• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa Black Bay nu eller vänta på MT5612?

Konsul

Cartier
Andrahandvärdet tror jag blir klart bättre med in-house än med dagens Eta. Det riskerar i framtiden att bli ett tydligt A och B - lag. Glöm inte att många tänkbara framtida köpare är Rolex-snobbar, de bryr sig mycket om dessa spörsmål...
 

Cryssarn

Rolex
Om man jämför den pelagosen som är ute nu med den som ska få inhouse så tycker jag att den som är ute nu är snyggare. om dom slänger in det nya verket i BBn så är min gissning att dom kommer ändra något på utseendet också. visst, ETA kan vara lite tråkigt...men det är mer moddat än att sätta logon på rotorn, och vad jag hört också mer dekorerat än vad mindre märken gör.
angående COSC...min BB går +3/dag...och dom flesta andras går nog inom COSC gissar jag.
Köp beggad och känn efter, när och om den nya kommer ut så ser du om dem nya tilltalar dig i pris och utseende :)
 

Cyklisten

Cartier
Andrahandvärdet tror jag blir klart bättre med in-house än med dagens Eta. Det riskerar i framtiden att bli ett tydligt A och B - lag. Glöm inte att många tänkbara framtida köpare är Rolex-snobbar, de bryr sig mycket om dessa spörsmål...
Snarare tvärtom, alltid första versionerna som är värdefulla.
 

joF

Panerai
Om man jämför den pelagosen som är ute nu med den som ska få inhouse så tycker jag att den som är ute nu är snyggare. om dom slänger in det nya verket i BBn så är min gissning att dom kommer ändra något på utseendet också. visst, ETA kan vara lite tråkigt...men det är mer moddat än att sätta logon på rotorn, och vad jag hört också mer dekorerat än vad mindre märken gör.
angående COSC...min BB går +3/dag...och dom flesta andras går nog inom COSC gissar jag.
Köp beggad och känn efter, när och om den nya kommer ut så ser du om dem nya tilltalar dig i pris och utseende :)
Precis, min Pelagos fortar sig en knapp sekund om dagen!
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag fick min Black bay Blå förra veckan, och jag är extremt nöjd med den. Att det sitter ett ETA i den stör mig inte alls. Det är en beater och en arbetshäst, och ETA's tio grade movement är fint
Och den går inom COSC. ;)
Så vill du ha något, och du kan köpa den nu, gör det. Svårare än så är det inte. :)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Köp nu hade jag sagt, inhouse är ju coolt men med ett Top grade ETA 2824 som dessutom är beprövat funkar kanon. Hade det varit en chrono eller GMT kanske det hade spelat en känslomässig roll, en stund iaf. Nu är det "bara" nodate verk men ack vad snyggt :heart:

Roterar du klockor? Då är ju specen inte megaviktigt.Har haft min några dagar och håller sig hittils på +-0 sekunder vilket jag tycker är häftigt, men hade inte brytt mig nämnvärt om det varit eta standard grade. Lycka till oavsett det är verkligen en sjukt grym nodate diver. En hommage av rang!

:tudor:Cheers Chuck :tudor:
 

m_s

Patek
2-Faktor
Köp en på direkten och börja njut!! Glöm inte bort att Tudor har modifierat ETA verket i sina klockor...
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Även fast jag är en ganska stor in-house knarkare så säger jag ändå nuvarande modell med ETA.
När (om) den kommer med in house verket så kommer hela tavlan vara full av text om nya Pelagos är en fingervisning.
På den har de lyckats med konststycket att klämma in mer text på tavlan än vad självaste Rolex grejjar!

Kanske är det bara jag som försöker må bättre med min BB med ETA men jag tror att ETA versionen kommer att ha en renare tavla.
(Snodda bilder från nätet, ETA vs. In house)
ETA.jpg

Inhouse.jpg
 

Konsul

Cartier
Jag håller med om att senaste pelagons tavla är gjord av fulla praktikanter, men underskatta inte möjligheten till bättring. Nästan allt pekar uppåt för Tudor.
 

Konsul

Cartier
Pelagon II med den bisarra tavlan kommer om 50-60 år vara värd multum! Tavlan kommer snart att modereras och bli mer harmonisk... Hur många II kommer finnas kvar om ca 10 år???
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Allt man kan göra är att hoppas. Frågan är också hur många verk de kan tillverka. De gör säkert ett antal 10-tusentals Black Bay på ett år så krävs stor utbyggnad av egna urverksbygget.
De tillverkas säkerligen av Rolex som redan pumpar ut ett antal 100 tusen urverk/år så det är nog lugnt ska du se.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
De tillverkas säkerligen av Rolex som redan pumpar ut ett antal 100 tusen urverk/år så det är nog lugnt ska du se.
Känns ju som att Rolex och Tudor har delat sig mer och vill vara delade så har lite svårt att tro det. Gör de det mesta av verken själva(hos Tudor) så är det en jävla utbyggnad av verksamheten från att producera 0 urverk till försäljning året innan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Känns ju som att Rolex och Tudor har delat sig mer och vill vara delade så har lite svårt att tro det. Gör de det mesta av verken själva(hos Tudor) så är det en jävla utbyggnad av verksamheten från att producera 0 urverk till försäljning året innan.
Har du stöd för det påståendet? Tror knappast de förvärvat en egen maskinpark och utbildat personal.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Har du stöd för det påståendet? Tror knappast de förvärvat en egen maskinpark och utbildat personal.
Letat lite info för att inte verka helt flamsig. :D

"Now, I had to ask, and I want to be very clear here – the MT5621 is not made in Bienne alongside Rolex calibers. It is of course 100 percent made in Switzerland, but there is a clear distinction there."

http://www.hodinkee.com/blog/the-tudor-north-flag-with-in-house-movement

Dock så är det med säkerhet så att Rolexfolket har varit med och tagit fram det och pumpat in pengar.
 

jhm

Panerai
Kanske inte så mycket dyrare. Men lär ju bli 10-15% iaf. Sen är ju ETA-verket enklare/billigare att få servat. Visst pengar är inte allt, men är ju ändå en faktor för de flesta av oss

Å andra sidan lär det bara vara Rolex/Tudor AD som sitter på originalpackningar och liknande, så då hjälper det föga att någon fristående urmakare kan serva ETA-verket.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Å andra sidan lär det bara vara Rolex/Tudor AD som sitter på originalpackningar och liknande, så då hjälper det föga att någon fristående urmakare kan serva ETA-verket.
Nja, täthetsservice hos AD kostar oftast inte mer än en tusenlapp. Alltså kan man göra detta efter en tredjepartsservice
 
Topp