• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa 5513 i Florens?

Manny

Omega
Är på väg hem från resa till Florens. Hittade en liten urmakare som även sålde klockor. Han hade en 5513 från typ -70 som han själv burit och servat i 30 år. Stora språkproblem men en trevlig stund med en fin man. Länken var en 93150 som om jag förstått rått inte är korrekt till uret. Han begärde 7000€ och kändes inte speciellt intresserad av att pruta något på priset, enligt honom är allt original.
Fick inte tagit några vidare bilder men någon kanske kan avgöra om priset var rimligt eller inte.
[URL=http://s1027.photobucket.com/user/nsv1/media/5513/97296D0D-FCE8-4973-8E2F-F9F3A9454F21_zps8bpfhlye.jpg.html] [/URL]
[URL=http://s1027.photobucket.com/user/nsv1/media/5513/C74B970D-7A05-4DED-84DE-206BE33DAD7E_zpsdwb4s0r9.jpg.html] [/URL]
[URL=http://s1027.photobucket.com/user/nsv1/media/5513/29ED30ED-A9FB-4AA8-B47C-2674BF298ADC_zpsfe3kma7p.jpg.html] [/URL]
[URL=http://s1027.photobucket.com/user/nsv1/media/5513/CED4973B-D9A9-4E39-BA50-3C58B63EB75B_zpsx7t2bfel.jpg.html] [/URL]
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Lite svårt att se, men är boetten symetrisk och tavla/visare skapliga så är det bra pris. Tycker den ser bra ut men lite svårt att avgöra på bilderna. Länk och ändlänkar är som du misstänker nog av senare modell då den först introducerade -76 om jag är rätt informerad.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Ser ju vettigt ut, men som sagt senare länk och fel EL. Väldigt vanligt. FF tavla, evt bättrad lume? Du kan få samma klocka för 55k, så walk away om du inte lyckas förhandla ordentligt. Men vill du verkligen ha den så spelar inte priset någon roll, dessutom en trevlig anektot om att du köpt den på en resa :)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Bytt inlägg och tråkig boett. Jag hade inte köpt den.
Jag tycker den verkar helt ok?
Ser ju vettigt ut, men som sagt senare länk och fel EL. Väldigt vanligt. FF tavla, evt bättrad lume? Du kan få samma klocka för 55k, så walk away om du inte lyckas förhandla ordentligt. Men vill du verkligen ha den så spelar inte priset någon roll, dessutom en trevlig anektot om att du köpt den på en resa :)
Var hittar du en 5513 från -70 på Länk för 55k med ok boett?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Gubben gillar nog att gå på den med trissan lite då och då under de 30åren, så att den blänker igen - kolla loggan på kronan :hilarious: Kan va skärpedjupet, men ändå!
Ja, kronan ser hemsk ut. Sen ser man att profilen på 6-sidan fått en ny rundning. Men lughålen ser inte urgröpta ut som de brukar när de är fulpolerade. Tycker på det hela att den ändå är ok.
Men vintage är ju inte min grej så gå efter @JLW, @vaniljglass och @yonsson's utlåtande
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, kronan ser hemsk ut. Sen ser man att profilen på 6-sidan fått en ny rundning. Men lughålen ser inte urgröpta ut som de brukar när de är fulpolerade. Tycker på det hela att den ändå är ok.
Men vintage är ju inte min grej så gå efter @JLW, @vaniljglass och @yonsson's utlåtande
Jag är inte heller kung på vintage men ser ändå att bandhornen inte har den platta form de ska ha. Vinkeln ovanpå är fel och kanterna är rundade. Att inlägget är bytt ser man ju också, tunnare font och vit pärla.

Edit:
image.jpeg

Inte ens samma modell men boetten ska vara mer åt detta hållet. Platt uppepå och ingen sluttande vinkel på det platta samt tydliga vinklar.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Tavlan är inte speciellt kul...Lumesläpp.. Sekundvisaren ser ut vara utbytt eller relumad.
Boetten och länken blankpolerad (?) och delar av orginialformen polerats bort...Fast bilderna var inte de bästa.. Jag hade inte betalt 7000 euro för denna..
 
Senast ändrad:

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ja den där var ju inte superskoj i boetten som påpekat tidigare. Jag gillar ju patina så hade den haft ett skönt härjat/blekt originalinsert hade jag kunnat leva med resten om priset varit rätt ;)

Insertet är en riktig turn off i detta fall.

Edit: visst ser länken väldigt rund och god ut också? Kan gubben ha gått loss med polermaskinen här också?
 

Manny

Omega
Var aldrig speciellt nära att köpa klockan men var ändå nyfiken på domen från forumets domare. Anade själv att priset var rätt högt men hade själv missat många av detaljerna ni sett. Tack för konstruktiv input. Vintage är väldigt spännande.:)
 
  • Like
Reactions: JLW

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Ja den där var ju inte superskoj i boetten som påpekat tidigare. Jag gillar ju patina så hade den haft ett skönt härjat/blekt originalinsert hade jag kunnat leva med resten om priset varit rätt ;)

Insertet är en riktig turn off i detta fall.

Edit: visst ser länken väldigt rund och god ut också? Kan gubben ha gått loss med polermaskinen här också?
En jääääävligt mjuk polertrissa sen borstat typ en gång i månaden - den är helt slut :D "Tur" att det inte va en korrekt länk ;)

Sydeuropeiska handlarnas favoritverktyg!
Js_at_polishing_wheel_close_up.jpg


Har det verkligen det? Det måste jag missat.
Inte i sverige så klart, men jämförbart då TS pratar om en klocka i IT!
 
Topp