälj något konstigt när det väl krävs om ni tror att målgruppen är rätt. Gör det dock efter ni använt forumet för vad det är. Dvs ett klockforum. Jag kan tycka det är ok med OT om merparten av det ni gör ändå är klockrelaterat. Är det dock bara OT så kan jag tycka att man kan gå till Blocket och betala för annonserna.

Låt oss alla hjälpa till att hålla kvalitén uppe på forumet. Utnyttja inte eventuell okunskap hos köpare för egen vinning. Utnyttja inte heller det faktum att ingen längre kan "kladda" och ifrågasätta era annonser om de är helt åt helvete. Bete er som ni önskar att andra ska bete sig mot er.

Forumet har växt väldigt mycket det senaste året men låt oss alla jobba för att se till att det fortsätter att vara Sveriges bästa klockforum OCH Sveriges bästa handelsplats för klockor. Don't ruin it!
 

JayJay

Rolex
Vad ska man säga? Man kan ju tycka att det mesta av det du skriver Per är intuitivet... men det har ju visat sig om och om igen att det tyvärr inte är så. Tack för ditt inlägg och hoppas det leder mot bättre annonser framöver.
 

Randel

Cartier
Bra skrivet och jag tycker personligen att i princip allt i den listan rimmar väl med vanligt hyfs och sunt förnuft. En sak jag tycker är väldigt viktig som säljare är att se till att visa bilder och ge en beskrivning av objektet som så nära det bara går gör att köparens förväntningar blir 100% rätt. Det gör man när man är transparent med beskrivningen, nämner sådana skador eller annat som kan vara av allmänt intresse, tar bilder som tydligt visare eventuella dings etc.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Tycker att K&S delen verkar hålla hög standard här redan. Förvisso bara sålt och köpt småsaker hitills men jämfört med andra forum, sajter osv.

Det enda jag stör mig på är företags annonser, de som "alltid" har 98% skick+-.. Förstår att det är annonsintäkter men jobbigt när man inte hittar de privata annonserna i flödet.
 

Mr Chance

Kalmar
Tycker att K&S delen verkar hålla hög standard här redan. Förvisso bara sålt och köpt småsaker hitills men jämfört med andra forum, sajter osv.

Det enda jag stör mig på är företags annonser, de som "alltid" har 98% skick+-.. Förstår att det är annonsintäkter men jobbigt när man inte hittar de privata annonserna i flödet.

Tror inte de betalar ett nickel för sina annonser. Ping Denke daviden Spencer66?
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Bra skrivet, däremot känner jag själv att jag kan selektera bland annonserna.
Jag tycker snarare att bumpningarna är grymt störande. (bumpar själv, det vet jag)
Man känner för att handla den där pennan, eller vad det nu är bara för att slippa se annonsen;).
/j
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Borde de inte göra det då IOM. Antalet annonser de pumpar ut varav alla är bristfällig beskrivning och samtliga med 90-99% skick vilket jag finner smått otroligt om det är beg de handlar med. Eller begränsa antalet helt enkelt?

Är väl mest tänkt som ett privat K&S? företag har ju andra kanaler att kränga ifrån. Den sista
Är antaganden så rätta mig om jag har fel
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Bra skrivet, däremot känner jag själv att jag kan selektera bland annonserna.
Jag tycker snarare att bumpningarna är grymt störande. (bumpar själv, det vet jag)
Man känner för att handla den där pennan, eller vad det nu är bara för att slippa se annonsen;).
/j

Håller med om bumpningen, borde vara hårdare krav på tidsintervallen än dagens en bump tillåten per 24h.
 

Rico

Cartier
2-Faktor
Kan hålla med i det mesta, nen tycker att prissättning är helt upp till säljaren. Att köpa är valfritt.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Kanske lite överdrivet men skulle gärna se max två bumpar per vecka eller något sånt. Som det är nu så bumpas det så mycket så man själv måste bumpa för att vara kvar på någon av det första sidorna mer än en eller dagar. Blir lite av en ondcirkel med allt bumpand när några kör stenhårt med det.

Precis, det är ju 20-30 annonser som man ser dag efter dag.
/j
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker att K&S fungerar bra. Jag tycker dessutom att jag som köpare också har ett ansvar när jag ska köpa en klocka, som det beskrivs i Pers text verkar köparen vara efterbliven. Köper jag något behöver jag ju ta reda på vad det är jag köper och som så många brukar säga, köpa säljaren. Och återigen när det gäller priset, är det för dyrt säljs det ju inte och jag som säljare tvingas sänka priset, vilket är ungefär det du säger när du skriver att man kanske fått överbetala. En vara är värd precis det som köparen betalar för den när den säljs.

Gällande OT så får de inte ta över och bli fler än de klockrelaterade annonserna, forumledningen har gett "frihet under ansvar" här vilket jag kan tycka är bra.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Jag tycker K&S funkar fint. Prissättningen är upp till säljaren, inget att klaga på där.
Men OT... Varför sälja kläder på ett klockforum? Detta kan jag irritera mig nåt enormt :mad:
Något som skulle vara fint är en egen del för reservdelar, nato, etc. Kan vara en fördel när man letar efter just det.
 

Cryssarn

Rolex
Jag tycker K&S funkar fint. Prissättningen är upp till säljaren, inget att klaga på där.
Men OT... Varför sälja kläder på ett klockforum? Detta kan jag irritera mig nåt enormt :mad:
Något som skulle vara fint är en egen del för reservdelar, nato, etc. Kan vara en fördel när man letar efter just det.
+1
lite tröttsamt med kläder etc
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Kläder är väl ändå rimligt? Många här inne som har relativt dressade jobb och fåfänga.

Sälja kläder på ett klockforum? Då kanske jag ska lägga ut mitt barbord som jag ska slänga? Tror många här inne gillar inredning...
Jag tycker inget OT på K&S. Det finns andra forum för kläder etc.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Sälja kläder på ett klockforum? Då kanske jag ska lägga ut mitt barbord som jag ska slänga? Tror många här inne gillar inredning...
Jag tycker inget OT på K&S. Det finns andra forum för kläder etc.

Måste faktiskt hålla med om hela den här "OT"-trenden på K&S. Känns som att det är allt möjligt som lägga upp där.

Och dessutom av folk som inte har tillräcklig fingertoppskänsla att inte bumpa sina jäkla kläder och pennor en gång per dygn. Okej att man lägger ut något relativt närliggande (typ en fin penna eller plånbok) för att kolla intresset, men att bumpa en OT-annons i all evighet känns bara... Fel...
 

Mr Chance

Kalmar
Jag tycker att K&S fungerar bra. Jag tycker dessutom att jag som köpare också har ett ansvar när jag ska köpa en klocka, som det beskrivs i Pers text verkar köparen vara efterbliven. Köper jag något behöver jag ju ta reda på vad det är jag köper och som så många brukar säga, köpa säljaren. Och återigen när det gäller priset, är det för dyrt säljs det ju inte och jag som säljare tvingas sänka priset, vilket är ungefär det du säger när du skriver att man kanske fått överbetala. En vara är värd precis det som köparen betalar för den när den säljs.

Lustigt att just du skriver just så här! Hur går det förresten med försäljningen av Bulovan?
 
Topp