• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa 5513

Anlu

Omega
Hej och välkommen till forumet!

Vad har du för budget? Det kommer inte vara några problem att hitta din årsklocka med lite tålamod.

Helt okej pris på den klockan du länkade. Men det finns verkligen bättre exemplar där ute!
Den klockan du länkade har:
x En ganska oskarp boett, den har polerats ett antal gånger.
x Ett senare insert, ett korrekt insert kostar minst 5-6k.

Skulle verkligen rekommendera att lägga till 10k till och få ett bättre ex.
Bra info:
https://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-5513-genom-tiderna.6090/#post-94957
 
Senast ändrad:

RDFG

Cartier
kändes lite dyrt med 59k för vad jag antar är ett serviceinsert och utan korrekt länk.. Ser ordentligt polerad ut vid lugholesen också. Men det är möjligt att priserna stuckit ytterligare
 

poormans

Rolex
kändes lite dyrt med 59k för vad jag antar är ett serviceinsert och utan korrekt länk.. Ser ordentligt polerad ut vid lugholesen också. Men det är möjligt att priserna stuckit ytterligare

utan korrekt länk ?? ser väl ut som en rolex dyklänk som är helt korrekt för modellen? dock ej rätt tidsmässigt men jag tycker de flesta 1680/5513/1655 dvs 60/70-tals klockor har nyare länkar så det är väl inget konstigt med det och en bra nyare dykarlänk är absolut inte värdelös
 

HIX

Breitling
Egentligen är väl 60-70k mitt tak. Det behöver inte vara en perfekt klocka, men så klart inte med några stora fel.
 

RDFG

Cartier
utan korrekt länk ?? ser väl ut som en rolex dyklänk som är helt korrekt för modellen? dock ej rätt tidsmässigt men jag tycker de flesta 1680/5513/1655 dvs 60/70-tals klockor har nyare länkar så det är väl inget konstigt med det och en bra nyare dykarlänk är absolut inte värdelös

Jo det var icke tidsmässigt korrekt jag menade givetvis! Det är väl helt ok men då tycker jag priset borde va lägre.. En 5513 head only kan man ju få för en ganska mycket billigare slant och isf konplettera med en lös 93150 som oftast inte är så dyra..
 

HIX

Breitling
Tack för svaren, avvaktar denna klocka och tittar vidare. Har ni tips på någon klocka så är jag tacksam för hjälpen.

Vänligen
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
De flesta 5513 som du kommer dyka på kommer vara välanvända.....precis som varit tanken hela tiden....en klocka med 40+ år på nacken har servats och polerats.....helt i sin ordning. En klocka kan vara mkt bra trots möte med polertrissa....allt handlar om hur det utförts.....klåpare eller proffs. Vill du ha en orörd med plussmenyxtraallt.....då räcker inte 100k.... Försök hitta bästa möjliga X för din budget så kommer det gå galant...ha inte för bråttom....och snegla inte i fel priskategori och jämför....du blir bara besviken.......fortsätt ställa frågor här.....finns mkt vasst folk här på den referensen...
 

6r15c

Omega
Hej, en liten bump. Vad tror ni om denna 1680? Ser nästan lite för "fin" ut eller?

http://www.network54.com/Forum/2076...-+1973+Rolex+Submariner+Date+1680+Red+Era+Sub
IMG_0571_zps1zttfdmm.jpg

Den klockan har en del (läs lite) punktkorosion i boetten precis där o-ringen på baklocket är (det är det naturliga stället för den typen av angrepp).

Den klockan hade jag personligen aldrig ansett som vattentät om jag hade ägt den (även om den skulle mot förmodan klara ett trycktest).
Då är frågan är alla boetter som är så gammla blivit med punktkorosion? (Vilket fall som helst så uppvisar denna klockan att detta är en faktor att räkna med när de är så här unga ur.) :)

Det hade varit tråkigt om du köper ett "dykar ur" och tror att det bara behövs täthetsservice och det kommer fram att den boetten kommer man aldrig att kunna bada med på semestern..:(

Hoppas att du fått uppslag på ett till ställe att granska vid köp.. :pompus:

Det är det som är så schysst med de annonser där de visar bilder med bland annat baklocket av. Så kan man bland annat kunna se HELA klockans skick.. :)

Men man kanske kan nöja sig med en Submariner som duger bra till att ha som ett enkelt derssur ?! :banghead:

Lycka till med din jakt! :)
 

HIX

Breitling
Tack för hjälpen, vilken kunskap ni har!

Om ni har tips om var jag kan hitta en 5513/1680 årsmodell 1973 förutom HQ och Bobs så vore jag grymt tacksam.
 

poormans

Rolex
Tack för hjälpen, vilken kunskap ni har!

Om ni har tips om var jag kan hitta en 5513/1680 årsmodell 1973 förutom HQ och Bobs så vore jag grymt tacksam.

Hur ska du vara säker på att den är ifrån 1973 om du ej går på försäljningsår? dvs att den har cert ifrån 1973 men kan då mkt väl vara tillverkad tidigare.

Serie nr är mer eller mindre kvalificerade gissningar och boettlocken är inte märkta efter 1972.

Jag skulle satsa på en så bra klocka som möjligt (boett/tavla/visare/insert/länk) istället för att stirra mig blind på tillbehör och årtal som ändå inte kan verifieras till 100%
 

poormans

Rolex
IMG_0571_zps1zttfdmm.jpg

Den klockan har en del (läs lite) punktkorosion i boetten precis där o-ringen på baklocket är (det är det naturliga stället för den typen av angrepp).

Den klockan hade jag personligen aldrig ansett som vattentät om jag hade ägt den (även om den skulle mot förmodan klara ett trycktest).
Då är frågan är alla boetter som är så gammla blivit med punktkorosion? (Vilket fall som helst så uppvisar denna klockan att detta är en faktor att räkna med när de är så här unga ur.) :)

Det hade varit tråkigt om du köper ett "dykar ur" och tror att det bara behövs täthetsservice och det kommer fram att den boetten kommer man aldrig att kunna bada med på semestern..:(

Hoppas att du fått uppslag på ett till ställe att granska vid köp.. :pompus:

Det är det som är så schysst med de annonser där de visar bilder med bland annat baklocket av. Så kan man bland annat kunna se HELA klockans skick.. :)

Men man kanske kan nöja sig med en Submariner som duger bra till att ha som ett enkelt derssur ?! :banghead:

Lycka till med din jakt! :)

varför skulle den inte räknas som tät om den klarar trycktest/täthetsprov?
jag har sett värre "pittings" som varit helt täta,
 

6r15c

Omega
varför skulle den inte räknas som tät om den klarar trycktest/täthetsprov?
jag har sett värre "pittings" som varit helt täta,
Som jag skrev så är det min uppfattning även OM den klarar trycktest så vet jag att anläggningsytan är inte plan mot tätningen. Dvs ej optimalt.. :(

Det är lite psykologiskt för min del. Men hursomhelst så gör inte groparna under packningen någon som helst tjänst för att klockan skall vara eller bli tät/are. Utan tvärtom! :mad:

Budskapet är mera att påvisa köparen att inspekterar dessa ytor i sin samanvägda bedömning av skicket på ett objekt.
Sen kan väl ingen av oss säga hur mycket pitting är tillräckligt för att klockan skall inte klara ett täthetsprov? :angel:

Utan det enda vi vet med säkerhet är att jämna och plana ytor kommer boga för att det skall kunna bli tätt som tillverkaren tänkt sig när de konstruerade uret. :)
 

poormans

Rolex
Som jag skrev så är det min uppfattning även OM den klarar trycktest så vet jag att anläggningsytan är inte plan mot tätningen. Dvs ej optimalt.. :(

Det är lite psykologiskt för min del. Men hursomhelst så gör inte groparna under packningen någon som helst tjänst för att klockan skall vara eller bli tät/are. Utan tvärtom! :mad:

Budskapet är mera att påvisa köparen att inspekterar dessa ytor i sin samanvägda bedömning av skicket på ett objekt.
Sen kan väl ingen av oss säga hur mycket pitting är tillräckligt för att klockan skall inte klara ett täthetsprov? :angel:

Utan det enda vi vet med säkerhet är att jämna och plana ytor kommer boga för att det skall kunna bli tätt som tillverkaren tänkt sig när de konstruerade uret. :)

jag tror snarare det är OM den inte klarar det,
vad vinner köparen på att inspektera eventuell pitting i case boettlock? antingen klarar den ett trycktest eller inte
 

HIX

Breitling
Hej

Är på semester i Italien och har hittat en 5513 från -73. Se bifogade bilder. Tycker färgerna ser bra ut. Inserten är förmodligen ny och den är polerad. Men är den för mycket polerad?

Är det något att ha?

Vänligen
HIX
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej

Är på semester i Italien och har hittat en 5513 från -73. Se bifogade bilder. Tycker färgerna ser bra ut. Inserten är förmodligen ny och den är polerad. Men är den för mycket polerad?

Är det något att ha?

Vänligen
HIX
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Insert ser tyvärr inte bara nytt ut utan fejk enligt vad jag kan se. Resten av klockan har jag svårt att säga något om annat än att den ser väldigt rund ut i boetten, så hade avstått!
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Om man är bara det minsta misstänksam kan man ju undra varför säljaren låter zulubandet sitta kvar på bilderna bakifrån när det är så lätt att ta av det. Vad vill han dölja?
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Sen är mitt råd till dig @HIX att inte förhasta dig även om du befinner dig i klocknasarnas mekka;) Det gäller ju fortfarande att veta vad man ska köpa. Däremot är det ett bra tillfälle att känna på klockorna irl. Bilder i all ära men det är först när du börjar granska live, känna, fråga och jämföra som du kan börja bygga upp egen känsla för vad som är bra och vad som är sämre och vad som känns rätt för just dig.
Lycka till!
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Hej

Är på semester i Italien och har hittat en 5513 från -73. Se bifogade bilder. Tycker färgerna ser bra ut. Inserten är förmodligen ny och den är polerad. Men är den för mycket polerad?

Är det något att ha?

Vänligen
HIX
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Insert eller åtminstone lumepluppen (kl12 i triangeln) är fel. Caset är väldigt polerat av bilden uppifrån att döma, bild snett från sidan hade föredragits :)
Jämför med en forumväns sub från 70 talet som har polerats minimalt men har en yta av många års användning istället. Titta om lughålen har en rak yta runt sig och inte en mjuk/grop form. Även den slipade kanten som fanns original (chamfer/bevel) är ett tecken på att den inte polerats ner till förbannelse.

image.jpeg
image.jpeg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hej

Är på semester i Italien och har hittat en 5513 från -73. Se bifogade bilder. Tycker färgerna ser bra ut. Inserten är förmodligen ny och den är polerad. Men är den för mycket polerad?

Är det något att ha?

Vänligen
HIX
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
En meters first 5513 är klart äldre än -73. Serial gissningsvis mellan 1.6-2m så ca 1966-68 typ.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
"Om man är bara det minsta misstänksam kan man ju undra varför säljaren låter zulubandet sitta kvar på bilderna bakifrån när det är så lätt att ta av det. Vad vill han dölja?"

"är det inte HIX som tagit bilderna då han är på plats och tittar på den?"


Så kan det mycket väl vara. Jag kände nog intuitivt det som typiska säljarbilder. Sen hade jag nog själv tagit fler och från andra vinklar om jag hade chansen och polering är en viktig fråga. @HIX får väl kommentera.
 
  • Like
Reactions: JLW
Topp