• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köp-/smakråd gällande klockköp

Bolton

Breitling
Hej! Jag håller just nu på att spara till min andra "riktiga" klocka. Sedan tidigare har jag en Rolex Submariner 14060M. Men nu är jag alltså på jakt efter en klocka att komplettera med och jag behöver er hjälp att bestämma vilken. Innan jag går in på vilka alternativ jag har så vill jag säga att jag har ingen avsikt att sälja den klocka jag köper. Jag vill att den ska hänga med i många år framöver och fungera lika bra idag som imorgon, både rent funktionellt som estetiskt. Jag kan också tillägga att jag gärna köper begagnat för att dra ner priset en del.

De klockor som jag har fastnat för är:

1. Omega Seamaster Aqua Terra med blå urtavla (ref. 231.10.39.21.03.001)
I mitt tycke en väldigt fin klocka med en fantastisk urtavla. Gillar väl egentligen allt med denna men verkar vara ganska dyr på andrahandsmarknaden vad jag har sett om man jämför med nypriset. En annan sak som gör mig lite osäker på denna är urtavlan. Trots att jag tycker den är jättefin idag så undrar jag om jag kommer tröttna på den i framtiden på grund av den känns rätt modern…

2. Breitling Navitimer på svart läderarmband (ref. A23322)
Är inget stort fan av Breitlings andra modeller men denna har jag fastnat för. Gillar att det är en riktig klassiker. Jag tycker även att det skulle vara kul att äga en kronograf. Det jag funderar på är hur denna står sig kvalitetsmässigt jämfört med dem andra alternativen.

3. IWC Pilot Mark XVI med svart urtavla (ref. 3255)
Som en kontrast till Breitlingen med dess väldigt pråliga urtavla så har jag även fastnat för denna klocka. Känns som en väldigt stilren klocka som verkligen kommer hålla över tid rent estetiskt. Denna är den enda klocka av alternativen som jag inte har sett i verkligheten vilket jag gärna skulle vilja göra innan köp. Känns som en klocka jag skulle trivas bra med.

4. Rolex Datejust (ref. 1603 eller 16030)
Ja, vad behöver jag säga... Ända sedan jag köpte min Submariner så har denna funnits i tankarna. Tanken är nog att den vid eventuellt köp kommer att bäras med läderarmband istället för länk för att ge en större kontrast mot Submarinern.


Vad är era åsikter och/eller erfarenheter kring dessa? Vilken hade ni valt om ni var i min position? Något speciellt jag bör tänka på? All hjälp uppskattas verkligen! :)
 

POO

Panerai
Navitimer är en klassiker och riktigt trevlig på läderband, IWCn är bättre irl än på bild och rätt trevlig den med. Omegan är en lite trist mitt emellan-klocka där Datejusten är bättre i genren. Kör på bratten, så gör du kanske någon här upprörd på kuppen!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
I min mening, hade jag själv kunnat välja vilken som helst av dessa fyra. Jag har själv en Datejust. Den är en klassiker som alltid kommer att ha den position den har idag. Navitimer är också en fin klassiker, en riktigt fin klocka som jag provat. Fina läderarmband som passar utmärkt till och skapar en helhet. Den tröttnar du inte på. IWC är också snygg och med bra urverk. Alla håller nästan samma klass enligt mig så det är bara att prova, prova och prova, känn efter hur de känns och hur du tror de kommer kännas om ett år. Omegan glömde jag. Personligen tycker jag designen är lite karaktärslös och tråkig, men jag vet den har kanske marknadens bästa urverk. Den kommer bli en robust slitvarg. Att tavlan är blå tror jag inte är en nackdel sett i det långa loppet. Möjligen kommer du att gilla den även om 20 år, men kanske kommer det upp ett behov vid sidan om, efter en till klocka som är mer diskret.
 

Landshark

Cartier
Hej! Jag håller just nu på att spara till min andra "riktiga" klocka. Sedan tidigare har jag en Rolex Submariner 14060M. Men nu är jag alltså på jakt efter en klocka att komplettera med och jag behöver er hjälp att bestämma vilken. Innan jag går in på vilka alternativ jag har så vill jag säga att jag har ingen avsikt att sälja den klocka jag köper. Jag vill att den ska hänga med i många år framöver och fungera lika bra idag som imorgon, både rent funktionellt som estetiskt. Jag kan också tillägga att jag gärna köper begagnat för att dra ner priset en del.

De klockor som jag har fastnat för är:

1. Omega Seamaster Aqua Terra med blå urtavla (ref. 231.10.39.21.03.001)
I mitt tycke en väldigt fin klocka med en fantastisk urtavla. Gillar väl egentligen allt med denna men verkar vara ganska dyr på andrahandsmarknaden vad jag har sett om man jämför med nypriset. En annan sak som gör mig lite osäker på denna är urtavlan. Trots att jag tycker den är jättefin idag så undrar jag om jag kommer tröttna på den i framtiden på grund av den känns rätt modern…

2. Breitling Navitimer på svart läderarmband (ref. A23322)
Är inget stort fan av Breitlings andra modeller men denna har jag fastnat för. Gillar att det är en riktig klassiker. Jag tycker även att det skulle vara kul att äga en kronograf. Det jag funderar på är hur denna står sig kvalitetsmässigt jämfört med dem andra alternativen.

3. IWC Pilot Mark XVI med svart urtavla (ref. 3255)
Som en kontrast till Breitlingen med dess väldigt pråliga urtavla så har jag även fastnat för denna klocka. Känns som en väldigt stilren klocka som verkligen kommer hålla över tid rent estetiskt. Denna är den enda klocka av alternativen som jag inte har sett i verkligheten vilket jag gärna skulle vilja göra innan köp. Känns som en klocka jag skulle trivas bra med.

4. Rolex Datejust (ref. 1603 eller 16030)
Ja, vad behöver jag säga... Ända sedan jag köpte min Submariner så har denna funnits i tankarna. Tanken är nog att den vid eventuellt köp kommer att bäras med läderarmband istället för länk för att ge en större kontrast mot Submarinern.


Vad är era åsikter och/eller erfarenheter kring dessa? Vilken hade ni valt om ni var i min position? Något speciellt jag bör tänka på? All hjälp uppskattas verkligen! :)

Orkade Du inte googla fram bilder, så gör jag det definitivt inte!

DD eller DJ! Funkar som komplement. Och så håller du dig inom la familia (Rolex)...
 

Limpas

Cartier
Om jag bara går på egen just-nu-smak så säger jag AT. Den är fräsch och fruktansvärt snygg. Den kompletterar subben på ett bra sätt också :)
 

Limpas

Cartier
Jag har alltid haft lite svårt att fastna för DJ. Alltid velat tycka om dem, och de är snygga och tidlösa. Men resultatet blir att de inte känns så "fräscha" i designen, och jag tror att det är därför många sorterar in den i gubbfacket.
 

Mike

Cartier
Tycker DJ är ett väldigt bra komplement till 14060. Har två 1601 som jag varierar med min Seadweller.
 

corbendallasx

Friends of KS
Omegan, utan tvekan snyggaste av dom 4 i min bok.
Tröttnar du på tavlan, byt till en DJ, eller nåt annat skoj. Smaken varierar med tiden, varför begränsa sig :)

Glöm inte att prova på armen också. Jag tyckte omegan satt rätt högt på min handled, var inte helt nöjd med det.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Vill du ha en tidlös klassiker som kompletterar din sub?

(Vänd för rätt svar)



image.jpg

(Är möjligtvis något partisk då sub och speedy är min duo;))
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag har varvade en 1603:a med en sub 16800 förra sommaren. Är en perfekt kombination. De är ju rätt olika i känslan och i formen. Och på länk/läder så variation och val får du ju. Jag skulle säga alternativ 1 eller 4.
En dressad klocka och en mer sportig klocka är en bra kombination. Och bägge funkar lika fint till t-shirt och jeans som kostym.
 

Bolton

Breitling
Vill du ha en tidlös klassiker som kompletterar din sub?

(Vänd för rätt svar)



image.jpg

(Är möjligtvis något partisk då sub och speedy är min duo;))

Funderade faktiskt på en Speedmaster (Moon Watch) förut men har lite svårt för att det är ett mekaniskt urverk. Hade det varit automatiskt så hade det definitivt varit en stark kandidat. Tyvärr tycker jag inte att de Speedmaster som finns med automatiskt urverk är lika fina som Moon Watch.
 

JohnDoe

Rolex
Har tittat runt lite och min röst lägger jag på bratten som ändå är lite annan design på än din sub och de andra.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Enda vintagealternativet är ju 1603, men personligen skulle jag välja en Tudor Date/Day jumbo. Inte lika blingig/dressig/gubbig IMHO och lite större.
 

Limpas

Cartier
Fräsch idag = ofräsch imorgon. Gubbig idag = gubbig imorgon = tidlös.
Jaja, jag svor i kyrkan. Man kan ju faktiskt byta klocka så det gör inte så mycket att den blir ofräsch imorgon. Dessutom håller nog AT några år i det avseendet. Men visst, vill man ha en klocka hela livet så är DJ ett bra val eftersom man alltid håller sig lika gubbig :) Upp till var och en helt enkelt, men klart för mig är att AT känns lite piggare och roligare även om det kanske inte håller förevigt :)
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Navitimer, härlig klocka och en klockren flygar symbol! Funnits med länge utan att designen har utvecklats något större så den håller i många år för dig :)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Alt 1 är bra men hajar inte vad du menar med dyrt? Dessa går ju för 26-27 tkr begagnade ca 1-2 år gamla. Listar väl idag norr om 40tkr... Väldigt prisvärt anser jag
 

Bolton

Breitling
Alt 1 är bra men hajar inte vad du menar med dyrt? Dessa går ju för 26-27 tkr begagnade ca 1-2 år gamla. Listar väl idag norr om 40tkr... Väldigt prisvärt anser jag

Jag kikade på Chrono24 för några dagar sedan och då låg den billigaste begagnade med blå urtavla från en europeisk säljare på dryga 30 000. Om vi jämför det med nypriset på exempelvis Uret.se så kostar den där drygt 34 000.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Jag kikade på Chrono24 för några dagar sedan och då låg den billigaste begagnade med blå urtavla från en europeisk säljare på dryga 30 000. Om vi jämför det med nypriset på exempelvis Uret.se så kostar den där drygt 34 000.

ok, jag menar privata annonser ej handlare.
 
Topp