• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa äldre IWC Portuguese (iw3714). Hållbarhet över tid?

DDS DS

Breitling
Hej!
Jag är ny på forumet och ber om ursäkt om denna fråga behandlats tidigare. Jag planerar att köpa en IWC Portuguese (IW3714) och sneglar mot begagnat som har ca 15 år på nacken (både Blocket och Chrono24). Jag förstår att alla klockor är olika men hur är det allmänna slitaget på en 15 år gammal IWC Portuguese. Om jag köper en femton år gammal bil kan jag ju förvänta mig en del saker som inte fungerar som det ska eller som kräver större reparationer. Vad kan man förvänta sig av en femton år gammal klocka (närmare bestämt rubricerad klocka)? Självklart skulle jag hellre köpa en ny men om en äldre är nästan lika bra så ser jag ingen anledning att betala mer för nykänslan.

Tack på förhand!
 

Hawk100

Rolex
Räkna med en ordentlig service. Pris ca 6500kr + ev extra verksdelar om du kollar på Nymans hemsida. Då ingår även polering så klockan ser nyare ut.... (Även om vissa på KS tycker att det borde vara dödsstraff eller åtminstone livstids landsförvisning om man låter polera en klocka)
Portuguesen har ju ETA7750-verk, så det bör ju inte bli några stora överraskningar....
Funderingen jag har är dock hur mycket det skiljer sig i pris mellan en 3714 som är ett par år gammal och en som år ca 15 år gammal?
 

DrDre

Patek
Håller med Hawk. Dvs räkna med en service (men det får man ju alltid göra om man köper beg som inte är nästan nytt) men i övrigt borde det inte vara några problem. Eta 7750 är beprövat. En varningens finger dock för att det finns väldigt välgjorda fakes. Så var lite försiktig.

Det är en vldgt snygg klocka, en av de finare från IWC.

Lycka till!
 

DDS DS

Breitling
Tack för svaren! En äldre begagnad kostar 40-45k och en ny ca 55k (om den nya inte inhandlas hos en AD men i butik i Stockholm). Hos AD ca 75k. Om jag sedan får göra en större service redan från start så blir skillnaden självklart mindre. Jag tänker mig att oavsett om klockan är två eller femton år så skulle jag direkt vilja få den genomgången för att utreda eventuella brister, stötskador eller om den servats med fel reservdelar. Det blir nog att vänta och köpa en ny.
 

Hawk100

Rolex
Har själv varit på gång att köpa en begagnad flera gånger! De är ju sjukt fina!!!
(Jag hade dock gärna sett en glasbaksida också!)
 
Jobbar som urmakare för IWC och gör ca. 4-5 3714XX i veckan, och det finns några små skillnadet i från den första generationen. Konstruktionen av tryckknapparna är annorlunda och har man de gamla knapparna och den kommer in på service så är det obligatoriskt byte till de nya, då gamla skruvarna för att fästa dessa inte tillverkas längre.
Dock är detta endast första 3 produktionsåren. För att undvika detta, se till att kalibern är IW79350, och inte IW79240. (Den enda skillnaden mellan dessa verk egenligen är att den äldre från 1998 är guldplätterad, och den nyare från 2007 och framåt är nickelplätterad.

Det knepiga är att referensen är den exakt samma.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har också tittat på den modellen. Det är stilig och klassisk som få. Jag har inte hittat något än, men min intention är att börja vid ett tänkt pris på 30000 kr. Den har inte det bästa andrahandsvärdet så lägger man för mycket, kostar det för mycket vid eventuell försäljning. Jag tror det är rejält prutbart på chrono24 om man har tid att vänta och tid att lägga på att kontakta flera. Jag kan tänka mig att lägga mer om det är svensksålt, bra skick, transparent historik, relativt nyservat med full dokumentation på att det är en underhållsservice som är gjord och inte en felsökning/reparation. Är det samma ägare sen den var ny ökar mitt intresse ytterligare. Det finns flera tavlor som jag gillar, blå, grön, panda och panda inverted men mest suger vit tavla med blånerade visare eller svart tavla med index och visare i silver eller förhoppningsvis i vitguld. Lyssna in @Echo Delta för det var relevant information från en kompetent källa. Det är en fin storlek. Hoppas att du hittar en fin som du kommer att gilla.
 
Senast ändrad:

DDS DS

Breitling
Tack för tipset. Jag har sett den annonsen och den fångade verkligen min uppmärksamhet. Frågan som jag nog aldrig riktigt kommer kunna besvara är om det är värt att lägga ytterligare 15000kr för en ny. Jag har följt annonserna av IW3714 de senaste åren och skulle vilja säga att ca 40000kr är ett återkommande utgångspris på en begagnad. Jag planerar inte att någonsin sälja den men så tänker säkert de flesta när de köper sin första fina klocka. ;)
Alternativet är att ta sig en tripp till Hong Kong, kanske inte blir någon vinst på det hela men man får en minnesvärd resa på köpet.
 

Hawk100

Rolex
Tack för tipset. Jag har sett den annonsen och den fångade verkligen min uppmärksamhet. Frågan som jag nog aldrig riktigt kommer kunna besvara är om det är värt att lägga ytterligare 15000kr för en ny. Jag har följt annonserna av IW3714 de senaste åren och skulle vilja säga att ca 40000kr är ett återkommande utgångspris på en begagnad. Jag planerar inte att någonsin sälja den men så tänker säkert de flesta när de köper sin första fina klocka. ;)
Alternativet är att ta sig en tripp till Hong Kong, kanske inte blir någon vinst på det hela men man får en minnesvärd resa på köpet.
Jag var i HK för knappt två år sedan och blev besviken på klockpriserna. Som Sverige eller dyrare. Men kanske finns mer prutmån där??
O staden var fantastisk! Väl värd en resa, klockköp eller ej....
 

DDS DS

Breitling
Okej, jag har läst runt lite att priserna inte är lika fördelaktiga längre. Jag har bara utgått från begagnat- och nypriserna på Chrono24. IWC på flygplatsen erbjöd mig en IW3714 för ca 60000kr med nuvarande växlingskurs. Mer vet jag inte.
 
Topp