• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa bil

Klockers

Cartier
Hej, tiden jag fruktat för har kommit. Köpa ny bil. Ångest.
Hatar bilar. Men måste ha. Hatar att lägga pengar på bil. Men måste.
Kan inget om bilar. Inget. Kan ni hjälpa mig?
Köper bara begagnat. Inte över 100 k.
Söker efter bästa familjevänliga kombin med hög komfort
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ska du optimera pengarna måste du köpa privat, du mycket mer för pengarna än om du går till handlare. Komplettera med Blockets begagnatförsäkring så minskar de värsta ekonomiska riskerna i alla fall. 100.000 räcker till vad som helst egentligen, det är bara en fråga om hur gammal bilen ska vara.

Bäst är om du kompletterar lite med vilka behov du har. Ska den köras mycket motorväg? Ska den lasta nåt särskilt?
 

Klockers

Cartier
Ska du optimera pengarna måste du köpa privat, du mycket mer för pengarna än om du går till handlare. Komplettera med Blockets begagnatförsäkring så minskar de värsta ekonomiska riskerna i alla fall. 100.000 räcker till vad som helst egentligen, det är bara en fråga om hur gammal bilen ska vara.

Bäst är om du kompletterar lite med vilka behov du har. Ska den köras mycket motorväg? Ska den lasta nåt särskilt?
Tack för info
Kommer absolut att köras mycket på motorväg framför allt på sommaren. Annars till och från jobbet till vardags. Bra lastutrymme är viktigt då jag har barn och reser mycket med bilen.
Skulle väl helst köpa en bil som inte är mer än 5-6 år iaf.
Gärna Volvo men spelar egentligen inte så stor roll
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det innebär skydd mot fel på bilens motor och elektronik (förutom slitage) i 6 månader efter köpet. Kostar olika beroende på bil men säg runt 1500:- på en vanlig bil.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tack för tipsen. Gillade verkligen Audin. Vad kostar blockets begagnatförsäkring och vad innebär den?

Du är ointresserad, ändå fastnade du för Audin. Klassiskt.
Tror du skulle satsa på en Kia eller Hyndai. Du får en nyare bil med i Kia fallet 7 års garanti. Vet inte vad de större Kia modellerna heter men Hyndai har en vettig modell som heter i40. Toyota Avensis är också ett bra val för den ointresserade.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Om du är ointresserad av bilar, skulle jag välja att köpa från handlare eller med nybilsgarantin kvar, så slipper man lite av oväntade problem med dolda fel mm., första tiden. Även med begagnat försäkringen, så finns det massa saker som kan vara fel, som den inte täcker, och kan kosta mycket pengar och huvudvärk. Lätt att det blir en dumsnål affär, om du inte har superkoll på vad du köper. Visst kan man göra en bra privataffär ibland, men inte värt chansningen IMHO.
 

Klockers

Cartier
Du är ointresserad, ändå fastnade du för Audin. Klassiskt.
Tror du skulle satsa på en Kia eller Hyndai. Du får en nyare bil med i Kia fallet 7 års garanti. Vet inte vad de större Kia modellerna heter men Hyndai har en vettig modell som heter i40. Toyota Avensis är också ett bra val för den ointresserade.
Kan tänka mig att det är typiskt en sån som mig.
Ok tack för tipsen!
 

Aron

Omega
Om du är helt ointresserad av vad du kör kan du köpa en helt ny Dacia för dom pengarna skulle jag nog tro. Dom har nån kombimodell tror jag.
Däremot är dom ungefär lika snygga som en hög med dynga, men med ett lågt pris blir inte den ekonomiska värdeminskningen särskilt stor.
 

Minuteman

Rolex
Om du är helt ointresserad av vad du kör kan du köpa en helt ny Dacia för dom pengarna skulle jag nog tro. Dom har nån kombimodell tror jag.
Däremot är dom ungefär lika snygga som en hög med dynga, men med ett lågt pris blir inte den ekonomiska värdeminskningen särskilt stor.
Dacia Logan MCV
adf56d59f7e69dd62848ce31a2186350.jpg

Hög med dynga håller jag definitivt inte med om, men det kanske ligger i betraktarens öga :)

Däremot en helt ny bil fullutrustad (enligt Dacianivå, men helt OK) med 3 års garantier etc. för strax över 100k.

Har kört den 1k mil än så länge. Är helnöjd relativt till priset. Speciellt med en bensinare som drar 0,55 riktig blandad körning :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Rent allmänt är begagnade Saabar oslagbara prismässigt nu för tiden. De praktiskt taget ger bort 9-5or.

SAAB 9-5 kombi! Jag köpte så klart min innan det största prisraset iom konkursen men det är mkt bil för pengarna om man lägger prestige åt sidan. Vinröd gubbsaab för 50k så har du 50 att köpa klockor för:)
 

leicaphile

Panerai
SAAB 9-5 kombi! Jag köpte så klart min innan det största prisraset iom konkursen men det är mkt bil för pengarna om man lägger prestige åt sidan. Vinröd gubbsaab för 50k så har du 50 att köpa klockor för:)

+ att de är väldigt roliga bilar att köra. Har en 9-5 Aero själv (250hk motorn) och det är en ytterst trevlig vardagsbil. Saab har alltid varit duktiga på att trolla fram bra vrid vid låga varv.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Köpte precis en Saab 95 kombi till sambon.
Grym bil för små pengar. för 100 får du en fullsmetad 09-10 med få mil.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
+ att de är väldigt roliga bilar att köra. Har en 9-5 Aero själv (250hk motorn) och det är en ytterst trevlig vardagsbil. Saab har alltid varit duktiga på att trolla fram bra vrid vid låga varv.

Håller med! Har vanliga 2,3an med automat men den räcker för att sprätta iväg dubbarna från dubbdäcken när man är sur vid rödljusen.

Köpte precis en Saab 95 kombi till sambon.
Grym bil för små pengar. för 100 får du en fullsmetad 09-10 med få mil.
+1
Dessutom finns det matchande klockor:)

https://klocksnack.se/threads/valjoux-7750-chronograph-saab-turbo-servicebehov.29731/

saab krono.jpg
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Blev en 2,3T BioPower, manuell. 320 hk till våren.
Blir ganska lagom till och från dagis :D
Är förövrigt urless på att lägga stora högar med pengar på bilar.
Saan blir aldrig dyrt...
 

john b

Rolex
Köp en begagnad toyota avensis av auktoriserad återförsäljare så får du en jäkligt fin toyota kvalitetsgaranti

http://europeiskamotor.se/verkstad/...anti/1392137-verkstad-toyota-kvalitetsgaranti

Jag är ointresserad av bilar, frugan har fraktat runt familjen i 2,5 år i en avensis. När luftkonditioneringen pajade fixade de den direkt. Rätt schysst, 2 år efter behagnatköpet och på en 6 år gammal bil.

För övrigt har den varit prickfri. Lastar två barnvagnar bredvid varandra utan problem.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Provar att lägga ut en krok här innan jag skapar någon tråd,
Har se senaste 6 åren bara haft företagsbil och är således helt offline vad gäller bilstandard och bilkunskaper då företaget erbjudit Prius/enklare Golf. Använder mig i dagsläget av bilpool men ser nu över möjligheterna att skaffa mig något lämplig för enklare vardagsrutiner, kör ej bil till eller från jobbet och behöver egentligen något för frihetens skull.

Så frågan är, finns det några i regel bra begagnade bilar under 100k? Tänker BMW 1 serie eller motsvarande. Eller ska man gå lite norr om detta och köpa någon realtivt ny V40 eller liknande?
 
Topp