• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa Black Bay nu eller vänta på MT5612?

Hej gott folk!

Jag har fastnat för Tudor Black Bay blue och har gått i tankarna på att snart slå till på en!
När Tudor lanserade sitt nya in-houseverk MT5612 kunde jag dock inte låta bli att börja vela. Så, köpa den nuvarande modellen eller vänta på nästa? (gissar på att nästa kommer komma med MT5612).
Gissar också på att den kommande modellen kommer bli snäppet större än den nuvarande med tanke på att MT5612 är större än ETA 2824? Gillar verkligen storleken och designen på den nuvarande Black Bay. Dock känns det ju roligare med ett in-houseverk.

Jag tar gärna emot lite åsikter om hur ni hade gjort eller hur ni tänker kring detta. Samma sak gäller ju även för Pelagosen som får nytt verk nu.
 

joF

Panerai
Hej gott folk!

Jag har fastnat för Tudor Black Bay blue och har gått i tankarna på att snart slå till på en!
När Tudor lanserade sitt nya in-houseverk MT5612 kunde jag dock inte låta bli att börja vela. Så, köpa den nuvarande modellen eller vänta på nästa? (gissar på att nästa kommer komma med MT5612).
Gissar också på att den kommande modellen kommer bli snäppet större än den nuvarande med tanke på att MT5612 är större än ETA 2824? Gillar verkligen storleken och designen på den nuvarande Black Bay. Dock känns det ju roligare med ett in-houseverk.

Jag tar gärna emot lite åsikter om hur ni hade gjort eller hur ni tänker kring detta. Samma sak gäller ju även för Pelagosen som får nytt verk nu.
Jag kanske är tråkig när det kommer till urverk men är det en klocka jag verkligen gillar spelar urverket inte jättestor roll. T.ex. äger jag första generationens Pelagos, och skulle ej byta ut den mot nya p.g.a. att jag tycker tavlan är snyggare, och den är lite nättare.

Mitt tips är alltså: köp nu :)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Tveklöst väntat på den nya med inhouseverket. Tudors första och riktiga hjärta!
Bifogar lite info nedan;

1.-Tudor-MT5612-In-House-Movement.jpg


Calibre
MT5621, Manufacture TUDOR
Self-winding mechanical movement with bidirectional rotor system
Precision
Swiss Chronometer Officially Certified by the COSC (Swiss Official Chronometer Testing Institute)
Functions
Centre hour, minute and seconds hands
Instantaneous date with rapid setting without non-correction range
Stop-seconds for precise time setting
Power reserve indicator via disc
Oscillator
Variable inertia balance, micro-adjustment by screw
Non-magnetic silicon balance spring
Frequency 28,800 beats/hour (4 Hz)
Total diameter 33.8 mm
Thickness 6.5 mm
Jewels 28 jewels
Power reserve Approximately 70 hours
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Klart du ska köpa nu. Väldigt tråkigt att vänta ett år på något som du inte ens vet skall komma? :D Köper du en begagnad får du säkert igen pengarna nästa år vid försäljning.

Man kan inte vänta på något man inte ens vet om det kommer, så sluta säg vänta.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Ni har ingen aning om Tudor ens kommer uppdatera Black Bay med nya verket. Om det nu gör det kommer den inte komma för ens tidigast nästa sommar/höst. Idiotiskt att vänta ett år på något man inte ens vet skall komma :)
 
  • Like
Reactions: joF

Hubbatix

Cartier
Jag tänker direkt på Omega Planet Ocean, där de klockor med det äldre 2500-verket har (i mina ögon) betydligt snyggare proportioner jämfört med de utrustade med 8500-verket. Men säg att BB:n skulle behålla storlek och proportioner alt. likvärdig/förbättrad, hur mycket mer deg skulle du vara beredd att lägga på inhouseverk med bättre specifikationer? Risktagande som early adopter?
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Spekulationer, men rimliga sådana väl? Tänker mig att Tudor vill uppgradera allt till inhouse.. men vad vet jag egentligen :cigar:
Tveksam, Black Bay har varit en stor kassako och en uppdatering av urverket skulle inte sälja lika bra som originalet gjorde.. Kanske kommer i ny färg bara, kanske kommer en helt ny modell!

Om man tänkar på kunder utöver nördarna är det få som bryr sig om klockan har ett annat urverk :)
 
  • Like
Reactions: joF
Jag borde förmodligen gå på den nuvarande modellen, för som sagt, resten är ju bara spekulationer. Även om det kanske är rimliga spekulationer :)
 

Point Blank

Cartier
Kan tycka att det är lite trist med ett ETA 2824 i en klocka i den prisklassen men Black Bay Blue är ju riktigt snygg! Hade ställt mig själv frågan om jag vill ha klockan nu = köp nuvarande modell. Annars vänta ett år och se vilka modeller som släppts med in-house-verket.
 
Kan tycka att det är lite trist med ett ETA 2824 i en klocka i den prisklassen men Black Bay Blue är ju riktigt snygg! Hade ställt mig själv frågan om jag vill ha klockan nu = köp nuvarande modell. Annars vänta ett år och se vilka modeller som släppts med in-house-verket.
Håller med dig om ETA 2824, om man ska försvara det så är det ju ett ganska beprövat verk. Ja den är sjukt snygg!
 

joF

Panerai
Tveksam, Black Bay har varit en stor kassako och en uppdatering av urverket skulle inte sälja lika bra som originalet gjorde.. Kanske kommer i ny färg bara, kanske kommer en helt ny modell!

Om man tänkar på kunder utöver nördarna är det få som bryr sig om klockan har ett annat urverk :)
Men Pelagos fick ju åtminstone denna uppgradering.
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Det var inte en stor prisökning när inhouseverket kom till Pelagos.. Några tusen bara om jag minns det rätt
Kanske inte så mycket dyrare. Men lär ju bli 10-15% iaf. Sen är ju ETA-verket enklare/billigare att få servat. Visst pengar är inte allt, men är ju ändå en faktor för de flesta av oss
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Kanske inte så mycket dyrare. Men lär ju bli 10-15% iaf. Sen är ju ETA-verket enklare/billigare att få servat. Visst pengar är inte allt, men är ju ändå en faktor för de flesta av oss

Lätt värt de 10-15% ökning om du frågar mig! Sedan är det ju inte service varje år precis. Utan vi talar om 5-7 år här.
 

par

Patek
2-Faktor
Köp nu! Hade samma fundering gällande stål daytona för något år sen när de lanserat keramik på rose. Men det går inte att spekulera i vad som kommer och inte finns idag. Det finns fortfarande ingen stål daytona med keramik vilket alla trott skulle dyka upp för längesen.

Lärdomen är: Köp det du gillar idag och flippa när du vill ha något annat. Enkelt!
 

Calfen

Panerai
Pengaaspekten känns larvig för mig personligen vid köp av en klocka av denna prisklass. Köp den 10 % billigare och sedan ångra dig varenda gång du bär den bara för att du ville spara ett par tusen lappar om nu TS är intresserad av ett Inhouse verk. Dock hade jag nog inte pallat vänta utan köpt en beg BB nu och sedan vid en eventuell uppgradering gjort en ny värdering om det känns värt att byta :)
 
Pengaaspekten känns larvig för mig personligen vid köp av en klocka av denna prisklass. Köp den 10 % billigare och sedan ångra dig varenda gång du bär den bara för att du ville spara ett par tusen lappar om nu TS är intresserad av ett Inhouse verk. Dock hade jag nog inte pallat vänta utan köpt en beg BB nu och sedan vid en eventuell uppgradering gjort en ny värdering om det känns värt att byta :)

Nej prisskillnaden är förmodligen inget problem. Det som lockar är ju det nya verket. Samtidigt som jag bävar för att allt för mycket i designen kommer ändras. Så det bästa kanske är att köpa nu och flippa sen när/om den nya tilltalar mig mer :)
 

Konsul

Cartier
Ni har ingen aning om Tudor ens kommer uppdatera Black Bay med nya verket. Om det nu gör det kommer den inte komma för ens tidigast nästa sommar/höst. Idiotiskt att vänta ett år på något man inte ens vet skall komma :)
Men varför lägger Tudor ned sådana utvecklingskostnader som ett in-house medför om inte företaget avser att nyttja detta i de flesta modeller i framtiden? Dessutom verkar Tudor ha lyckats med att producera ett riktigt prisvärt alternativ till eta. Jag skulle avvakta iskallt, möjligen med en dos valium till och från när livet ter sig hopplöst och väntan får hjärtat att krampa.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Men varför lägger Tudor ned sådana utvecklingskostnader som ett in-house medför om inte företaget avser att nyttja detta i de flesta modeller i framtiden? Dessutom verkar Tudor ha lyckats med att producera ett riktigt prisvärt alternativ till eta. Jag skulle avvakta iskallt, möjligen med en dos valium till och från när livet ter sig hopplöst och väntan får hjärtat att krampa.
Allt man kan göra är att hoppas. Frågan är också hur många verk de kan tillverka. De gör säkert ett antal 10-tusentals Black Bay på ett år så krävs stor utbyggnad av egna urverksbygget.
 
Topp