• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp & Sälj - Hur borde det fungera?

ScubaKing

Audemars
1. Pruta. Det brukar fungera om prisbilden är "fel" Att kräva prissänkning är larvigt, en del objekt kan mycket väl ligga rätt i pris även om det inte säljer. Liten målgrupp av köpare.

2. Är det klockor eller tillbehör de säljer så varför ska de ha ett underforum? Var bara tydlig med att det inte är privatpersoner utan företag. Finns för övrigt privata säljare som är mycket aktiva med att köpa och sälja för att tjäna pengar på det.
Om de ska betala för det eller inte är trots allt upp till forumägaren.

3. Absolut inte, är det klockrelaterat så vad är problemet? Däremot kan jag hålla med om att det är lite så där med att lägga ut annonser på kläder, ser inte riktigt kopplingen till KS.


Självklart ska klockrelaterat kunna säljas.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Ska kanske förtydliga mig lite angående inlägget ovanför. Det där som ScubaKing skrev om att en del säljare har fantasipriser. Det finns även gott om köpare som har det samma. Tror att de ska få något för en struntsumma. Så då är det inte konstigt att en säljare lägger ett pris som är högre än vad han kommer att acceptera. Prutning förekommer men även idiot prutning. Tack och lov inte lika mycket här som på blocket. Men det man ska komma ihåg i den här debatten är att annonspris är en sak, vad det sedan säljs för är en annan.
 

Henrik A

Omega
Diskussionen handlar bland annat om OT-annonsering och där säger riktlinjerna:

"Viss försäljning av OT är dock accepterad om det sker med måtta"

Orden "viss" och "med måtta" tycker jag kan förtydligas eftersom de är väldigt subjektiva. Personligen tycker jag att man kan dra en gräns vid klockor och klockrelaterade tillbehör men om OT är accepterat bör det vara tydligt vad som gäller för att undvika diskussioner som dessa.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Diskussionen handlar bland annat om OT-annonsering och där säger riktlinjerna:

"Viss försäljning av OT är dock accepterad om det sker med måtta"

Orden "viss" och "med måtta" tycker jag kan förtydligas eftersom de är väldigt subjektiva. Personligen tycker jag att man kan dra en gräns vid klockor och klockrelaterade tillbehör men om OT är accepterat bör det vara tydligt vad som gäller för att undvika diskussioner som dessa.

Jag undrar om mer regler är rätt väg att gå. Istället tror jag att sunt bondförnuft är att föredra.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Överlag så var väl tråden bara mer för att highlighta problemet. Självklart är det svårt att stävja med regler men för OT tex så vore det bara bra om folk såg OT som en förmån. Dvs att om man postar mestadels klockrelaterade trådar/annonser så har man en viss frihet att ibland posta annat. Problemet blir de som hänger på klockforum och enbart postar OT. Sköts detta av alla så kommer andelen OT att alltid vara försvinnande liten iom grundidén är att alla på ett klockforum diskuterar klockor i första hand.

Gällande prissättning mm så är det självklart svårt att tvinga fram något och det förstår jag också. Här gäller återigen att folk bara försöker hålla en god forumanda och försöker att vara fair snarare än något annat. Det gäller också beskrivningar och annat.

Att folk tar ansvar blir än viktigare iom det numer inte går att kommentera objekt på K&S. Denkes manualer är jättebra men det krävs ju också att folk läser dem och följer det som står där. Detta var mer bara för att starta en diskussion och förhoppningsvis se vad folk tycker. Jag tolkar det ändå som att de flesta tycker att det jag skrev är vettigt och om man tittar närmare på mitt inlägg så är det sunt förnuft rakt igenom och inget avancerat. Jag sparkar i vanlig ordning in öppna dörrar men tyvärr kändes det nödvändigt att ta upp.

Om någon tror att jag är upprörd eller något annat över annonseringen så är det ett hyfsat gravt over-statement. Jag använder sällan/aldrig K&S men jag tycker det är tråkigt när nybörjare riskerar att luras av opportunistiska säljare.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Är verkligen OT-annonserna ett problem? Med den nya filtrerings-funktionen så är det lätt att bara se "Säljes" eller "Köpes" etc. Kanske vore det en ide att kunna klicka i det som man vill se (tex. Säljes, Köpes, Bytes) för att slippa se allt annat.

I övrigt så ser jag inga nackdelar med bumpnings-antals/frekvens-begränsningar om det går att lösa rent funktionsmässigt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
I min mening är OT ett mycket mindre problem är bumpningsmissbruket, framförallt av företagarna. Hur många gånger ska jag behöva se samma danska Longines Conquest egentligen? Dessa företagare gör ingenting för forumet, de stör och tar plats och bidrar inte med någonting. För mig är det en gåta att de inte kastats ut för länge sedan.

Forumsponsorer och dess annonser är en annan sak även om jag tycker prissättningen på en del natoband är minst sagt magstark när man vet vad man kan köpa de för på annat håll.

Bump 1 gång per vecka max. Begräsningen ska vara teknisk, inte upp till "taktkänsla" för det funkar inte.
 

Boris Balkan

Fark you!
Dessa företagare gör ingenting för forumet, de stör och tar plats och bidrar inte med någonting. För mig är det en gåta att de inte kastats ut för länge sedan.

Jag skulle inte vara förvånad om det är medvetet av forumledningen för att i framtiden inleda en dialog om att ta betalt i någon form. När det då är dags att prata pengar finns en känsla för volymerna och företagen kan avgöra om KS är en marknadsplats dom vill betala för att vara en del av eller inte.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker diskussionen som Per startat här är bra. Ofta ger diskussionen i sig bra reminders till alla medlemmar om att hålla stilen i affärer som görs på forumet.

Vad gäller själva riktlinjerna för köp/sälj så efterlevs de av nästan alla på forumet. När de inte följs så åtgärdas det.

Då det gäller den generella diskussionen om prissättning, hur saker annonseras osv då finns det två bra guider. Kollar man dem så är chansen stor att man får en smärtfri affär både som köpare och säljare.

Visst, de läses inte av alla, men det finns en gräns för hur mycket vi kan curla folk när de köper klockor. Lite jobb måste man lägga ner själv inför ett köp och hela forumet är full med kunskap som efterfrågas, delas och utökas på daglig basis. Det finns dessutom minst en specifik tråd om objekt på köp/sälj som är minst sagt levande.

Ett bra köp/sälj och öppna diskussioner om hur sälj går till är i hög grad en kultur- och beteendefråga. Dels handlar det om att öppet dela med sig av kunskap och dels handlar det om att faktiskt tala ur skägget om man tycker att någon säljare beter sig fel. Lyckligtvis så är det också fler som talar klarspråk om annonser nu än det någonsin varit när man kunde kommentera i annonstrådarna. Vilket är väldigt bra och det är självklart något som uppmuntras.

Vi vill ha transparenta diskussioner om vad som säljs och hur det säljs både nu och framöver.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Som jag ser det har missnöjet varit tämligen konstant i mer än ett halvår (det startades en likadan tråd då om jag minns rätt). Det handlar om samma tre saker men ingenting har egentligen hänt. Här tycker jag faktiskt forumledningen borde det lite på mer allvar och inte bara hänvisa till taktkänsla och diskussioner.

- För mycket bumpning
Löses genom teknisk begränsning till max 1 bump per vecka
- För många företagsannonser
Löses genom särskild kategori eller filter. Kan också lösas med prissättning.
- För mycket OT
Löses genom särskild kategori eller filter
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Jag har inte ens reflekterat över dessa "olägenheter" som framförs här. Tvärtom så tycker jag det är en bra blandning och balans. Att man inte alltid överens om vad som ex är ett relevant pris ligger lite i sakens natur och brukar lösa sig av sig självt. Dessutom verkar moderatorerna ha god överblick om det glider iväg från regelverket. Om inte forumet avses att kommersialiseras mer framöver kan man väl uppmana aktörer på köp och sälj att donera mera, till ex BC, framför allt handlarna.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Finetime har just nu tre annonser uppe och i alla hänvisas man bara till deras hemsida. Dom pallar inte ens kopiera in info i annonserna. Lamt

De har utnyttjat forumet en längre tid vilket gör att jag fått ett ont öga till dem. Jag tycker personligen att köp & sälj främst är till för forumets medlemmar och inte näringsidkare som ser varje chans att göra affärer.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
De har utnyttjat forumet en längre tid vilket gör att jag fått ett ont öga till dem. Jag tycker personligen att köp & sälj främst är till för forumets medlemmar och inte näringsidkare som ser varje chans att göra affärer.

Håller med. De gör ingenting förutom att utnyttja forumet. Bidrar inte med material, diskussioner eller spons.

Det finns ett enkelt ord för sådant. Parasit.

Ta inte i så ni spricker, det är trevligt med ett större utbud på säljsidan.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som jag ser det har missnöjet varit tämligen konstant i mer än ett halvår (det startades en likadan tråd då om jag minns rätt). Det handlar om samma tre saker men ingenting har egentligen hänt. Här tycker jag faktiskt forumledningen borde det lite på mer allvar och inte bara hänvisa till taktkänsla och diskussioner.

- För mycket bumpning
Löses genom teknisk begränsning till max 1 bump per vecka
- För många företagsannonser
Löses genom särskild kategori eller filter. Kan också lösas med prissättning.
- För mycket OT
Löses genom särskild kategori eller filter


Det är kanske en smula fömätet av dig att hävda att att vi inte tar det du beskriver som missnöje på allvar med tanke på att vi faktiskt lyssnar väldigt mycket på vad KS medlemmar har för önskemål med forumets inriktning och funktioner. Att vi sedan inte gjort precis som du och några andra medlemmar tycker i varje enskild detalj beror snarare på att vi valt att agera i linje med dels våra egna intentioner med forumet och dels i linje med vad den större gruppen medlemmar tycker. Det finns drygt 4500 medlemmar på KS och bigger picture än den just du ser och upplever. Men fortsätt gärna komma med synpunkter, det är genuint uppskattat. :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Okay, vad har ni gjort då för att komma till rätta med problemen? Om ni faktiskt har gjort något kanske kommunikationen behöver förbättras bara. Men än så länge är allt jag sett samma uppmaningar till förnuft och taktkänsla. Tyvärr verkar det vara svårt att översätta till danska ;)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Okay, vad har ni gjort då för att komma till rätta med problemen? Om ni faktiskt har gjort något kanske kommunikationen behöver förbättras bara. Men än så länge är allt jag sett samma uppmaningar till förnuft och taktkänsla. Tyvärr verkar det vara svårt att översätta till danska ;)


Som jag skrev så behöver det du definierar som ett problem inte vara ett problem för andra...

Det finns ett antal riktlinjer som vi kontinuerligt jobbar för att de som annonserar ska hålla sig till. När någon inte gör det så tar vi upp det med annonsören. Simple as that. Eller vill du ha en loggbok publicerad över samtliga ingripande från KS-admin?

Gällande dina problem med OT-annonser och danskar så får du helt enkelt leva med att båda fenomenen just nu förekommer.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ledsen. Det känns som att ni bara duckar. Ett forum är bara så bra som nöjdheten hos dess medlemmar. Att det upprepade gånger skapas likadana trådar som denna är en mycket stark indikation på att det finns brister i den.

Faktum är att OT problemen är kvar, bumpproblemen är kvar, företagsproblemen är kvar. Kanske dags att byta taktik då?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ledsen. Det känns som att ni bara duckar. Ett forum är bara så bra som nöjdheten hos dess medlemmar. Att det upprepade gånger skapas likadana trådar som denna är en mycket stark indikation på att det finns brister i den.

Faktum är att OT problemen är kvar, bumpproblemen är kvar, företagsproblemen är kvar. Kanske dags att byta taktik då?

Nu loopar du bara. Jag har besvarat precis allt i mina inlägg ovan. Forumet utgår inte från dig och att du inte gillar OT och danskar. Deal with it.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Du har inte besvarat någonting annat än att du inte tar problemet på allvar. Är det inte tillräckligt tydligt att den metod ni valt för att hantera problemet inte duger? Trådarna om hur bra K&S funkar lyser rätt starkt med sin frånvaro.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Du har inte besvarat någonting annat än att du inte tar problemet på allvar. Är det inte tillräckligt tydligt att den metod ni valt för att hantera problemet inte duger? Trådarna om hur bra K&S funkar lyser rätt starkt med sin frånvaro.

Även fast åsikterna går isär så tycker jag ändå det är hatten av för de som driver forumet. Det är ju helt omöjligt att vara alla till lags i alla stunder. I det stora hela är KS ett fantastiskt forum som skänker iaf mig mycket stor glädje.
 
Topp