• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa Clock Winder eller?

LJN

Breitling
Har nu 4 st "manuella" ur med automatisk uppdragning, en Sjöö&Sandström och 3 st Seiko. Har ingen "clockwinder" men läser att många har? Om man googlar så får man olika svar om behov, någon säger att det inte behövs och vice versa? Vad är Era råd och tips i denna fråga?

Hälsningar, Lennart
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag körde hårt med winder till mina klockor tidigare, men jag har slutat helt att använda winder. Det är bara trevligt att ställa en klocka som legat still, det blir som en liten ritual när man byter klocka tycker jag. Sen så har det även med att göra att det sliter mer på verket att ticka än att ligga still, precis som @KenKun skriver ovan.
 

LJN

Breitling
Tack alla för Era synpunkter mm. Jag låter "clock winder" frågan vara vilande tills vidare:)
Hälsningar, Lennart
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Men sliter man inte på krona, gängor etc. Vid byte?

Är själv inne på att köpa då jag misstänker att sabbade gängor på caset= adjö vattentäthet och går väl knappast att laga
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Men sliter man inte på krona, gängor etc. Vid byte?

Är själv inne på att köpa då jag misstänker att sabbade gängor på caset= adjö vattentäthet och går väl knappast att laga
Hur många år tar det att slita ut gängorna, om man skulle ställa om klockan en gång i veckan?
 

R38148

Cartier
2-Faktor
Jag har en winder för två klockor men äger fem automatiska urverk. Kommer inte köpa fler winders i nuläget. Givetvis är det praktiskt med winder och ser dessutom snyggt ut. Men jag vet inte, det är något med att ställa klockan som jag tycker om. Och slitaget är något jag tänker på även om jag inte känner till i vilken mån hindren sliter på klockorna.
 

Blackan

Breitling
Bra fråga!
Står själv i valet och kvalet, äger ingen winder just nu.
GIllar tanken av att klockorna är redo att användas, inte så att det är jättejobbigt att ställa en klocka, men när man skall dra till jobbet på morgonen och har lite bråttom kan jag uppleva det som att jag ibland inte byter klocka för att jag inte orkar ställa den (sjukt lat jag vet)

Finns det några bra winders som rekommenderas?
Är det någon speciell winder TS önskar köpa?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Beroende på gångavvikelse så kan en winder i många fall vara helt onödig. Har man inte använt klockan på ett par veckor och den stadigt avviker säg 5s/d så måste man ändå ställa om tiden när man väl ska använda den, har ett månadsskifte passerat stämmer datumet kanske inte heller osv.
 

PNM

Panerai
Föredrar att ställa in tiden vid klockbyte och undvika onödigt slitage och onödiga prylar. Föredrar dessutom klockor utan en massa komplikationer, inkl datum, vilket gör det enkelt att ställa in. Hade jag haft en årskalender, ja då hade det varit nödvändigt med winder.
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
Har en winder för tre klockor, där sätter jag de som används mest och tycker att det är kanon.
Jag byter oftare nu än innan, ibland flera gånger per dag, gör att jag använder mina klockor mer och har mer glädje av dom.

Om det skulle slita mer på klockorna vet jag inte och bryr jag mig inte heller, jag har klockorna för att använda dom och om det skulle innebära att jag får serva en klocka ett år tidigare än om den legat still i en låda får det vara så.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Har också läst på flera ställen att Winder ger onödig slitage på automatiska urverk, använder ingen själv. Det är väl egentligen bara på klockor med komplicerade komplikationer såsom Perpetual calendar, med månfas, skottår m m som det egentligen är vits att förvara i en winder. En "vanlig" automatisk klocka med datum tar ju max någon minut att ställa när den stannat ändå
 

Bonumm

Panerai
Har en winder för tre klockor, där sätter jag de som används mest och tycker att det är kanon.
Jag byter oftare nu än innan, ibland flera gånger per dag, gör att jag använder mina klockor mer och har mer glädje av dom.

Om det skulle slita mer på klockorna vet jag inte och bryr jag mig inte heller, jag har klockorna för att använda dom och om det skulle innebära att jag får serva en klocka ett år tidigare än om den legat still i en låda får det vara så.
Byter klocka varje dag och skulle nog inte göra det om jag var tvungen att ställa om tiden hela tiden. Har Rolex och Omega och de är väl gjorda för att användas. Inte fanken kan det slitas så mycket. Servar ju inom intervallerna som finns.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Har en winder för en GMT som är ett härke att ställa, har winder till den. Hade tidigare en stor winder med hål för 6 klockor men har sålt den, föredrar numera time-only klockor (gärna med manuellt uppdrag).

Har även talat med flertalet urmakare på Breitling, Omega, Sjöö & Sandström. Alla har förnekat att nyttjande av winder skulle vara skadligt på något sätt. ”Det är inte farligare än att ha en klocka på armen, mycket mindre farligt faktiskt.”
 

Blackan

Breitling
Jag tänkte faktiskt fråga ni som kan, jag som är ganska ny i intresset med klockor.
När man läser tråden här och flera påpekar att det sliter på klockorna med en winder låter det ju som att det är en big no-no att använda winder.
Hur pass mycket sliter det på en klocka att använda en winder, eller är det så att det är en gammal skröna som lever vidare och blåses upp likt gamla lumparhistorier som blir värre för var år som går? (Menar inte att ifrågasätta är mer intresserad av hur pass mycket sliter det på klockan?)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag tänkte faktiskt fråga ni som kan, jag som är ganska ny i intresset med klockor.
När man läser tråden här och flera påpekar att det sliter på klockorna med en winder låter det ju som att det är en big no-no att använda winder.
Hur pass mycket sliter det på en klocka att använda en winder, eller är det så att det är en gammal skröna som lever vidare och blåses upp likt gamla lumparhistorier som blir värre för var år som går? (Menar inte att ifrågasätta är mer intresserad av hur pass mycket sliter det på klockan?)
Det går så klart inte att sätta en siffra på det men det är ju en mekanisk klocka med rörliga delar såsom rotor osv. som rör sig när klockan sitter i windern. De flesta winders har timerfunktion för att förhindra att de snurrar 24/7 men även om du har klockan i winder så är nog slitaget försumbart. Det man menar när man säger att en klocka slits i winder är jämfört med om den bärs på armen när du faktiskt använder den och det säger sig självt att en mekanisk produkt som "används" (läs: snurrar i windern) dagligen slits mer än en som används en dag i veckan t.ex. men det beror naturligtvis även på hur den används.

Det är alltså inte skadligt per definition utan handlar mer om att klockan "används" mer än om den hade dragits upp och använts säg en dag i veckan. Har du den i windern en hel vecka och jämför det med att bära den på armen i en hel vecka är det mycket möjligt (till och med troligt) att en winder skulle slita mindre på klockan än vid faktisk användning.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Om det inte är en klocka som är oerhört besvärlig att ställa tid och datum på så hade jag rekommenderat att du skippar windern. Inte för att det skulle slita mer utan för att det i de flesta fall är totalt onödigt då tiden ändå måste ställas när du väl vill använda den. Vad är då vitsen med att lägga dyra pengar på att köpa en winder som står och surrar? Spara pengarna och lägg det på servicekontot istället. ;)
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Använda winder?
- Det sliter på klockan.

Inte använda winder och ställa klockan?
- Det sliter på kronan och gängorna.

Att inte använda klockan överhuvudtaget?
- Det är inte bra, olja i klockan stelnar.

Vad man än gör så lär folk påstå saker o ting. Så därför ska du göra det som känns bäst för dig.
 
Har du tex två klockor som du använder samtidigt, dvs den ena på jobbet kanske och den andra på helgen eller liknande så kan väl en winder vara bra.
Men jag ser ingen anledning till att ha 5 klockor snurrande i en sönder UTIFALL du skulle vilja ha just nr 3 en dag. Då kan man ju lika bra köra kvartsverk?

Jag brukar använda två klockor parallellt ett tag, hur länge varierar. Sen byter jag antingen den ena eller båda. Om det råkar vara så att jag har två automatiska klockor framme för användning samtidigt men av någon anledning använder bara den ena i några dagar så kan jag gå och skaka på den andra nån minut när jag ändå går förbi. Eller passa på att sätta på mig den en timme på morgon eller kväll. Innan jag ska iväg och göra något eller sova.
Man kan ju inte ha en winder i vankfacket och en annan i kassaskåpet och en tredje stående i bokhyllan om man nu råkar ha ett större gäng med tex 10 automatiska ur..

Behöver du skruva upp klockan en gång i veckan Så är det knappast nåt som förstör klockan. Isåfall skulle ju varenda klocka du får handjaga tex månklockan gå sönder iom att den måste skruvas upp varje dag.
Så det där tror jag inte på.
Köp en windernom du gillar det eller den. Själv tycker jag det är mysigt att vrida upp och ställa klockan. Lite av en ritual likasom!

Mvh
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Anekdotiskt har jag haft en automatisk klocka som gick sönder pga att den inte satt i snurra. En Sinn 556i vreds upp manuellt ca 2 gånger/veckan, efter 18 månaders tid gick frikopplingen av rotorn åt helvete och klockan fick åka iväg på garantiservice. Något som hade kunnat undvikas med winder.

Å andra sidan kanske frikopplingen hade pajat efter 28 månader istället vilket hade lämnat mig utanför garantitid. Anekdotisk datapunkt, milt sagt.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Det går så klart inte att sätta en siffra på det men det är ju en mekanisk klocka med rörliga delar såsom rotor osv. som rör sig när klockan sitter i windern. De flesta winders har timerfunktion för att förhindra att de snurrar 24/7 men även om du har klockan i winder så är nog slitaget försumbart. Det man menar när man säger att en klocka slits i winder är jämfört med om den bärs på armen när du faktiskt använder den och det säger sig självt att en mekanisk produkt som "används" (läs: snurrar i windern) dagligen slits mer än en som används en dag i veckan t.ex. men det beror naturligtvis även på hur den används.

Det är alltså inte skadligt per definition utan handlar mer om att klockan "används" mer än om den hade dragits upp och använts säg en dag i veckan. Har du den i windern en hel vecka och jämför det med att bära den på armen i en hel vecka är det mycket möjligt (till och med troligt) att en winder skulle slita mindre på klockan än vid faktisk användning.
Antar att du med timerfunktion menar att den fördelar antalet snurr per dygn över 24 timmar? Läste först att den skulle vara avslagen helt en del på dygnet. Jag har en ensam winder som jag använder men bara när vet att jag kommer varva klockor. Låder dock klockorna dra ur sig helt emellanåt. Vet inte varför men har fått för mig att det är bra för mekaniken...
 
Finns många olika skolor i detta. Tror som nämns ovan att en Winder med timer (snurrar någon gång i timmen) inte har någon märkbar påverkan på livslängden jämfört med dagligt bruk.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Fan vad många verkar tro att en winder sliter hårt på en klocka!? En person som är så rädd för en winder måste väl vara väldigt noga med att följa service intervallerna? Då spelar det ingen roll. På tex 5 år har det knappast någon betydelse om klockan har snurrat i en apparat då och då.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fan vad många verkar tro att en winder sliter hårt på en klocka!? En person som är så rädd för en winder måste väl vara väldigt noga med att följa service intervallerna? Då spelar det ingen roll. På tex 5 år har det knappast någon betydelse om klockan har snurrat i en apparat då och då.
sliter inte hårt men klockan kan ju lätt gå 3ggr längre per vecka med winder än utan. Så skillnad är det helt klart.
 
Topp